Sanakirja: Viraalimarkkinointi

Markkinointi­blogi

Yksinkertaistettuna; viraalimarkkinointi on markkinointia, jossa mainosviesti kulkee nopeasti ihmiseltä toiselle.

Sana ”viraali” viittaa viruksiin ja onkin sanana erittäin osuva. Virukset kun liikkuvat sekä ihmisissä että verkossa nopeasti – samalla tavalla kuin mainosviestitkin viraalimarkkinoinnissa.

Useimmiten viraalimarkkinointi tapahtuukin tehokkaimmin sähköisissä markkinointikanavissa. Nykypäivänä paras keino viraalimarkkinoinnin leviämiseen on sosiaalinen media, eli some.

Mikä sitä viraalia sitten on?

Viraalimarkkinointi voi muodoltaan olla lähes mitä tahansa.

Käytännössä valtaosa viraalimarkkinoinnista toteutetaan somen valtakunnassa; näkyvimpänä esimerkkinä mainittakoon YouTube-hitit, joita syntyy aika ajoin. Toki kaikki videohitit eivät ole markkinointitempauksia, mutta osa näistäkin lukeutuu viraalimarkkinoinnin piiriin.

Vaikka viraalimarkkinointi yleensä leviää verkossa, voi mainonta olla silti ihan perinteistä. Kaikki varmaan muistavat edes jonkin omalle tai kaverin Facebook-seinälle päätyneen valokuvan hauskasta printtimainoksesta – näitä kiertää verkossa useita.

Yhtenä esimerkkinä viraalimarkkinoinnista on myös laajalti käytetyt ”Vinkkaa kilpailusta myös kaverillesi” -arvonnat. Näissä viesti kisasta leviää viraalina laajemmalle joukolle nopeasti – ilman markkinoijan varsinaisia toimenpiteitä.

Viraalimarkkinointia voidaankin verrata puskaradioon. Erona on oikeastaan vaan se, että puskaradiossa mainosviesti leviää suullisesti ja saattaa muuttaa muotoaan matkalla. Viraalimarkkinoinnissa mainosviesti leviää eteenpäin täsmälleen samanmuotoisena ja useimmiten sähköisten kanavien kautta.

Onnistunut viraalimarkkinointi

Jotta viraalimarkkinointi olisi mahdollista, täytyy markkinoinnin täyttää melko monta ominaisuutta. Tuotteen pitää olla kiinnostava tai kilpailijoistaan erottuva. Viestin tulee olla omaperäinen; pahitteeksi ei ole hauskuus, ravisuttelu tai uusi idea.

Lisäksi viraalimarkkinoinnin tehoa kasvattaa aiheen ajankohtaisuus sekä onnistunut levitys verkostoissa.

Monesti viraalimarkkinoinniksi päätyvän mainoksen toteuttaminen voi kuitenkin olla vaikeaa – ainakin tarkoituksella. Koskaan ei voi täysin varmasti tietää, mikä video päätyy seuraavaksi YouTube-hitiksi tai mikä mainoslause iskee kansaan niin, että sitä lähdetään levittämään ystäville Facebookissa.

Viraalimarkkinointiin liittyykin oleellisesti aina myös sattuma.

Viraalimarkkinointi pähkinänkuoressa: 

  • Mainosviesti kulkee nopeasti ihmiseltä toiselle
  • Tapahtuu pääasiassa verkossa
  • Saadaan levitettyä mainos tai tieto laajalle joukolle melko pienin panostuksin

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.