Mistä myyvät internetsivut on tehty - Osa 1: Sivuston tavoite ja laajuus

Markkinointi­blogi

Spymin blogissa esitettiin aiemmin oivaltava yhtälö, jonka avulla voidaan laskea kuinka toimivat ovat sinun yrityksesi internetsivut. Kaavan tarkoituksena oli osoittaa, että internetsivut koostuvat useasta pienestä palasesta, joista jokainen vaikuttaa siihen kuinka tehokkaasti sivujen kautta päästään haluttuun tavoitteeseen.

Yhtälössä esiteltyjä muuttujia olivat muun muassa ulkoasu, sisältö, käyttöliittymä, yhteydenottomahdollisuudet ja hakukoneoptimointi. Koska jokainen kohta on jo itsessään hyvin laaja osa-alue, julkaisemme syksyn aikana neliosaisen blogisarjan, jossa pohdimme millaiset ovat hyvät ja toimivat yrityksen internetsivut ja millä keinoilla sivuja on syytä lähteä rakentamaan, ettei minkään edellä mainitun osa-alueen kohdalla mentäisi aivan metsään.
Blogisarjan tarkoituksena on avata yrittäjille uusia näkökulmia ja antaa vinkkejä verkkosivujen kehitysprojektia varten, olipa sivut tarkoituksena toteuttaa itsenäisesti tai yhdessä mainostoimistokumppanin kanssa.

  • Ensimmäisen osan aiheena on sivuston käyttötarkoituksen ja tavoitteiden määrittäminen.
  • Seuraavana pohdimme millainen on internetsivujen hyvä visuaalinen ilme ja toimiva käyttöliittymä.
  • Kolmannessa kirjoituksessa keskitymme projektin tärkeimpään vaiheeseen eli sisällöntuotantoon ja kohderyhmän määrittämiseen.
  • Sarjan viimeisessä kirjoituksessa perehdymme hakukoneoptimointiin ja Google-mainontaan, sillä vasta kävijät tekevät sivustosta oikeasti tuottavan.

Osa 1. Määritellään sivuston tavoite ja laajuus

Nykyisin internetsivut ovat monessa tapauksessa ensimmäinen paikka, jossa yritys näyttäytyy asiakkaalle. Potentiaaliset asiakkaat etsivät internetistä yrityksen yhteystietoja, mutta yhtä lailla tietoa tuotteista ja palveluista tai jopa mahdollisuutta tilata ja varata niitä suoraan internetistä. Tästä syystä sivustoa perustettaessa on tärkeää kysyä, riittävätkö tarpeisiinne yksinkertaiset käyntikorttisivut, laajemmat yrityssivut vai täysiverinen verkkokauppa?

Tyypillisesti sivuston ensisijainen tavoite on saada sivuilla vierailevat potentiaaliset asiakkaat kiinnostumaan yrityksenne brändistä ja tuotteesta sekä ottamaan teihin yhteyttä. Sen vuoksi myös kaikkein suppeimmilta sivuilta on hyvä löytyä ajantasaiset yhteystiedot ja yksinkertainen tarjouspyyntölomake.

Monesti sivuston toinen tavoite on palvella jo olemassa olevaa asiakaskuntaa, mistä syystä hiukan laajemmilla yrityssivuilla voidaan yrityksen toiminnasta ja palveluista kertomisen lisäksi tiedottaa ajankohtaisista asioista sekä esimerkiksi meneillään olevista kampanjatarjouksista. Laadukkaat www-sivut antavat yrityksestä ammattimaisen ja uskottavan kuvan, sillä jos digitaalisessa markkinoinnissa on asiat kunnossa, voidaan olettaa, että yritys on kunnostautunut myös kaikissa muissa tekemisissään. Sivustolla voidaan korostaa tätä vaikutelmaa entisestään esittelemällä siellä tärkeimpiä yhteistyökumppaneita ja referenssitöitä.

Verkkokauppaa pystytettäessä jokaisen kauppiaan tavoitteet ja tarpeet määritellään yleensä tapauskohtaisesti.

Heti projektin alussa on myös syytä pohtia, halutaanko sivustoa myöhemmin laajentaa, sillä nämä tarpeet on hyvä huomioida jo sivuston rakenteen suunnittelussa.

Tässä vaiheessa voit miettiä omia uudistustarpeitasi pohtimalla vaikka sitä, kuinka nykyiset internetsivusi palvelevat tavoitteitasi. Seuraavaksi jatkamme aiheesta sivuston graafisen ilmeen luominen.

Lue myös seuraavat osat:

Osa 2: Ulkoasu ja käyttöliittymä
Osa 3: Kohderyhmä ja sisältö

Osa 4: Hakukoneoptimoinnilla kärkeen


- Erkka

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.