Viritä internetsivusi tuottamaan tulosta konversiokeskeisen suunnittelun periaatteilla

Markkinointi­blogi

Monesti näihin kysymyksiin kuullaan samat vastaukset – halutaan olla vakuuttavan näköinen, erottua kilpailijoista, halutaan rakentaa nykyaikainen sivusto, jotta näytetään olevamme ajassa mukana. Helppokäyttöisyyttä, näyttävyyttä ja nykyaikaisuutta korostetaan, ja ne halutaan nostaa arvojärjestyksessä korkeimmalle paikalle, koko sivuston suunnittelua ohjaavaksi tekijäksi.

Näillä tavoitteilla pyritään palvelemaan ja miellyttämään sivuston kävijää ja saamaan kävijälle ennennäkemätön käyttökokemus. Sivuston valmistuttua odotetaan hengitys salpautuneena uuden sivuston tuomaa myynnin kasvua, yhteydenottoja ja myyntiluurin jatkuvaa pärinää. Päiviä vierähtää, viikkoja vierähtää ja edelleen vain odotetaan.

Missä vika?

Olipa verkkosivustosi kuinka kaunis, tajunnanräjäyttävä tai ultimaattisen helppokäyttöinen tahansa, jos kävijä ei osta tuotettasi tai ota sinuun yhteyttä myyntihousut jalassa, on sivustosi yrityksesi kannalta turha ja epäonnistunut.

Tietenkin asia on eri, jos tavoitteesi ei ole tehdä kauppaa, etkä välttämättä halua saada sijoitustasi lyhyellä aikavälillä takaisin.

Monella yrityksellä realiteetit ovat kuitenkin sellaiset, ettei tähän ole mahdollisuutta eikä varaa. Tarvitsemme sijoituksellemme tuoton ja tarvitsemme lisää asiakkaita, jotta sijoituksemme maksaa itsensä takaisin. Emme voi laittaa tuhansia euroja rahaa kiinni asiaan, joka tuottaa joskus jotakin, jos tuottaa.

Konversiokeskeinen suunnittelu avuksi

Mitä jos palaisimme suunnittelun alkuvaiheeseen? Kääntäisimme suunnittelun lähtökohdat sivuston ulkonäöstä ja käyttäjäkokemuksesta tukemaan vain ja ainoastaan yhtä asiaa – sitä, että saamme käyttäjän tekemään halutun toimenpiteen eli konversion. Haluttu toimenpide voi olla yhtä hyvin tuotteen tilaaminen, yhteydenotto, soitto kuin mikä tahansa muukin toimenpide, jota haluamme sivustomme kävijän tekevän. Tätä sanotaan konversiokeskeiseksi suunnitteluksi.

Konversiokeskeisessä suunnittelussa tavoite on luoda kokemuksia, jotka ajavat käyttäjää kohti ennalta määriteltyä tavoitetta.

Kävijä ohjataan visuaalisin ja psykologisin keinoin suoraan myyntisuppiloon – ei siis vain luoda hienoa ulkoasua ja toivota, että asiakkaat ottavat yhteyttä, vaan rakennetaan koko sivusto suunnittelun ensihetkistä lähtien tukemaan sivuston tavoitteiden toteutumista.

Konversiokeskeistä suunnittelua on käytetty pitkään kasvattamaan laskeutumissivujen konversioita, mutta samat periaatteet ovat täysin sovellettavissa myös koko verkkosivustoon. Alla muutamia yksinkertaisia esimerkkejä siitä, kuinka konversiokeskeisen suunnittelun periaatteilla saadaan helposti verkkosivuston konversiota suuremmaksi.

Visuaaliset elementit

1. Kehystys

Kehystämisellä tarkoitetaan sitä, että teet kehykset konversion kannalta tärkeimpien asioiden ympärille, oli asia sitten linkki tai tekstisisältö. Näin keskität kävijän katseen heti olennaiseen asiaan ja annat sisällöille niiden ansaitseman huomion. Kehystäminen voidaan tehdä käyttämällä kuvia, visuaalisia elementtejä tai yksinkertaisesti viivakehyksiä haluamasi noston ympärillä.

Kehystäminen toimii erityisen hyvin kaiken tyyppisissä kehotteissa, testimoniaaleissa tai asioissa, jotka ovat konversion kannalta muuten keskeisiä.

2. Kontrastit ja värit

Värejä ja kontrasteja on käytetty pitkään herättämään haluttuja tunteita katsojassa, mutta niitä voidaan käyttää myös ohjaamaan kävijän huomio tiettyyn osaan sivua. Niillä voidaan ohjata kävijä huomaamaan asiat, jotka ovat konversion kannalta olennaisia – napin, joka johtaa ostamiseen, napin, jolla lomake lähetetään tai mikä tahansa muu sisältö, joka on konversion kannalta keskeistä.

3. Suuntaavat vihjeet

Suuntaavat vihjeet ovat visuaalisia elementtejä, hienovaraisia tai vähemmän hienovaraisia sellaisia, joita käytetään ohjaamaan katse keskeiseen asiaan sivulla.

Suuntaavat vihjeet voivat olla valokuvia, joissa kohteen katse ohjaa kävijän katseen oikeaan paikkaan, tai yksinkertaisesti vain nuoli osoittamassa haluttua sisältöä.

4. Tyhjän tilan voima

Ei tarvitse mennä kovinkaan kauas menneisyyteen, kun yleinen trendi oli saada internetsivujen jokainen pikseli hyötykäyttöön. Googlen päätös pitää etusivullansa vain kävijän välttämättä tarvitsevat elementit oli vallankumouksellinen – vain logo ja hakuun tarvittavat kentät.

