Avokadon myynti tapissa

Markkinointi­blogi

Tämä postaus on naisille. Ja niille miehille, jotka viihtyvät hellan ja nyrkin välissä. Myös niille, jotka näkevät blogien päässä euroja.

Vaikka osa markkinoinnin ammattilaisista ei usko (vielä) blogimarkkinoinnin voimiin ja osa uskoo homman menneen jo hieman yli, haluan silti nostaa sen blogituristin silmin esiin. Erityisesti siitä näkökulmasta, että olen ainakin toistaiseksi potentiaalinen blogimarkkinoinnin uhri.

Blogimarkkinointi kukoistaa, jopa sillä tasolla, että lukijat ovat nousseet barrikadeille. Lukijat pyytävät suosittuja bloggaajia pidättäytymään markkinoinnista blogeissaan. Samaan aikaan kommenttiosioissa kuitenkin pyydetään lisää suositteluja ja tuotekokeiluja.

Lukijat haluavat onnistumisia ja pettymyksiä jakoon, mutta ilman mainosyhteyksiä. Toisaalta mainosyhteydet mahdollistavat erilaiset kilpailut ja arvonnat blogeissa – ei kai niitä pidettäisi jos ei osallistujia olisi. Ammattimaisten bloggaajien kirjoituksiin on tuotu * -merkki mukaan teksteihin kertomaan mainosyhteistyöstä.

Onnistunut tarina blogimarkkinoinnista omalla tuotteella

Viime viikkoina kaikki valtakunnan mediat Hesaria ja Yleä myöten ovat noteeranneet kuuluisan blogipastan, tunnetaan myös nimellä somepasta.

Suositun bloggaajan Hanna Gullichsenin jakaman avokadopastan resepti on levinnyt sosiaalisessa mediassa kulovalkean tavoin ja tarina on saanut siivet.

Tunnettu ja arvostettu ravintoloitsija Alexander Gullichsen tarjoili tätä pastaa aikoinaan tulevalle vaimolleen ensitreffeillä. Vaimo-Hanna on jakanut reseptin Chicling-bloginsa kautta useampaan otteeseen. Blogissa saadun suosion perusteella resepti päätyi ravintoloitsijapariskunnan julkaisemaan keittokirjaan ja neljäs painos on kirjoitushetkellä menossa.

Ja kuinkas kävikään? Avokadopasta nousi esiin useassa mediassa ja reseptin raaka-aineiden myynti lähti nousuun. Ylen haastattelussa bloggaaja kutsui sitä onnistuneeksi sinkkulohkaisuksi. Upea nimitys onnistuneelle markkinoinnin kärjelle keittokirjan markkinoinnissa!

Pääkaupunkiseudulta loppuivat kyseisen pastan ainekset viimeistään silloin, kun resepti julkaistiin Hesarin ruokasivuilla. Laadusta ja palvelusta sekä nopeasta reagoinnista tunnettu K-Supermarket Mustapekka näytti mallia ja ohjeisti asiakkaat ohjeiden kera oikean juuston luo. Samoin Stockan Herkku – taisi koota ainekset valmiiksi yhteen pöytään. Sitten innostuivat muut lehdet ja TV. Unohtamatta perinteistä arvostelua keskustelupalstoilla…

Safkaa-niminen keittokirja myy, pöhinää mediassa riittää. Myös muut yrittäjät ovat osanneet hyödyntää ilmiötä. Samalla on saatu meille markkinoijille hieno ja kiva tarina siitä kuinka omaa osaamistaan voi jakaa, tarinoiden voima puree ja sosiaalisen median voima on valtava. Jossain ketjun päässä vilahtaa euro jos toinenkin.

Menestystä ja euroja blogeilla

Tuoreempaa esimerkkiä löytyy myös vaalimenestyksestä blogin avulla. Helsingin Vihreiden edustaja Katja Lahti sai 442 ääntä pelkästään olemalla esillä blogissaan. Ei kahvia ja pullaa toreilla, vaan jotain ihan muuta. Tästä voit lukea lisää vaikka tuoreen valtuutetun ensimmäisestä vaaliblogista.

Niille, joiden karvat ovat tässä vaiheessa nousseet pystyyn, haluan jakaa vielä Kemikaalicocktail-blogin kirjoituksen piilomainonnasta ja siitä voiko blogilla tienata. Tässä postauksessa valotetaan lukijoille, mitä mainonta tarkoittaa bloggaajan näkökulmasta.

Lähtökohtaisesti en ole puolesta enkä vastaan blogeja tai mainontaa niiden kautta tahi avulla. Pysyn edelleen lukijana, luen tuotetestauksia, fiilistelen kuvia ja seuraan mielenkiinnolla minne suuntaan blogivillitys kehittyy.

Ja blogeista huolimatta - luen jatkossakin aamupöydässä Keskisuomalaista sekä säännöllisesti parasta kuukausiliitettä, jonka tiedän, Maaseudun Tulevaisuuden Kantria! Lue sinäkin!

Hanna Liimatainen
asiakkuuspäällikkö

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.