Asiakaslehti on menneen talven lumia?

Markkinointi­blogi

Perinteinen lehtimainonta on mennyt muodista jo aikaa sitten ja nykypäivänä somet, AdWordsit sekä mobiilisivut jylläävät markkinoinnin kärjessä. Kaikki tieto löytyy verkosta ja asiakkaita tavoitellaan useimmiten vain sähköisen postilaatikon kautta.

Asiakaslehti on yksi kritisoinnin kohteeksi joutuneista välineistä; suuret kustannukset, pieni tuotto, laaduton sisältö ja vieläpä epäekologinen vaikutus kaikkine paperin tuhlaamisineen. Eihän tällaista kannata tehdä?

Ehkäpä kannattaakin. Kaiken tämän sähköisen informaatiotulvan keskellä postilaatikkoon kolahtava painettu asiakaslehti voi olla asiakkaan näkökulmasta piristävä vaihtoehto. Se, mitä ei odota yrityksen tekevän, kääntyy usein voitoksi. Hyvin toteutettuna asiakaslehti erottaa sinut edukseen myös kilpailijoistasi.

Asiakaslehteä julkaisevat vain isot firmat?

Asiakaslehteä julkaisevat tänä päivänä pääsääntöisesti vain isot ja globaalit firmat. Omaan postilaatikkooni tipahtavat muun muassa S-ryhmän, Punaisen Ristin ja Veikkauksen asiakaslehdet. Kaikki omalla tavallaan hyviä esimerkkejä asiakaslehdestä, mutta pienyrittäjän näkökulmasta melko vaikeasti lähestyttäviä ja kaukaisia.

Asiakaslehden ei tarvitse eikä pidäkään olla laajuudeltaan yllämainittujen esimerkkien kaltainen. PK-yrityksen asiakaslehti voi ilmestyä vaikkapa vaan kerran vuodessa ja olla silti yhtä toimiva! Ja kuka sanoo, että asiakaslehden pitäisi olla massiivinen julkaisu viimeisen päälle hiottuine artikkeleineen; nelisivuinen paketti täynnä yrityksen ajankohtaisia kuulumisia toimii varmasti yrityksessä kuin yrityksessä!

Asiakaslehti sopii käytännössä kaikille – yrityksen koosta ja toimialasta riippumatta. Lähtökohtaisesti kaikilla yrityksillä kuitenkin on asiakkaita; olivatpa ne sitten yksityishenkilöitä tai yrityksiä. Kuten missä tahansa asiakkuusmarkkinoinnissa, myös asiakaslehden osalta tärkeimpänä tavoitteena on asiakkaiden mielissä pysyminen myös silloin, kun ostotapahtuma ei ole ajankohtainen. Parhaassa tapauksessa lehdessä oleva uuden tuotteen esittely sysää asiakkaan ostamaan – tai edes harkitsemaan ostamista.

Suuriakin asiakaslehtiä kritisoidaan monesti mitäänsanomattomasta sisällöstään ja siksi asiakaslehti on saanut hieman negatiivisen sävyn markkinoinnin kentässä. Kirjoita kiinnostavasti, asiakasläheisesti ja ennen kaikkea yrityksesi näköisesti! Tuo esille jotain uutta yrityksestäsi, paljasta pintaa syvemmältä. Pienellä särmällä asiakaslehden sisällöstä saa varsin mielenkiintoisen.

Asiakaslehti vaatii paljon – sekä rahaa että resursseja?

Asiakaslehden tuotantokustannukset ovat usein monia muita markkinointikeinoja kovemmat, sillä pakettiin kuuluu sisällöntuotanto-, valokuvaus-, grafiikka-, paino- sekä lähetyskustannukset. Asiakaslehden kannattavuutta on monesti myös vaikeampaa mitata, sillä suoraan asiakaslehden kautta tehtyä kauppaa ei aina saada selville.

Kustannuksista huolimatta asiakaslehti voi olla juuri sinun yrityksellesi sopiva markkinointimuoto; hyvin tehty asiakaslehti on usein parempi ”kättä pidempää” –materiaali kuin pelkkä käyntikortti tai esite. Kustannuksissa on myös helppo säästää sievoisia summia pienillä keinoilla.

Painokustannukset tippuvat, kun sivumäärää lasketaan ja lähetyskustannukset voidaan jättää kokonaan pois, jos lehteä jaetaan asiakkaille ainoastaan yrityksen toimipisteessä.

Mikäänhän ei estä tiputtamasta kustannuksia myös valjastamalla perinteikkään asiakaslehden moderniuden saloihin; printtiversion tilalla tai ohella asiakaslehti taipuu helposti myös sähköiseksi, sivuilla ladattavaksi versioksi. Uusasiakashankinnassa nettilehdestä voidaan tehdä lomakkeen kautta ladattava versio, jolloin yritykselle jää käteen jokaisesta ladatusta lehdestä yhdet liidiyhteystiedot.

Asiakaslehden voi myös laajentaa sidosryhmälehdeksi; tällöin lehti informoi yrityksen ajankohtaisista asioista asiakkaiden ohella myös yhteistyökumppaneita, sijoittajia tai muita sidosryhmiä. Hyvin rakennettua asiakaslehteä voidaan käyttää myös potentiaalisten uusien asiakkaiden tavoittamisessa.

Jotta asiakaslehti ei päätyisi lukemattomana roskiin, se kaipaa myös kohtuullisen laadukasta sisältöä. Lehden pituudella ei ole väliä, vaan pikemminkin sillä, että jokainen juttu on oikeasti mielenkiintoinen. Hötöllä täytetyt sivut selataan nopeasti läpi, eikä seuraavaa lehteä viitsitä enää avata. Jos asiakaslehti antaa asiakkaalle jotain uutta ja kiinnostus on säilynyt takakanteen saakka, lehti on onnistunut.

PK-yrityksillä resurssien puute on usein syy asiakaslehden julkaisematta jättämiseen. Pienilläkin kustannuksilla voi kuitenkin saada hyvännäköisen lehden aikaan. Heikomminkin toteutettu lehti pärjää suhteessa tekemättömään lehteen.

SPYM toteuttaa mielenkiintoiset asiakaslehdet pienyrityksille. Tutustu SPYMin työnjälkeen tilaamalla SPYMin oma asiakaslehti SPYM Magazine näytteeksi - maksutta!  

Teija Metso
projektipäällikkö