Google AdWords-mainonta tänään ja huomenna

Markkinointi­blogi

Hakusanamainonnassa sivuston näkyvyyttä parannetaan hakukoneissa ostamalla mainostilaa hakukoneiden normaaleiden eli ns. orgaanisten hakutulosten viereen. Verkkosivujen mainokset näkyvät tällöin sponsoroituina linkkeinä aiheeseen liittyvien hakutulosten yhteydessä.

Maksat vain klikkauksista

Yleisin ja usein myös tehokkain hakusanamainonnan muoto on Google AdWords-mainonta. Google on Suomessa selvästi käytetyin hakukone, jonka hakutulosten vieressä näytetään kulloinkin käytettyyn hakusanaan liittyviä mainoksia. AdWords-mainonnassa maksetaan ainoastaan siitä, kun käyttäjä siirtyy mainostajan sivustolle klikkaamalla mainosta. Mainosten näyttökerroista ei siis veloiteta, mikäli käyttäjä ei klikkaa mainosta ja siirry sitä kautta mainostajan sivustolle.

Alla oleva kuva havainnollistaa sitä, mihin orgaaniset hakutulokset ja AdWords-mainokset sijoittuvat Google-haussa. Maksetut mainokset ovat kehystetty kuvassa punaisella ja ne näkyvät orgaanisten hakutulosten yläpuolella sekä sivun oikeassa laidassa. Mikäli yrityksen verkkosivut näkyvät käytetyllä hakutermillä orgaanisten hakutulosten yläpäässä, niin silloin kyseisen avainsanan lisääminen AdWords-kampanjaan ei ole välttämättä aiheellista.

Hintatarjoukset kilpailutilanteen mukaan

Eri avainsanojen klikkauskohtaiset hinnat vaihtelevat AdWords-mainonnassa melko paljon. Klikkauskohtainen maksimihinta määritetään kullekin avainsanalle erikseen ja se on maksimihinta, mitä Google voi yhdestä klikkauksesta veloittaa. Hintatarjouksen lisäksi mainosten sijoitukseen vaikuttavat myös avainsanan laatupisteet. Google määrittää laatupisteet mm. mainoksen osuvuudella avainsanaan nähden sekä laskeutumissivuston käyttökokemuksen laadun kautta.

Käytännössä eri aloilla käytettävien avainsanojen klikkauskohtaiset hinnat määrittyvät pitkälti sen mukaan, kuinka kilpailtuja avainsanat ovat AdWords-mainonnassa. Vähäisen kilpailun avainsanoilla voi saada mainoksensa hakutulosten yläpäähän pienilläkin klikkauskohtaisilla kustannuksilla. Kilpailluimmilla aloilla sivun yläreunan mainosten klikkauksista saattaa joutua maksamaan jopa useita euroja. Ensimmäisen sivun yläreunassa sijaitsevilla mainoksilla on yleensä korkein klikkausprosentti, sillä ne kiinnittävät ensimmäisenä käyttäjän huomion. Ensiarvoisen tärkeää on, että mainos näkyy hakutulosten ensimmäisellä sivulla, sillä moni käyttäjä ei siirry hakutuloksissa seuraaville sivuille.

Tulokset täysin mitattavissa

Yksi AdWords-mainonnan ehdottomista eduista on sen tehon mitattavuus. Kun AdWords-mainonnan tavoitepisteet (esimerkiksi yhteydenottolomakkeen lähetys, tarjouspyyntö tai verkkokauppaostos) asetetaan Google Analyticsiin, niin mainonnan tehoa voidaan seurata reaaliaikaisesti. Kaikki mainosten näyttökerrat, klikkaukset ja klikkausten kautta toteutuneet tulokset ovat mitattavissa. Lisäksi tulostietoja tarkastellessa saadaan selville, että millä hakutermeillä tulokset on saavutettu.

Kampanjan tulosten seurannassa kannattaa kuitenkin olla kärsivällinen. AdWords-kampanjan luominen on melko nopeaa, mutta sen kehittäminen ja muokkaaminen tulosten parantamiseksi ottaa usein hieman aikaa, eikä välttämättä onnistu ilman asiaan perehtynyttä henkilöä. AdWords-mainonnassa on tapana testata erilaisia käytäntöjä ja kun niiden teho saadaan selville, niin siirrytään esimerkiksi mainosteksteissä, laskeutumissivussa ja avainsanoissa parhaiksi todettuihin toimintatapoihin. Aktiivisen testaamisen kautta tulosten määrä yleensä nousee.

