Lisää myyntiä - 5 toimivaksi todettua keinoa liidintuotantoon

Markkinointi­blogi

Liiketoiminnan kasvun ja kehittymisen perusedellytys on tehdä enemmän myyntiä. Myyntiä voi tehdä monella tapaa; toiset juoksevat pää märkänä ovenkahvalta toiselle ja toiset taas odottavat aktiivisesti, josko uusi asiakas tulisi luokse ja haluaisi ostaa. Olipa sinun tapasi toimia mikä hyvänsä, liidintuotannolla pystyt helpottamaan myyntityötäsi merkittävästi.

Liideiksi kutsutaan asiakkaita, jotka ovat osoittaneet jonkinlaisen kiinnostuksen tuotteitasi tai palveluitasi kohtaan. Näin ollen liidit ovat ns. tunnistettuja potentiaalisia asiakkaita, joita on marinoitu jollain bisnekseesi liittyvällä näkökulmalla.

Liideihin myyminen on huomattavasti tuloksellisempaa, kuin kylmän kahvan nykiminen. Alla on listattuna viisi helppoa vinkkiä, kuinka liidejä tehdään.

Sähköiset oppaat ja e-kirjat

Oppaat ja e-kirjat ovat erinomainen liidinhankintakeino B2B-myyntiä tekeville yrityksille. Erityisen sopivia oppaat ovat teknisillä ja asiantuntijatoimialoilla. Näillä toimialoilla toimivat henkilöt ovat keskimäärin kiinnostuneita lukemaan, oppimaan ja saamaan jatkuvasti enemmän tietoa toimialastaan.

Oppaiden sisältö tulee kirjoittaa mahdollisimman puolueettomasta näkökulmasta, koska ihmiset hakevat oppaista tietoa, eivät myyntipuhetta. Tehokkaita kanavia oppaiden jakeluun ovat esimerkiksi sosiaalinen media ja yrityksesi uutiskirje.

Verkostoitumistapahtumat

Verkostoitumistapahtumat ovat pitäneet jatkuvasti digitalisoituvassa myynnin maailmassa yhä pintansa tehokkaana liidinhankintakeinona. Tapahtumiin tarvitset mukaasi kasan käyntikortteja, avoimen mielen sekä aidon halun tutustua uusiin ihmisiin.

Spymin pitkäaikainen asiakas Nordic Business Forum, Suomalaisten verkostoitumistapahtumien uudistaja, on erinomainen esimerkki loistavasta oppimis- ja verkostoitumistapahtumasta. Tutustuminen uusin ihmisiin on tehty NBF:ssä helpoksi järjestämällä mm. erillisiä verkostoitumisalueita sekä tarjoamalla digitaalisia työkaluja kiinnostavien ihmisten löytämiseen.
Kiitos Nordic Business Forum, että olemme saaneet olla mukananne viemässä suomalaista tapahtumatuotantoa uudelle tasolle.

Blogi

Blogi on todennäköisesti tehokkaaksi todettu liidinhankintakeino erityisesti asiantuntijapalveluita tarjoaville yrityksille. Blogissa on kaksi kiistatonta etua;

  1. Blogin pitäjällä on täysi kontrolli siihen, mitä blogissa kirjoitetaan ja julkaistaan
  2. Blogissa lukija keskittyy täysin itse asiaan

Blogissa useita mahdollisuuksia kerätä erityyppisiä ja -laatuisia liidejä. Kannattaa varmistaa, että vähintäänkin tarjoat blogisi lukijoille mahdollisuuden tilata blogikirjoitukset omaan sähköpostiin. Näin kerrytät arvokasta sähköpostilistaa automaattisesti.
Blogijuttuja kirjoittaessasi muista, että kirjoitat asiakkaillesi. Heitä tuskin kiinnostaa kuulla mitä sinulle kuuluu, vaan he mieluummin haluaisivat saada jotain heitä hyödyttävää tietoa. Businessblogeissa myös kirjoittamasi sisällön tulisi olla jollain tavalla rahanarvoista.

Uutiskirje

Iso osa yrityksistä hyödyntää uutiskirjettä liidintuotannossa – eikä suotta. Uutiskirjeiden tuottaminen uutiskirjeohjelmilla on helppoa ja nopeaa sekä lähetysten tulosten mittaaminen on tarkkaa.

Lähes kaikilla edes puolipätevillä sähköpostimarkkinointiohjelmilla saat tiedon jokaisen vastaanottajan suhtautumisesta uutiskirjeeseesi; onko vastaanottaja esimerkiksi avannut sähköpostisi tai vaikkapa klikannut sähköpostissasi olevaa linkkiä.

Erityisesti yritysblogeja luetaan harvemmin huvin ja harrastuksen vuoksi. Hyvän ja kiinnostavan sähköpostikirjeen sisällön tuottamisessa pätee pitkälti samat säännöt kuin blogin kirjoittamisessa. Asiakkaitasi tuskin kiinnostaa kuulla sinun tai yrityksesi kuulumisia, vaan he haluavat saada tietoa, joka auttaa asiakastasi pärjäämään paremmin omassa busineksessaan. Kerro esimerkiksi, kuinka tuotteesi tai palvelusi auttaa asiakastasi tekemään enemmän rahaa vähemmällä vaivalla.

Sosiaalinen media

Sosiaalisessa mediassa on kanavia vaikka kuinka paljon. Hommaa ei tee yksinkertaisemmaksi myöskään se, että kanavia tulee jatkuvasti lisää. Jos haluat hankkia liidejä sosiaalisesta mediasta, tulee sinun ensimmäisenä selvittää missä sosiaalisen median kanavissa sinun potentiaaliset asiakkaasi aikaansa viettävät.

Kun tiedät missä sosiaalisen kanavissa sinun kannattaa asiakkaita tavoitella, perehdy mahdollisimman tarkasti kyseisen kanavan tyyppipiirteisiin ja erilaisiin näkyvyysvaihtoehtoihin. Kun tiedät miten valitsemasi sosiaalisen median kanava toimii ja miten siellä voi näkyä, on aika aloittaa sisällöntuotanto.

Sosiaalisessa mediassa on tyypillistä jakaa tietoa verrattain vapaamuotoisesti ja reaaliaikaisesti. On myös hyvä tiedostaa, että sosiaalista mediaa ei voi kontrolloida. Tästä syystä kovin arkaluonteisia tai liian kantaa ottavia asioita ei välttämättä kannata jakaa sosiaalisissa medioissa.

Hyviä aiheita sosiaalisessa mediassa ovat esimerkiksi toimialasi trendit ja niiden muutokset, ajankohtaisten uutisten jakaminen, asiantuntijakommentit uutisiin liittyen ja myös hieman vapaamuotoisemmat kertomukset hauskoista arjen tilanteista.

Liidintuotantoterveisin,
Teemu Valkonen, Mainostoimisto Spym

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.