Onko bloggaamisesta hyötyä yritykselle?

Markkinointi­blogi

Monet yritykset suhtautuvat blogin pitämiseen melko kielteisesti; blogin ylläpito vie runsaasti arvokasta työaikaa, eikä siitä välttämättä ole edes mitään hyötyä.

On totta, että blogin kirjoittamiseen voi saada kulumaan paljon aikaa, eikä kaikkia sen tuloksia pystytä järkevästi mittaamaan. Väitän kuitenkin, että jos blogille malttaa antaa tarpeeksi aikaa, se on erittäin tuottava ja fiksu ratkaisu yritykselle kuin yritykselle!

Millaisia hyötyjä bloggaaminen sitten yritykselle antaa?

Kustannustehokkuus

Blogi on erittäin kustannustehokas markkinointikanava! Blogin perustaminen on monesti ilmaista, tai ainakin edullista. Ja jos blogin kirjoittajana toimii yrityksen oma henkilöstö, ei kirjoittajapalkkioihinkaan mene ylimääräistä rahaa. Bloggaus onkin yksi halvimmista mutta toimivimmista markkinointikeinoista, joita on tarjolla.

Rahan sijaan blogi vaatii kuitenkin aikaa ja huolenpitoa. Jos ylimääräistä aikaa ei nytkään tunnu löytyvän, ei blogi välttämättä ole paras vaihtoehto yrityksesi markkinointiin – ellet sitten ulkoista kirjoittamista jollekin muulle taholle.

Toimiva dialogi

Blogissa on helppoa luoda keskusteluyhteys asiakkaisiin tai sidosryhmiin. Parhaassa tapauksessa bloggaus ei ole monologia yrityksen kertoessa itsestään, vaan muuttuu aidoksi kaksisuuntaiseksi dialogiksi asiakkaiden kanssa.

Ilman mukaansa tempaavaa aihetta – ja mukaansa tempaavaa ilmaisua – ei lukijoita kuitenkaan saa mukaan keskusteluun.

Reaaliaikaisuus

Parhaimmassa tapauksessa tiedot voidaan päivittää blogiin reaaliaikaisesti – tai vähintäänkin nopeasti. Blogi on nopea tapa ottaa kantaa alalla pinnalla oleviin asioihin tai markkinoida yrityksen upouutta tuotetta.

Reaaliaikaisuuden ohella blogin hyötynä on myös se, että tekstejä voi halutessaan kirjoittaa ns. varastoon. Ajastus-toiminnon avulla ne voi ajastaa ilmestymään blogiin vasta jonain myöhempänä ajankohtana. Tietenkään nopeaa reagointia vaativiin asioihin ajastus ei auta, mutta yleisemmistä aiheista voi blogikirjoituksia tehdä jo viikkoja aikaisemmin.

Enemmän tietoa yrityksestä

Blogissa voit tuoda esille niin omaa kuin myös yrityksesi persoonallisuutta. Parhaassa tapauksessa blogi inhimillistää yritystä ja tuo yrityksen lähemmäs yksittäistä asiakasta – blogi antaa yritykselle kasvot!

Blogin avulla voit kertoa yrityksestäsi enemmän kuin perinteisessä markkinoinnissa. Lehti-ilmoitukseen et voi liittää tietoja yrityksesi arvomaailmasta, mutta blogissa voit tuoda sitä esille vaikka joka viikko.

Nykyään asiakkaat haluavat enemmän tietoa yrityksestä, josta tuotteita ostavat. Tiedostavampi ajattelutapa on valloillaan ja etenkin yrityksen eettiset asiat kiinnostavat – asiakkaat haluavat, että yritys toimisi mahdollisimman läpinäkyvästi, eikä mitään asioita salailtaisi asiakkailta. Tähän blogi antaa erinomaisen mahdollisuuden!

Helppo tiedon jakaminen

Tietoa asiakkaille (ja potentiaalisille asiakkaille) ei voisi olla enää helpompaa jakaa. Ja kuten jo aiemmin todettu; tietoa on mahdollista jakaa jopa reaaliaikaisesti! Blogi on erinomainen tapa kertoa, mitä yrityksessä tapahtuu ja bloggaaminen sopiikin oikeastaan mihin tahansa alaan.

Blogi antaa mahdollisuuden myös erilaisiin tiedon jakamisen muotoihin; tietoa voidaan jakaa niin teksti-, kuva-, video- kuin äänimuodossakin.

Löydettävyys ja näkyvyys

Blogi kasvattaa yrityksen sivuston kokoa, antaa sivustolle enemmän hakusanoja hakukoneissa ja parantaa tätä kautta myös sivuston löydettävyyttä. Kun sivustolle tulee jatkuvasti päivityksiä blogitekstien muodossa, myös asiakkaat kiinnostuvat sivuistasi enemmän – ja käyvät siellä useammin!

Parhaassa tapauksessa yhdellä blogikirjoituksella voi saada sivuille tuhansia lukijoita ja uusia kävijöitä. Tätä kautta saadaan yritykselle lisää näkyvyyttä ja jopa liikevaihtoa!

Henkilöstön osaaminen

Blogi on hyvä väylä tuoda esille myös yrityksen tai sen henkilöstön osaamista; kuinka hyvin yrityksesi osaakaan neuvoa tämänkaltaisissa pulmissa ja miten hyvin yrityksesi tuokaan blogissaan esille asiantuntijuuttaan tässä ja tässä asiassa.

Käytännössä tämä siis tarkoittaa sitä, että yritys jakaa blogin kautta ilmaiseksi osan erityisosaamisestaan, esimerkiksi antaa neuvoja jonkin asian suhteen. Vastineeksi yritys saa osakseen positiivista huomiota ja toivottavasti myös kiinnostusta. Usein tavoitteena on herättää ajatus ”Jos yritys jakaa tällaista sisältöä jo ilmaiseksi, mitähän voisin saada maksavana asiakkaana?”

Myös henkilöstön väliseen viestintään

Yritysmaailmassa on mahdollista perustaa myös tiimin tai yrityksen sisäisiä blogeja, jotka eivät ole julkisesti avoimia. Tällöin blogissa voidaan käydä keskustelua esimerkiksi sähköpostittelun sijaan. Samalla saadaan helposti dokumentoitua vaikkapa projektin kaikki vaiheet talteen yhteen paikkaan.

Haluatko, että autamme sisällöntuotannossa blogiisi? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.

Tutustu sisällöntuotannon palveluihimme!