Mitä yhteistä on kissanpennuilla ja markkinoinnilla?

Markkinointi­blogi

Kissavideot ovat kuulemma erittäin suosittuja. Koska kissanpennut ovat hauskoja, markkinointi on hauskaa ja meidän blogiin halutaan lisää kävijöitä, päätin yhdistellä asioita luovasti. Samalla tuli oikeastaan sanottua kaikki se, mikä tuloksellisen markkinoinnin aloittamisessa on haasteellista.

Hapuilevia ensiaskeleita – ilman liikkeelle lähtemistä ei opi saalistajaksi

Markkinointi on metsästämistä, ja kissa on metsästäjä. Vaikka markkinointi sisältää vähemmän vaanimista, hyppimistä ja saaliin retuuttamista pitkin pihaa, oppimisprosessi on samankaltainen.

Metsästämään oppii tutustumalla maailmaan ja saaliin käyttäytymiseen. Kissa tietää, että myyrä on nopea ja pääsee vielä pakoon pieniin koloihin. Sen pitää opetella yllättämään. Samaan tapaan markkinoijan pitää tutustua saaliinsa – asiakkaansa – toimintaan ja mukautua sen käyttäytymiseen.

Kun suuri saalistaja ottaa haparoivia ensiaskeleita, saattaa kuitenkin iskeä epätoivo, josta lisää seuraavassa.

Tiput taatusti kiipeämään opetellessa

Fysiikan lait eivät ole kissanpennun puolella, kun se ensimmäistä kertaa iskee kyntensä puunrunkoon ja lähtee kiskomaan itseään ylöspäin. Maailma – tai ainakin se korkein puu – pitää valloittaa ja haroa haparoiden pystysuoraa pintaa liian suurissa harppauksissa, kunnes painovoima tekee välttämättömän tehtävänsä.

Sama pätee monesti markkinoijaan. Monesti ensimmäiset harjoitukset ovat tuskallisia – ja saattavat tuntua vielä kalliiltakin. Turhan moni lopettaa yrittämisen ensimmäiseen epäonnistumiseen. Istuessaan puun juurella pitäisi kuitenkin tajuta sama kuin kissanpennun: puuhun voi kiivetä vain tyvestä ja harjoitus todella tekee mestarin.

Kun perusasiat ovat kunnossa, tekniikka treenattu ja tarpeeksi tukeva puu valittu, voidaan tavoitella korkeammalla olevia hedelmiä – tai lintuja. Myös oppirahojen maksaminen kannattaa. Tehokas markkinointi maksaa tavallisesti oppimisen kustannukset nopeasti takaisin.

Pallolla oppii leikkimään vain leikkimällä pallolla

Kissanpennut ja ihmislapset jaksavat leikkiä, kunnes oppivat leikkimään. Meillä aikuisilla olisi tämän suhteen paljon opittavaa. Jos ensimmäinen kokeilu uudella leikkikalulla – onpa se sähköpostimarkkinointia, Adwords-mainontaa tai vaikka perinteistä printtimainontaa – ei tunnu tuottavan tulosta, on johtopäätös usein "ei toimi meidän alalla – huono lelu, en leiki".

Pallo on pyöreä myös markkinoinnissa. Työkalujen käyttö vaatii opettelua. Monesti vika on käyttäjässä tai käyttötavassa, ei itse työkalussa. Kun jalka lipsahtaa pallon päältä pikkunättiä pyörähdystä yrittäessä, voi ensin olla syytä katsoa peiliin ja vasta sitten syyttää palloa, epätasaista kenttää tai liukasta nappulakengän pohjaa.

Markkinoijalla on luonnollisesti yksi haaste enemmän kuin kissalla – pitää osata leikkiä monella pallolla yhtä aikaa. Toisaalta jongleeraaminen on helpompaa, kun kroppaan kuuluu kädet tassujen sijaan.

Opetteletko metsästämään itse vai kiilaatko jonon ohi?

Lisäksi markkinoijalla on yksi ylivoimainen apukeino, jota kissalla ei ole. Se voi pyytää alan ammattilaisen apua. Emo opettaa kissanpennulle perustaidot, mutta kaiken muun se joutuu opettelemaan itse. Markkinoija voi ohittaa koko harjoitteluvaiheen ja kiilata suoraan saaliille.

Tutustu markkinoinnin suunnittelun palveluihimme tästä, ja ota rohkeasti yhteyttä!