Google halusi etusivunsa tekevän vain yhden asian – auttavan kävijää hakemaan internetistä tarvitsevansa tiedon.

Psykologiset elementit

5. Rajoitettu saatavuus

Ihmiset pelkäävät enemmän jonkin menettämistä tai jostain paitsijäämistä kuin ostamista. Tätä teoriaa kutsutaan tappiokammoksi, taipumukseksi tuntea menetykset voimakkaampina kuin onnistumiset. Teoriaa sovelletaan laajalti internetissä käyttäjän houkuttamiseksi tekemään haluttu konversio. Yksinkertainen esimerkki, johon moni teistä mitä luultavammin onkin törmännyt internetissä, on verkkokauppojen maininta siitä, kuinka kauan sinulla on vielä aikaa tilata haluttu tuote saadaksesi sen ovellesi vielä seuraavaksi päiväksi.

Jokainen meistä on varmasti törmännyt tuotteisiin, joita on saatavilla vain rajoitettu erä rajoitetun ajan. Ostamme tuotteen, vaikkemme varsinaisesti tunne tarvitsevamme sitä juuri nyt, koska pelkäämme jäävämme siitä paitsi.

6. Kokeile ennen kuin ostat

Yksi loistava, laajalti käytetty tapa konversion parantamiseksi on antaa käyttäjän kokeilla tuotetta ennen ostopäätöstä. Kivijalkamyymälöissä tätä tekniikkaa on käytetty ostopäätöksen helpottamiseksi jo vuosikymmeniä, mutta samoja periaatteita voidaan käyttää myös internetsivuilla ja verkkokaupoissa konversion parantamiseksi.

Epävarmuus tuotetta ostettaessa, varsinkin internetistä, on huomattavan monesti syy jättää ostos tekemättä.

Me kaikki vihaamme epävarmuutta. Et voi ottaa tuotetta käsiisi, tunnustella sitä, haistella sitä etkä kokeilla sitä. Antamalla käyttäjälle mahdollisuuden ilmaiseen testiin saat käyttäjän huomattavasti varmemmin asiakkaaksesi.

Ilmainen testi ei välttämättä edes tarkoita varsinaisen tuotteen lähettämistä asiakkaalle, vaan esimerkiksi pientä näytettä, josta asiakas saa luotua kuvan tuotteestasi. Tämä voi tarkoittaa pientä katkelmaa kirjasta, lyhyttä kokeilujaksoa ohjelmaasi tai yksinkertaisesti vaikkapa näytepakkausta myymästäsi shampoosta. Näin asiakkaalle muodostuu selkeä kuva siitä, mitä hän on ostamassa, eikä epävarmuus ole jarruttamassa ostopäätöstä.

7. Käyttäjäsuositukset

Ihmiset ovat laumaeläimiä. Sen toteamiseen emme tarvitse edes lähteitä. Ihmiset haluavat kuulua luonnostaan johonkin ja olla osa jotakin.

Jos ystäväsi ovat ostaneet jonkin tuotteen ja suosittelevat sitä, on kynnyksesi ostaa tuote huomattavasti matalampi, vaikka sinulla henkilökohtaisesti olisi epäilyksiä tuotteen toiminnasta.

Käyttäjäsuosituksia voidaan hyödyntää konversion parantamiseksi monella tapaa. Voimme esimerkiksi tuoda sivuille asiakastarinoita, lyhyitä suosituksia palveluistamme tai tuotteistamme. Vanhin laajalti käytetty esimerkki on kaiketi tuoda referessit selkeästi esiin, näyttää keiden kanssa töitä on tehty ja ketkä meihin ovat luottaneet. Voimme myös hyödyntää sosiaalista mediaa ja näyttää kävijälle, kuinka moni tuotteesta tai palvelusta on tykännyt ja kuinka moni tuotteen ilosanomaa on jakanut eteenpäin. Kävijälle voidaan lisäksi näyttää, jos joku hänen tuttavistaan on tykännyt kyseisestä sivusta. Yksinkertaisimmillaan voit siis tuoda käyttäjäsuosituksia sivustolle sosiaalisen median painikkeilla – joskin täytyy muistaa, että 0 tykkäystä ja 0 jakoa saattavat viedä kävijää kauemmaksi halutusta konversiosta.

Yhteenveto

Sivuston konversiota voi parantaa lukemattomin keinoin, joista tässä artikkelissa oli esitelty vain muutamia. Toivottavasti artikkeli sai mielenkiintosi konversiokeskeisen suunnittelun mahdollisuuksiin heräämään, niin suunnittelijana kuin ostajanakin.

Laita kaikki voimavarasi sivuston suunnittelemiseen niin, että se tuottaa yrityksellesi tulosta, eikä vain ja ainoastaan näytä hyvältä.

Näillä vinkeillä saat varmasti kehitettyä sivustosi konversiota, ja me autamme siinä myös mielellämme.

Alkuun pääset myös helposti kysymällä itseltäsi seuraavat kysymykset:

  1. Onko sivustollasi selkeä tavoite?
  2. Kehotetaanko jokaisella välilehdellä kävijää toimimaan kohti tavoitetta?
  3. Oletko tyytyväinen yrityksesi internetsivujen tuottamiin tuloksiin?

Jos vastasit yhteenkään kysymykseen ”ei”, varaa keskustelutuokio konversiospesialistimme kanssa, niin katsomme mitä asialle voitaisiin tehdä. Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.

 

Onko sinulla muita yksinkertaisia vinkkejä sivuston konversion kehittämiseen? Jaa ne alla!

Artikkeli perustuu Unbouncen erinomaiseen oppaaseen konversiokeskeisestä suunnittelusta.
(http://unbounce.com/conversion-centered-design-guide)