Vuosi on pitkä aika

Markkinointi­blogi

Vuosi on pitkä aika

Olin reilun vuoden poissa työelämästä; ensin äitiyslomalla, sitten hoitovapaalla. Keskityin täysillä vauvantuoksuiseen arkeen, enkä seurannut alan kehitystä ja uusimpia trendejä – en oikeastaan olisi edes ehtinyt.

Töihinpalatessa toukokuun lopussa pääni oli pyörällä. Muutos vauva-arjesta työarkeen oli melkoinen; kaurapuuroaivojen piti alkaa taas toimimaan ja keskittymiskyky piti fokusoida muuhunkin kuin siihen, mitä tänään tehtäisiin ruuaksi. Käytössä oli uusia ohjelmia, toimistolle oli ilmestynyt uusia työntekijöitä - tuttujen asiakkaidenkin ohelle oli tullut joukko upouusia ja minulle vieraita.

Suurin muutos oli kuitenkin tapahtunut itse toimialassa. Ja tällä tarkoitan siis sekä yhteistyökumppaneitamme ja hankepuolta että itse markkinoinnin ja myynnin alaa.

Yritysten kehittämispalvelut uudistuivat

Kun jäin äitiyslomalle, oli yksi isoimmista yhteistyökumppaneistamme – ELY-keskus – juuri uudistamassa yrityskonsultointipuoltaan. Koko oman Clients’illa työskentelyaikani voimassaolleet konsultointimallit olivat tulleet päätökseen ja jatkossa konsultoinnit hoidettaisiin eri mallilla. Muutama päivä ennen äitiyslomani alkua ehdimme saamaan kilpailutuksen tulokset, joista selvisi, että Clients’ oli valittu yhdeksi puitesopimustoimittajaksi.

Sen jälkeen on tapahtunut paljon, enkä varmaan vielä edes ole ihan täysin selvillä, että mitä. Sen verran kuitenkin tiedän, että ELY-keskuksen yritysten kehittämispalvelut ovat uudistuneet täysin. Vanhat lomakkeet on korvattu uusilla, PK-LTS:n ja ProStartin tilalle ovat tulleet hyvin fiksuilta vaikuttavat Analyysi- ja Konsultointi-palvelut. Kyseisiin palveluihin toteuttajat valittiin edellä mainitun puitesopimuskilpailutuksen myötä ja Clients’ilta löytyy ammattilaisia toteuttamaan kumpaakin. Koulutuksia ELY-keskuksissa tehdään erillisen ohjelman alla; Clients’kin on jo saanut toimia kouluttajana keväällä Kaakkois-Suomessa – ja syksyllä on alkamassa uusi koulutusohjelma Lahdessa.

Puhumattakaan sitten rahoituspuolesta, joka on myös kokenut uudistuksia. Kesän mittaan rahoitusmahdollisuuksiin tutustuneena voin kertoa, että tarjolla on hyvin toimivia ratkaisuita yrityksen rahoituksen tueksi. Esimerkiksi yrityksen kehittämisavustus sekä toukokuussa startannut maatalouden yritystuki ovat hyviä rahoitusvaihtoehtoja yrityksille. Mutta ei ihme, että yrityksetkin ovat välillä pyörällä päästään sen suhteen, mistä apua rahoitukseen voisi hakea – ja saada – sillä vaihtoehtoja ja valintakriteerejä on runsaasti. Yrityksen kehittämisavustuksiin liittyen Clients’ julkaisikin juhannuksen tienoilla oppaan hakemisen tueksi, pääset lataamaan maksuttoman oppaan tästä.

Markkinointi muuttuu

Myös itse alan osalta on tapahtunut paljon. Äitiyslomalle jäädessäni markkinointitoimenpiteiden kärjessä olleet asiat ovat nyt jo ”so last season” – ja jopa markkinoinnin työkalut ovat muovautuneet vuodessa uuteen uskoon.

Jos vuodessa ehtii tapahtua niin paljon muutoksia, että alan ammattilainenkin on päästä pyörällään, mikä onkaan tilanne pk-yrityksessä – jossa markkinointiosaaminen voi olla ruohonjuuritasolla?

Jopa hiljattain tehty Adobe Digital Roadblock Report 2015 –tutkimus on samoilla linjoilla; tutkimuksen mukaan jopa 86 % eurooppalaisista markkinointiammattilaisista kokee markkinoinnin muutosvauhdin kiihtyvän. Jopa 70 % vastaajista koki markkinoinnin muuttuneen täysin heidän uransa alkuun verrattuna! (Lue lisää tutkimuksesta täältä.)

Markkinoinnin kenttä ja työkalut muuttuvat kovaa vauhtia, eikä hidastumista varmaan ole näköpiirissä. Voin lämpimästi todeta näin kokemuksen syvällä rintaäänellä; jos yrityksesi markkinointisuunnitelman päivittämisestä on yli vuosi, se ei missään nimessä ole enää pätevä!

Itse olen näiden reilun kolmenkymmenen kuluneen työpäiväni aikana päässyt jotenkuten kärryille, mutta paljon uutta opeteltavaa on ollut. Vuodessa ehtii tapahtua enemmän kuin uskoisikaan!