Miksi markkinointiosasto saa aina anteeksi?

Markkinointi­blogi

Keskityhän hetki. Ota hyvä asento pytyllä, junassa tai työpisteelläsi. Missä nyt ikinä tällä hetkellä tapatkaan aikaa lukemalla tätä blogausta.

Kysymys on seuraava: Miksi markkinoinnille annetaan 100 000 € leikkirahaa röyhkeästi löysemmillä standardeilla, kuin pankkiiriliikkeen salkunhoitajalle? Ole hyvä ja käytä pieni hetki tämän pulman pohdintaan.

Uskon ja toivon sydämestäni, että tämä nimenomainen kysymys kalvaa yhtälailla niin sinua, kuin minuakin. Voin osoittaa kiistatta, sormella, kymmeniä yrityksiä, jotka käyttävät vuositasolla yli 100 000€ sähköiseen mainontaan ymmärtämättä hetkeäkään, että valtaosa tästä summasta menee siihen kuuluisaan Kankkulan kaivoon. Nämä toimijat tuhlaavat summan taivaallisen tietämättöminä ja hymy huulilla. Useat ylittävät vuosituloksensa suuruisen summan tuhlauskarkeloissa. Mahdollisesti johdolle toimitetaan ympäripyöreä markkinointiraportti manifestiksi tästä iloittelusta, mutta toisaalta on myös yleistä, että ei.

Mikäli vastaava summa sijoitettaisiin pankkiiriliikkeen kautta vaikkapa pörssiosakkeisiin samoin tuloksin, ei monellekkaan yhtiölle tulisi mieleen katsella aurinkoisella naamalla, kun tonni poikineen haihtuu käsiin. Useassa tapauksessa vieläpä salkunhoitajan sulaa osaamattomuutta, kokemattomuutta tai välinpitämättömyyttä. Sama kai se mikä syy lopulta löytyy, tulema on sama. Todennäköisesti pankkiiriliikkeeltä vaadittaisi vieläpä melko jatkuvaa ja laadukasta raportointia kaikissa tilanteissa.

Pyrinpä tiivistämään ajatukseni juoksun:

1. Markkinointiosastolle 100 000€ —> Puutteellinen tai olematon seuranta —> Ympäripyöreä raportointi —> rajusti pakkasella oleva vuosituotto —> ei mestauslavaa

2. Salkunhoitajalle 100 000€ —> Viikottainen seuranta —> Tarkka raportointi —> ainoastaan 4% vuosituotto —> mestauslava

Missä menee pieleen? Miksi markkinointiosastolta vaaditaan tippaakaan vähempää, kuin pankkiiriliikkeeltä tai sijoitusosastolta? Vai oliko se niin, että brändiarvolle ja tunnettuudelle ei voi laskea hintaa? Idiootit!

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.