Sanakirja: Hakusanamainonta

Markkinointi­blogi

Netistä etsitään tietoa lounaspaikoista remonttipalveluihin. Hakusanamainonta on kustannustehokas keino tavoittaa palveluja etsivät ihmiset juuri silloin, kun asia on heille ajankohtainen. Tähän turvaudutaan erityisesti silloin, kun halutaan tehostaa yrityksen läsnäoloa netissä tai kun yrityksen nettisivut eivät sijoitu hakutuloksissa tarpeeksi korkealle.

Suosituinta hakukonetta, Googlea, käytetään maailmanlaajuisesti 34 000 kertaa sekunnissa. Noin 200 miljardin dollarin arvoiseksi kavunnut hakukonejätti saa suurimmat tulonsa myymällä hakutulosten rinnalle mainostilaa. Mainostilan myynti tapahtuu Google Ads -ohjelman kautta. Myös muilla hakukoneilla on omat mainosohjelmansa.

Mitä hakusanamainonta on käytännössä?

Yritys tekee itselleen mainostilin Google AdWordsiin – löytyy luonnollisesti kätevimmin googlettamalla – ja luo sinne mainoksen, jonka haluaa näkyvän tietyn hakusanan yhteydessä. Esimerkiksi putkiremonttiyritys voi mainostaa nettikäyttäjän hakiessa tietoa hakutermillä “nopea putkiremontti”.

Google laskuttaa yritystä mainoksen tuloksellisuuden perusteella, eli ainoastaan klikkauksista tarvitsee maksaa. Se, mitä nettikävijä tekee yrityksen sivustolle saavuttuaan, on kuitenkin jokaisen sivuston kehittäjän vastuulla. Siksi kannattaa huolehtia laskeutumissivun kunnosta, jotta sivustolle saatava liikenne ei valu hukkaan.

Hakusanamainonnan kustannukset riippuvat kysynnän ja tarjonnan laista; mitä useampi kilpailija haluaa näyttää oman mainoksensa tietyn hakusanan yhteydessä, sitä kalliimmaksi mainonta tulee. Joidenkin toimialojen hakusanojen hinnat ovat saattaneet jopa moninkertaistua vuodessa, kun taas toisilla aloilla hinnat ovat pysyneet lähes ennallaan.

Esimerkiksi jotkin kiinteistöalan hakusanat maksavat jopa useita euroja, kun taas vähemmän sähköistä markkinointia hyödyntävä toimiala voi saada muutaman euron päiväbudjetilla jopa kymmeniä kävijöitä nettisivuilleen. Tyypillisesti yhden klikkauksen hinnat pyörivät noin 0,50 € tuntumassa.

Testaa rohkeasti eri viestejä

Hakusanamainonta tarjoaa edullisen keinon testata erilaisia markkinointiviestejä. Tiettyä tuotetta myyvästä hakusanamainoksesta kannattaakin tehdä useita eri versioita. Kattavat tilastotiedot eri mainosten saamista klikkausmääristä antavat objektiivisen kuvan siitä, mikä mainoksista houkuttaa nettisurffaajat parhaiten sivustolle.

Ei kannata myöskään unohtaa Call-to-Actionia, eli mainoksessa olevaa kehotusta. Toimivia kehotteita mainoksissa ovat mm.“Tutustu hinnastoomme” sekä “Katso tuotekuvat”. Toimivin mainos ei kuitenkaan löydy etukäteen firman kahvipöydässä kinastelemalla, vaan tekemällä eri versiot ja heittämällä ne nettiin.

Google AdWordsin tarjoamat tilastotiedot kertovat eri mainosversioiden tuloksellisuudesta kylminä lukuina, joita yrityksen vastarannankiiskikään ei voi lähteä kiistämään.

Hakusanamainonta pähkinänkuoressa:

  • Hakusanamainonta on keino tavoittaa palveluistasi tietoa etsivät ihmiset.
  • Kustannukset ovat noin 0,50 €/klikkaus, mutta ne vaihtelevat hyvin paljon toimialoittain.
  • Kattavat tilastotiedot mahdollistavat mainosten tulosseurannan ja eri versioiden testaamisen.

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.