Markkinoinnin suunnittelu – Osa 2: Määritä mittarit ja tavoitteet, muista myös seuranta

Markkinointi­blogi

Markkinointisuunnitelmaa tehtäessä markkinoinnin mittarit pitää huomioida jo alusta asti. Mittarit ovat ainoa tapa määrittää, saavuttiko markkinointi tavoitteensa vai tuliko oikein kunnolla turpaan.

Vaikka mitataankin menneisyyttä - sitä mitä on tehty ja miten - ovat mittarit erittäin tärkeässä osassa tulevaisuutta suunnitellessa. Jos mittari kertoo jonkin toimenpiteen olleen huono, niin jatkossa sen käyttöä voidaan muokata parempaan suuntaan. Useimmiten markkinoinnin mittarit osoittavatkin sairauden kuin terveyden.

Ei mittareita ilman tavoitteita

Sanotaan, että sitä saat mitä mittaat. Mutta mitäs mittaat, jos et ole määrittänyt tavoitteita. Ilman tavoitteita ei voi olla mittareita - sillä mittareiden avulla mitataan, miten tavoitteisiin on päästy.

Tavoitteet ohjaavat toimintaa ja määrittävät toimenpiteiden onnistumisen tai epäonnistumisen. Se, millaisia tavoitteita markkinoinnille on asetettu, ohjaa koko markkinoinnin suunnitteluprosessia.

Tavoitteita asetettaessa tulee ensin määritellä markkinoinnin nykytila ja tavoitetila. Kun ne ovat tiedossa, on väliin rakennettava tikapuut, joita pitkin tavoitteet on mahdollista saavuttaa. Käytännössä suuri kokonaisuus pilkotaan välitavoitteiksi.

Tavoitteiden asettamisessa voi käyttää vaikkapa SMART-kaavaa:

  • Specific - Tarkkus, selkeästi määritelty tavoite on helpompi saavuttaa.
  • Measurable - Mitattavuus, mittarit määrittävät onnistumisen.
  • Attainable - Saavutettavuus, onnistumiseen pitää olla realistiset mahdollisuudet.
  • Relevant - Relevanttius, tavoitteen saavuttamisen pitää viedä kehitystä oikeaan suuntaan.
  • Time-bound - Aikataulutus, tavoitteilla pitää olla takarajat tai vähintäänkin tarkistuspäivät.

Ja sitten toimintaan

Kun mittarit ja tavoitteet on asetettu, voidaan ryhtyä itse toimintaan. Tavoitteilla on merkitystä vain, mikäli ne johtavat käytännön toimiin!

Valittavat toimenpiteet auttavat saavuttamaan jonkin osatavoitteen. Mikäli näin ei ole, on syytä pysähtyä ja kysyä, mitä pirua tällä sitten tehdään. Tässä vaiheessa turhat rönsyt karsitaan pois ja jatkossa keskitytään vain ja ainoastaan niihin, jotka auttavat tavoitteiden saavuttamisessa.

Säännöllinen markkinointi tekee säännöllisesti tulosta, joten muistathan myös aikatauluttaa markkinointisi. Aikataulutus ja kellokuri on yksi hankalimpia asioita pienyrittäjän elämässä, mutta ilman sitä ei päästä tulokselliseen markkinointiin.

On syytä pitää mielessä myös jatkuva seuranta ja kehitystyö. Markkinointisuunnitelma vanhenee pahimmillaan hetkessä – hyvässäkin tilanteessa puolessa vuodessa. Markkinointisuunnitelma vaatii tuloksellisuuden tarkkailua ja jatkuvaa tarkentamista, jotta se pysyy käyttökelpoisena työkaluna. Mikäli jatkuvaa kehitystyötä ei tehdä, muuttuu markkinointisuunnitelma tiedostolliseksi bittihöttöä tietokoneella tai pölyttyväksi paperiksi toimiston hyllyssä.

Lue lisää markkinoinnin suunnittelusta sivuiltamme »

Lue myös muut blogisarjan osat:

Osa 1: Mitä hyötyä markkinointisuunnitelmasta on?
Osa 3: Miten se asiakas sitten tavoitetaan?
Osa 4: Tuloksellista markkinointia pienellä budjetilla