A/B-testauksella parempiin tuloksiin

Markkinointi­blogi

Markkinoinnissa on usein näkemykset ja mielipiteet valloillaan. Kuitenkin, jotta markkinoinnista saadaan parhaat lopputulokset tulee toimenpiteiden ja kehittämisen perustua numeroihin perustuviin näkemyksiin. Tehokkaaseen kehittämiseen kuuluu A/B-testaus, jossa testataan satunnaiselle kohderyhmälle kahta eri versiota.

Testaamme jatkuvasti esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnissa ja internetsivuilla erilaisia versioita. Liian usein vastaanotan sähköpostia, jonka on lähettänyt asiakaspalvelu, tuote tai yritys. Kenen tai minkä viesti sitten kannattaa lähettää? Tällöin yksinkertainen testi on viestin lähettäjän vaikutus avausprosenttiin. Testasimme lähettäjän vaikutusta, vaikka vahva tuloksiin perustuva näkemyksemme on, että sähköposti pitää aina olla jonkun henkilön nimissä lähetetty.

Henkilön nimissä lähetetyn sähköpostin avausprosentti oli 36,51 % parempi (artikkelissa testiversiot). Lähettäkää siis hyvät ihmiset sähköpostia ihmiseltä ihmiselle. Esimerkiksi tuhannen kontaktin sähköpostilähetyksessä melko monelta jää mahdollisesti tärkeäkin sisältö lukematta.

A/B-testauksella voidaan testata nykypäivä todella paljon erilaisia asioita. Internetsivuilla löytyy esim. yhteydenottolomakkeissa useita-useita testikohteita. Mieti siis miten voisit saada parempia tuloksia markkinoinnissa, sen jälkeen testaa, seuraa, kehitä ja juhli onnistumisia.

Kerromme mielellämme, mitä voisit testata? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää – täältä löydät yhteystietomme.