Kuluttaja kyykkyyn

Markkinointi­blogi

Kuopio–Jyväskylä-tiepätkällä möllöttää peltipoliisien lisäksi huoltoasema, joka ei myy tupakkaa, keskiolutta saatikka muuta valistuksen vastaista perustarpeistoa. Epäilen, että tunnistat kyseisen pysäkin, osaat jopa nimetä sen suoralta kädeltä. Näin siis ainakin jos olet kyseistä pätkää edes joskus ajanut. Epäilen myöskin, että tiedät boikotin syyn. Todennäköisesti olet myös maininnut asiasta kartturille tai toisinpäin, kun olette kurvanneet kyseisen aseman bensamittarille. Tiedätkö paikan, josta puhun?

Huoltoasemalla on sanoma. He eivät suostu myymään jotakin, joka sotii yrityksen periaatteita vastaan, olivatpa asiakkaat, yhteistyökumppanit, tai paikallinen lökäpöksynuoriso mitä tahansa mieltä. Aikoinani jäin itsekin oluettomana rannalle ruikuttamaan. Kiehuin. Manasin. Vannoin, etten enää ikinä. Ja mitä tapahtuikaan? Nykyään lompakkoani asuttaa aseman lounaspassin lisäksi kanta-asiakaskortti, jonka ylpeänä tongin esiin kassalla ja kuittaan 5 % alennuksen ja vieläpä melko usein. Olen vahvasti vastaan kaikkia aatteita, jotka estävät minua saamasta saunaoluttani. Kuitenkin noin kaupallisessa ja markkinoinnillisessa mielessä olen pähkinöinä. Jumala auta, kun yrityksellä onkin jämäkkä statementti, ja mikä parasta: se jaksaa puhuttaa. Eurokasa, jonka yritys on menettänyt kaljan juhannusmyynnissä, on todennäköisesti melko korkea ja kuitenkin se kilpailee varmasti markkinoinnissa säästettyjen summien kanssa jokseenkin tasapuolisesti, tai ainakin korvaa menetystä ruhtinaallisesti. Kaljan myymättä jättäminen tekikin huoltoasemasta markkinatalouden pahan pojan. Eikö kuluttajamassojen edessä aina ollakaan polvillaan? "Tuhlausta", sanoisi myyntikonsultti ja olisi Excel-taulukkonsa kanssa ehkä oikeassa.

Minut petettiin, minut jätettiin kaljatta ja jollakin kieroutuneella tavalla olen vain innostunut asiasta. Kuinka sinä voit periaatteen nimissä kieltäytyä myymästä? Kuinka sinä voit ansaita oikeaa arvostusta seisomalla aatteidesi takana?

- Aki

Haluatko tietää lisää markkinoinnin juonista? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.