AdWords-kampanjan aloittaminen

Ulkopuoliselta toteuttajalta ostettu AdWords-mainonta aloitetaan normaalisti yrityksen liiketoimintaan tutustumisella. Tämän jälkeen määritellään asiakkaan kanssa mainosten maantieteellinen kohdistus, mainosten näyttöpaikat, laskeutumissivustot ja kuukausittainen mainontaan käytettävä mediabudjetti. Hakuverkoston lisäksi mainoksia on mahdollista näyttää myös display-verkostossa, jolloin mainokset näkyvät yrityksen palveluihin liittyvillä Googlen kumppanisivustoilla, vaikkei erillistä hakua ole tehtykään.

Internetin käyttö mobiililaitteilla on yleistynyt selvästi viime vuosina, AdWords-mainoksia kannattaa näyttää myös mobiililaitteissa ja tehdä erikseen mobiililaitteisiin optimoituja mainoksia. Mobiilimainoksiin on myös mahdollista lisätä suora puhelulinkki, jolloin puhelinnumeroa klikkaamalla pystyy soittamaan suoraan mainoksessa olevaan puhelinnumeroon.

Kun AdWords-kampanjan tavoitteet ovat sovittu, niin toteuttaja tekee hakusana-analyysin kampanjassa käytettävistä avainsanoista. Hakusana-analyysin kautta saadaan selville kunkin avainsanan kuukausittaiset hakumäärät. Haetuimpien avainsanojen lisäksi kampanjaan kannattaa lisätä myös vähemmän haettuja, mutta tarkemmin kohdennettuja hakusanoja. Tällaisten avainsanojen klikkaus- ja tulosprosentit ovat tavallisesti hyviä, vaikka niiden kuukausittaiset hakumäärät olisivatkin pienempiä. On tärkeää, että käytetyt avainsanat liittyvät yrityksen toimintaan eivätkä ole liian ylimalkaisia. Muuten vaarana on, että kampanja kerää suuren määrän turhia klikkauksia, mikäli hakusanat eivät liity suoraan yrityksen palveluihin. Tähän prosessiin liittyy myös negatiivisten avainsanojen lisäys kampanjaan. Negatiivisilla avainsanoilla tarkoitetaan termejä, joiden esiintyessä hakulausekkeissa mainoksia ei näytetä.

AdWords-mainonnan kehittyminen

Muun sähköisen markkinoinnin tapaan myös AdWords-mainonnan käytännöt kehittyvät ja muuttuvat jatkuvasti. Tänään tehokkaasti toimivat käytännöt saattavat olla vuoden päästä jo vanhentuneita. Lisäksi Googlella on tapana muuttaa ajoittain AdWordsin mainostuskäytäntöjä, mikä vaikuttaa hakusanamainonnan eri mainostuskeinojen toimivuuteen. Tämäkin artikkeli on vain pintaraapaisu AdWords-mainonnan keinoihin. AdWordsin kautta on lisäksi mahdollista toteuttaa esimerkiksi uudelleenmarkkinointikampanjoita mainoksia aiemmin nähneelle yleisölle. Mainosten luomisessa on lisäksi mahdollista käyttää useita eri tapoja. Mainokset voidaan esimerkiksi luoda niin, että niiden otsikot muokkautuvat käyttäjien hakutermien mukaisiksi. Keinoja on monia ja hakusanamainonta kehittyy sen verran nopeasti, että suosittelen AdWords-mainonnan testaamista ulkopuolisen asiaan perehtyneen toteuttajan kautta. AdWords-kampanjan saa kyllä itsekin nopeasti pystyyn, mutta sen tuloksellinen kehittäminen vaatii syvempää perehtymistä aiheeseen.

Toimiiko AdWords-mainonta minun yrityksessäni?

AdWords-mainonta tuottaa yleensä hyviä tuloksia, mutta kaikille yrityksille sekään ei toimi. Hakusanamainonnan tuloksellisuus riippuu monista asioista. Mikäli haluat arvion yrityksesi AdWords-mainonnan tehokkuudesta, niin laita minulle sähköpostia osoitteeseen pietari.sipponen@clients.fi. Lähetän ilman kustannuksia hakusana-analyysin yrityksellesi tärkeimpien avainsanojen hakumääristä, arvion hakusanojen klikkauskohtaisista hinnoista sekä halutun budjetin rajoissa saavutettavasta klikkausmäärästä.

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.