Kasvokkaisviestinnän lyhyt oppimäärä

Markkinointi­blogi

Internetistä on muodostunut yhä tärkeämpi viestintäväline ja jatkuvasti puhutaan sähköisen markkinoinnin välineistä tai sosiaalisen median tärkeydestä. Nämä ovat tärkeitä ja ajankohtaisia asioita, mutta usein tässä modernien markkinointikeinojen huumassa perinteinen – ja kuitenkin lähes päivittäin käytetty – markkinointitapa jää todella vähälle huomiolle. Tarkoitan siis kasvokkaisviestintää, jota asiakkaiden kanssa harjoitetaan jatkuvasti!

Kasvokkaisviestintä on jokaiselle yritykselle tärkeä ja paljon käytetty osa-alue. Kokoukset, neuvottelut, asiakastapaamiset ja muut vastaavat kohtaamiset kuuluvat kaikki kasvokkaisviestinnän piiriin.

Kasvokkaisviestintää on siis kaikki kasvotusten tapahtuva toiminta sekä yrityksen sisällä että sidosryhmien kanssa. Monille tällaisille tilanteille on omat toimintamallinsa ja käyttäytymissääntönsä, mutta harvoin niihin enää panostetaan – saati sitten opastetaan yrityksen sisällä hyvään kasvokkaisviestinnän toteuttamiseen.

Kuitenkin kasvokkaisviestintä on sekä viestimisen että myynnin tekemisen kannalta erittäin tärkeää. Kaikkea ei edes pystytä viestimään sähköpostitse tai puhelimitse, vaan tietyt asiat vaativat läpikäymistä niin että molemmat osapuolet ovat fyysisesti läsnä samassa paikassa. Monesti kasvokkain tapahtuva kanssakäyminen sitä paitsi tuo piristävää vaihtelua!

Mitä kasvokkaisviestinnässä pitäisi huomioida?

Ole selkeä
Selkeys on kaiken A ja O missä tahansa viestinnässä, eikä kasvokkaisviestintä tee tähän mitään poikkeusta. Jotta asia tulee ymmärretyksi, pitää se esittää mahdollisimman selkeästi ja ymmärrettävästi.

Ota kuuntelija huomioon
Etenkin asiakastilanteissa asiakkaan asemaan asettuminen on ensisijaisen tärkeää. Ymmärrä asiakkaasi näkökulma ja mukauta oma viestintäsi aina tilanteeseen sopivaksi. Kuuntelija tai keskustelukumppani on otettava koko ajan huomioon ja vastattava hänen kysymyksiinsä tai reaktioihinsa.

Hallitse esiintymistaito
Puhe tai presentaatio voi kuulua osaksi kasvokkaisviestintätilannetta, joten hyvä esiintymistaitokin on taitavalle kasvokkaisviestijälle välttämätöntä. Esiintymistaitoa voi harjoitella ja siten myös esiintymisjännitystä halllita.

Muista nonverbaalinen viestintä
Kasvokkain keskusteltaessa myös eleet ja ilmeet – mahdollisesti jopa tunnetila – tulevat mukaan viestintätilanteeseen ja usein vaikuttavat myös viestin ymmärtämiseen. Etenkin virallisissa tilanteissa nonverbaalinen viestintä kannattaa pitää minimissä, jotta viesti tulee ymmärretyksi; esimerkiksi kyyneleet silmissä kerrottua iloista asiaa ei välttämättä koeta iloiseksi. Nonverbaalisella viestinnällä voidaan tehostaa kasvokkaisviestintää, mutta sitä on osattava käyttää oikein, jottei synny vääriä tulkintoja.

Tarvitsetko apua myös markkinointiviestintään? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.