Mistä myyvät internetsivut on tehty – Osa 2: Ulkoasu ja käyttöliittymä

Markkinointi­blogi

Spymin blogissa aloitettiin pari viikkoa sitten neliosainen blogisarja, jossa pohdimme millaiset ovat hyvät, toimivat ja ennen kaikkea myyvät yrityksen internetsivut. Edellisellä kerralla käsittelimme sitä, kuinka tärkeää on selvittää heti projektin alussa ne tavoitteet jotka internetsivuilla pyritään saavuttamaan. Sivujen ensisijainen tavoite voi olla esimerkiksi uusasiakashankinnan kautta saatava lisäkauppa, jolloin kehitystyössä keskitytään ennen kaikkea hakukoneoptimointiin ja tekemään yhteydenotosta mahdollisimman helppoa. Ensimmäisen kirjoituksen saamissa kommenteissa huomautettiin aiheellisesti, että myös sivuston kohderyhmän määrittäminen kuuluu projektin alussa tehtäviin toimenpiteisiin. Kohderyhmän määrittämisestä puhutaan kuitenkin lisää vasta blogisarjan kolmannessa osassa.

Tällä kertaa puhumme sivuston käyttöliittymän ja yrityksen yhtenäisen graafisen ilmeen merkityksestä www-sivuprojektin onnistumiseen ja sen myötä koko liiketoiminnan tuottavuuteen.

2. Tyyliä sivuille (mutta vain käytettävyyden ehdoilla)

Sivuston ulkoasun tärkein tehtävä on luoda yritykselle uskottava brändimielikuva ja erottautua kilpailijoista. Laadukas ja yhtenäinen visuaalinen ilme viestii kaikilla osa-alueilla pätevästä yrityksestä. Jos yritykselläsi ei ole vielä lainkaan yhtenäistä graafista ilmettä tai sitä ollaan aikeissa uudistaa, tässä tilanteessa voi olla paikallaan kääntyä mainostoimiston puoleen. Mutta koska yrittäjänä tunnet itse omat tarpeesi ja tiedät millaisen kuvan haluat yrityksestäsi antaa, niin monesti toimivin ja juuri sinulle sopiva graafinen ilme saadaan aikaan tiiviillä mainostoimiston ja yrittäjän välisellä yhteistyöllä.

Onnistunut verkkosivuprojekti on kuitenkin monen asian summa ja käyttöliittymän graafisessa suunnittelussa kysymys ei ole vain siitä, mikä miellyttää omaa silmää, vaan suunnittelijan on osattava huomioida myös lukuisia tekniseen toteutukseen liittyviä kriittisiä vaatimuksia. Sivuston visuaalista ilmettä suunniteltaessa voidaan tehdä sellaisia suunnitteluvirheitä, joiden takia koko projekti voi mennä pieleen heti alkumetreillä. Tällaisia virheitä ovat muun muassa sivuston hakukonenäkyvyyden kannalta olennaisten avainsanojen tai linkkien toteuttaminen tekstin sijaan kuvatiedostoina tai sivuston latausnopeutta ratkaisevasti hidastavien suurten graafisten elementtien liiallinen käyttäminen. Nämä pieniltä tuntuvat asiat voivat vaikuttaa sivujen toimintaan ratkaisevasti ja näin ollen kehitettävien sivujen avulla tavoiteltava myynnin tehostuminen voi jäädä saavuttamatta.

Myös käytettävyys on tärkeässä osassa sivuston graafista ilmettä suunniteltaessa. Sivuston navigaation täytyy olla selkeä, linkit helposti löydettävissä eikä alasivun alasivuja saa olla liikaa. Toisin sanoen sivuston valikkorakenne ei saa olla liian syvä. Kaiken informaation täytyy löytyä korkeintaan muutaman klikkauksen päästä ja tärkeimpien asioiden mielellään heti etusivulta. Ammattitaidolla suunnitelluilla sivuilla koko graafinen ilme ja visuaaliset vihjeet ohjaavat katsetta näihin tärkeisiin kohtiin ja selkeät painikkeet houkuttelevat kävijää klikkaamaan ja siirtymään esimerkiksi tarjouspyyntösivulle.

Valitettavasti monet suunnittelijat ja mainostoimistot ovat pudonneet digitaalisen markkinointiviestinnän kelkasta. Sen vuoksi verkkosivujen toteuttajaa etsittäessä on ensiarvoisen tärkeää käyttää ammattilaista, joka tuntee graafisen käyttöliittymäsuunnittelun toimintaympäristön ja jolla on osaamista verkkosivuprojektin jokaiselta osa-alueelta, grafiikasta, ohjelmoinnista ja sisällöntuotannosta!

Seuraavassa osassa käsitellään projektin tärkeintää vaihetta eli sisällöntuotantoa ja kohderyhmän määrittämistä. Käy tällä välin ihmeessä katselemassa millaisia graafisia ilmeitä ja käyttöliittymäratkaisuja me olemme tehneet.

Osa 1: Sivuston tavoite ja laajuus
Osa 3: Kohderyhmä ja sisältö

Osa 4: Hakukoneoptimoinnilla kärkeen

- Erkka

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.