Kukaan ei halua vastaanottaa, mutta silti se myy!

Markkinointi­blogi

Sähköpostimarkkinointi on hyvä tapa markkinoida, varsinkin silloin kun asiakas ei luontaisesti hae palveluita tai myynnin tueksi halutaan tuoda normaalia enemmän liidejä. Ainoaksi markkinointikanavaksi se ei kuitenkaan sovellu.

Uusasiakashankinnassa sähköpostikampanjan tavoitteena on generoida kiinnostuneita liidejä myynnin tehostamiseksi. Liidien avulla pyritään tietysti saamaan maksavia asiakkaita. Koska myytävä tuote tai palvelu on useasti sisällöltään hyvin vaihteleva, on liidien keruu tehokas tapa aloittaa myyntiprosessi.

B2B-sähköpostimarkkinoinnin tärkeimpiä kulmakiviä on asiantuntijuuden jakaminen ja myymättömyys. Tarkoituksena on, että vastaanottaja saa tietoa valitusta teemasta, eli tuloksellisesta ja mitattavasta markkinoinnista. Liidityökaluksi on hyvä valita esim. opas jostain tietystä aiheesta (ei siis liian yleismaallinen). Perimmäinen idea on osoittaa, että asiakkaan kannattaa keskustella aiheesta enemmän ja kysyä tarkempia kysymyksiä juuri meiltä.

Prosessin eri osat:

  • Lista: Lähtökohtaisesti ainakin aloitettaessa sähköpostimarkkinointia on hyvä saada mahdollisimman suuri kokoinen lista. Luonnollisesti listan pitää olla mahdollisimman hyvin kohdistettu. Kohdistamisesta voisi puhua vaikka koko blogitekstillisen.
  • Lähettäjä: Lähetys tulee tapahtua jonkun henkilön nimissä. Paras on sellainen henkilö, johon asiakas voi ottaa kontaktin ja saada lisää tietoa.
  • Otsikko/Aihe: Sähköpostin tehoa kannattaa testata kahdella eri otsikolla. Tavoitteena on  löytää otsikko, jolla voidaan parantaa viestin avausprosenttia. Viestin otsikoissa korostetaan asiakkaan saamaa asiantuntijatietoa/-hyötyä. Otsikolla tehdään A/B-testaus. Parempi otsikko pääsee jatkoon seuraavaan lähetykseen.
  • Viesti: Viestin AINOA tavoite on siirtää henkilö laskeutumissivulle, tästä syystä viestin sisällön tulisi olla mahdollisimman lyhyt ja napakka! Viestin toisessa lähetyksessä tullaan testaamaan toinen sisältö. Turhat kuvat on usein hyvä jättää pois.Viestissä korostetaan asiantuntijatiedon jakamista. Sisältö kannattaa kirjoittaa noudattaen 90/10-sääntöä eli 90% opetuksellista ja 10% materiaalin promootiota. Tärkeää on korostaa linkkiä, jota klikata.
  • Laskeutumissivu: Sivustolta tulisi karsia kaikki ylimääräinen. Laskeutumissivuissa yksinkertainen on kaunista. Yksinkertaisesti kerrotaan, mitä hyötyä materiaalista on asiakkaalle ja kysytään lomakkeessa vain välttämättömät tiedot.
  • Materiaali/Opas: Materiaalissa ei ole tarvetta myydä mitään. Oppaan sisältö on hyvä rakentaa esimerkiksi kysymysten pohjalle, mitä kysymyksiä aiheesta potentiaalisilla asiakkailla voisi olla. Materiaalista kannattaa tehdä mahdollisimman ajaton, jotta se voidaan laittaa nettisivuille ja sitä voi lähettää ympäri vuoden.Ainoa materiaalin ”myynnillinen” sisältö viimeiselle sivulle lisättävä toimintakehotus ottaa yhteyttä ja pyytää asiantuntijat käymään.

Kysymyksiä mietittäessä on hyvä ottaa nykyiset asiakkaat mukaan, eli mitä he kysyivät kun he olivat keskustelemassa palveluista. Tämän jälkeen vastataan kysymyksiin asiantuntevasti ja kiinnostusta herättävästi. Sisällön tavoitteena on, että asiakas ymmärtää ottaa asiantuntijan hommiin.

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.