Yhteismarkkinointi: hyviä tuloksia vähillä kustannuksilla!

Markkinointi­blogi

Pienyrittäjällä markkinoinnin kustannukset tuntuvat usein valtavilta panostuksilta, eikä vaikkapa omasta messuosastosta uskalla haaveilla edes villeimmissä unelmissaan. Monelle pienyrittäjälle ratkaisun ongelmiin tarjoaa kuitenkin yhteismarkkinointi – jota voi toteuttaa jonkun toisen samojen asioiden kanssa kamppailevan yrittäjän kanssa!

Yhteismarkkinointi – mitä se on?

Yhteismarkkinointi tarkoittaa juuri sitä miltä se kuulostaa: yritykset markkinoivat yhdessä. Yhteismarkkinoinnissa kustannukset jaetaan osallistuvien yritysten kesken, samoin markkinoinnista saatu hyöty jakaantuu.

Yhteismarkkinointi on melko yleistä matkailukeskuksissa, joissa toimii monia hotelleita, ravintoloita ja muita palveluita. Yhteismarkkinointia hyödyntävät myös kaupungit tai seutualueet, jossa palveluita markkinoidaan erityisesti matkailijoille. Esimerkiksi näin joulun alla monilla paikkakunnilla järjestetään joulun avajaisia ja muita joulutapahtumia, joita markkinoidaan monen yrityksen voimin. Kun väkeä on liikkeellä jouluisen tapahtuman myötä, hyötyvät siitä kaikki alueen yrittäjät!

Yhteismarkkinointi soveltuu myös yksittäisille, minkä tahansa alan, yrityksille ja sitä voidaan toteuttaa vaikka vaan kahden yrityksen kesken.

Kenen kanssa yhteismarkkinointiin?

Periaatteessa yhteismarkkinointia voi tehdä minkä yrityksen kanssa tahansa. Käytännössä kannattaa kuitenkin pysähtyä miettimään, millaisen yrityksen kanssa tehtävästä yhteismarkkinoinnista voitaisiin saada suurin hyöty. Yhteismarkkinoinnin kumppania pohdittaessa tärkeitä asioita on kaksi.

Ensimmäinen on tietysti se, että kumppanilla pitäisi olla yhteinen asiakaskohderyhmä oman yrityksesi kanssa. Jos oman yrityksesi asiakkaita ovat parikymppiset nuoret ja kumppaniyritys havittelee eläkeläisasiakkaita, ei yhteismarkkinoinnista varmasti ole teille kummallekaan hyötyä.

Toinen huomionarvoinen asia on se, että vaikka kohderyhmä olisikin sama, ei yhteismarkkinoinnin kumppani saisi olla suora kilpailija. Esimerkiksi S-ketju ja K-ketju ovat toistensa suoria kilpailijoita, eivätkä sen vuoksi voisi tehdä yhteismarkkinointia. Sen sijaan vaikkapa S-ketjulla ja Linnanmäellä on yhteinen asiakaskohderyhmä, mutta ne eivät ole toistensa suoria kilpailijoita; siksi yhteismarkkinointi näiden kahden osalta olisi mahdollista, jopa kannattavaa.

Löydät potentiaalisia kumppaneita yhteismarkkinointiin todennäköisesti melko helposti. Onko samassa rakennuksessa mahdollisia kumppaniehdokkaita? Löytyykö sidosryhmien joukosta yrityksiä, joilla on sama kohderyhmä kuin yritykselläsi? Onko tuttavillasi yhteismarkkinointiin sopivia yrityksiä? Kunhan kaksi edellä mainittua kriteeriä toteutuvat, on yhteismarkkinoinnista varmasti hyötyä!

Yhteismarkkinointi käyntiin!

No, miten yhteismarkkinointia käytännössä voi sitten toteuttaa? Mahdollisuuksia on monia.

Helpoin (ja kustannuksiltaan jopa ilmainen) keino on tottakai yrityksen nettisivut. Laita omille nettisivuillesi linkki kumppanin nettisivuille tai lyhyt esittely kumppanista – vastavuoroisesti samat tiedot tulevat kumppanin nettisivuille sinun yrityksestäsi. Nettisivuille voi rakentaa myös yhteisen mainoskampanjan mainosbannerin tai laskeutumissivun – ehkä jopa luoda yhteiset nettisivut.

Nettisivujen lisäksi erittäin helpon tavan yhteismarkkinointiin tarjoaa tietysti sosiaalinen media. Missä olisikaan helpompaa puffata kumppanin tapahtumia tai tuotteita kuin sosiaalisessa mediassa? Somea käytettäessä tulee kuitenkin muistaa, että kumppanin sisältöä kannattaa jakaa omille asiakkaillesi ainoastaan, jos koet sisällön arvokkaaksi asiakkaillesi – ihan kaikkea kumppanin julkaisemaa ei tarvitse eikä kannata jakaa.

Yhteismarkkinointi toimii myös perinteisen median keinoin. Yhteismainos lehdessä tai radiossa tavoittaa molempien asiakkaat ja puolittaa kustannukset. Mainostaminen kumppanin kanssa on vähintään puolet halvempaa – ja jos kumppaneita on useita, voivat kustannukset laskea erittäin paljon.

Messuille osallistumisesta tulee pienellekin yritykselle mahdollista yhteisen jaetun messuosaston kautta – kustannukset pysyvät järkevinä ja yhteistyökumppanin asiakkaista saattaa löytyä potentiaalisia asiakkaita omallekin yritykselle. Varmista kuitenkin yhtä suuri näkyvyys molemmille messuosaston yritykselle; tarkoituksena ei ole, että kustannukset jaetaan puoliksi, mutta toinen yritys valtaa koko messuosaston etualan.

Liiketiloissa tehtävää yhteismarkkinointia voidaan toteuttaa julisteiden, esitteiden ja muiden painettujen materiaalien avulla. Samalla alueella toimivat yritykset voivat jopa tehdä yhteismarkkinointia vaikkapa leimoja kerättävän passin avulla; kun asiakas on kerännyt leimat jokaiselta mukana olevalta yritykseltä, hänet palkitaan jotenkin. Kun passeja on jaossa joka yrityksessä, saa jokainen mukana oleva yritys varmasti uusia asiakkaita luokseen. Passi-systeemi on kokeilunarvoinen asia vaikkapa kesäturistien tai joulushoppailijoiden keskuudessa; sillä voi tavoittaa helposti suuriakin massoja.

Jaettujen kustannusten lisäksi yhteismarkkinoinnin ehdoton hyöty onkin uusien asiakkaiden tavoittaminen!

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.