Miksi me emme halua kuluttaa mainoksia?

Markkinointi­blogi

Luen erään uutislehden verkkosivua. Parin kappaleen välein tekstin keskeyttää ärsyttävän räikeä mainosbanneri, joka nappaa hetkeksi huomioni. Selaan sujuvasti sen yli – artikkelin lopussa en edes tiedä, mikä mainos on kyseessä.

Kuka tästä hyötyi?

Joku on maksanut kyseisestä mainoksesta ja siitä, että käyttäjäkokemustani häirittiin tarkoituksellisesti. Häiriöt ahdistavat käyttäjiä:

"Mainokset ovat nykyään ärsyttävämpiä."
"Etkö sä käytä AdBlockia?"
"Eikö sua rasita tehdä tällaista työksesi?"

Kyllä. Jos tekisin tuollaista, ärsyttäisi.

Kun laskun maksava asiakas alkoi unohtua, media alkoi kuolla

Käyttäjäkokemuksen tarkoituksellinen huonontaminen mainostuottojen saamiseksi vaikuttaa mediatalojen itsetuhoiselta yritykseltä kahmia kassaan edes vähän maallista hyvää ennen hanojen sulkeutumista. On vain ajan kysymys, että myös mainostaja – siis lystin maksaja – ymmärtää, miksi tästä ei enää kannata maksaa.

Postin oranssi Postinen-kuori, jossa mainokset toimitetaan "jakeluteknisistä syistä" ja "prosessin tehostamiseksi" on askel samaan suuntaan printtimainosten maailmassa.Sisältö jää lukematta, kun vastaanottajan on kätevä heittää koko nippu kerralla roskiin. Jälleen on vain ajan kysymys, että mainostaja huomaa mainostuotteen huonontuneen sisäisen kehityksen vuoksi.

Mitä sitten, kun vanha temppu ei olekaan parempi kuin pussillinen uusia?

Tarve uusien tuotteiden esittelemiselle ei ole kuollut. Kuluttajien halu kuulla uutuuksista ei ole katoamassa. Halu saada nämä tarpeet kohtaamaan voi hyvin ja hengittää ilman konetta.

Se, millaisten medioiden kautta viesti saadaan perille, on kuitenkin muuttunut radikaalisti. Ostamisen painopisteen siirtyessä vahvemmin asiakkaan päätyyn, on markkinoijan hyökkäysketjun suunniteltava kuvionsa uusiksi. Ei riitä, että mainosnyrkillä huitoo päin pläsiä. Viesti pitää uittaa mukavasti osaksi asiakkaan arkea, häiritsemättä ja ärsyttämättä.

Itsekään en halua saada yhtään ärsyttävää, rasittavaa ja häiritsevää mainosta ruudulleni tai korviini. Ja minä sentään teen tätä työkseni.

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.