Konversio-optimoinnilla selkeästi mitattavia tuloksia

Markkinointi­blogi

Paras markkinointi on mitattavaa markkinointia. Konversio-optimointi on hyvä esimerkki siitä, miten markkinointipanostusten vaikutus yritykselle tulleisiin euroihin nähdään selkeästi ja suoraan.

Konversio-optimointi on nettisivujen myyntitehon kehittämistä – sitä, että ostamisesta tehdään asiakkaalle helpompaa. Konversio-optimoinnilla pyritään rakentamaan verkkosivut sellaisiksi, että mahdollisimman moni sivuilla vierailija toteuttaa sivujen ylläpitäjän asettaman tavoitteen.

Konversio-optimoinnin termit haltuun

Konversio tarkoittaa sitä, että verkkosivuilla kävijä tekee halutun toimenpiteen. Se voi olla esimerkiksi tarjouspyynnön lähettäminen, oppaan lataaminen, arviokäynnin tilaaminen tai yhteydenoton pyytäminen. Edellämainitut toiminnot ovat nimeltään konversiopisteitä tai liidityökaluja. Niiden kautta asiakas jättää yhteystietonsa yritykselle ja saa siitä hyvästä itsekin jotain. Tätä tapahtumaa kutsutaan liidiksi.

Sivuston tehokkuutta voidaan mitata konversioprosentin avulla. Se kertoo, kuinka monta prosenttia sivustolla kävijöistä on tuottanut liidin.

Konversioprosentti lasketaan seuraavalla kaavalla:

  • 1000 kävijää
  • 24 liidiä
  • Konversioprosentti 24 / 1000 * 100 = 2,4

Näin se käytännössä toimii:

Seuraavassa näet esimerkin konversio-optimoinnin vaikutuksesta myyntiin. Mitä enemmän yritykselle tulee liidejä, sitä enemmän saadaan tehtyä kauppaa. Konversio-optimointi on kustannustehokas tapa lisätä toteutuneiden kauppojen määrää.

Kävijät

Verkkosivut

Myynti

 

 

 

 

 

1000 kpl

 

Konversiopisteet:

Oppaan lataus

Uutiskirjeen tilaus

Arviokäynti

Tarjouspyyntö

24 kpl

 

 

Jos joka kolmas liidi johtaa kauppaan ->

 

8 kpl

Kaupan suuruus keskimäärin 20 000 € ->

Myynti yhteensä 160 000 €

 

Konversio-optimoinnin euromääräinen vaikutus kauppaan voidaan laskea käyttämällä apuna keskimääräisen ostoksen summaa. Jos edellisen taulukon lukemia saadaan konversio-optimoinnilla nostettua niin, että liidejä saadaankin 30 kappaletta, kauppoja syntyy 10 kappaletta, mikä tarkoittaa 40 000 € enemmän myyntiä. Konversio-optimoinnin tuottamat rahalliset hyödyt on siis helppo konkretisoida tällä keinolla.

Kävijämäärän lisääminen vs. konversio-optimointi

Toteutuvien kauppojen määrään on myös mahdollista vaikuttaa lisäämällä eri keinoin sivuilla kävijöiden määrää. Konversio-optimointi on kuitenkin siihen verrattuna huomattavasti tehokkaampaa. Sen avulla myyntiä saadaan lisättyä pienemmillä toimenpiteillä ja kustannuksilla.

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.