Blogitrilogia paremman markkinointiviestinnän puolesta 1/3: Nykytila

Markkinointi­blogi

Törkeästi väärinymmärretty ja luokattomasti toteutettu markkinoinnin mittarointi, tai mittaroinnin kokonaisvaltainen puuttuminen aiheuttaa kroonisia vikatulkintoja markkinointiviestinnän todellisesta tilasta. Koen suunnatonta ahdistusta, sillä päivästä toiseen saan kuulla lausuntoja erilaisten väyläratkaisuiden toimimattomuudesta. Kuulen kommentteja, jotka vaativat lehtitalon päätä pölkylle, kun ovipumppu ei laula. Saan osakseni väitteitä, kuten "sähköinen suoramarkkinointi ainoastaan pahentaa tilannetta, sillä itse en ainakaan lue yhtäkään sähköpostimainosta". Eräskin yrittäjä manifestoi kovaakin kovempaan ääneen telemarkkinoinnin olevan suoraan Saksasta.

Mitä ihmettä? Nyt herätys.

Onko todella näin, että kehtaamme siirtää koko vastuun toimimattomasta markkinointiviestinnästä väyläratkaisuidemme niskaan? Onko todella niin, että suorapostin tehtävä on luoda suoria kauppoja? Antaako logiikkamme aikuisten oikeasti myöden, kun ollaan kumoamassa syy asiakkaiden toimeettomuudesta lehtimainoksen reppuselkään?

Onko myyntisuppilomme mallia "mainosviesti --> kauppa", ilman sen kummempia välivaiheita?

Olemme väyläorjentoitunut kansa, kun markkinointiviestinnästä puhutaan, vai väittääkö joku vastaan? Järjestelmällisesti markkinointisuunnitelman sisällöstä puhuttaessa luettelemme erilaisia mediavalintoja ja niiden kustannuksia, vailla minkään sortin keskustelua niiden tavoitteista ja onnistumisen mittareista.

Hävettää, sillä olen osaltani vastuussa. Olemmeko todella näin kykenemättömiä tippaakaan monimutkaisempiin kombinaatioihin? Miltä sinun myyntisuppilosi näyttää?

Tämän vuodatuksen jälkeen on varsin oikeutettua esittää kysymys siitä, kuinka Pohjola meinaisi asian ratkaista. Voin kuitenkin sanoa, että väliin joudutte vielä lukemaan mielipiteeni edellämainitun nykytilan syistä (Blogitrilogia paremman markkinointiviestinnän puolesta 2/3: Syy) ja kootuista selityksistä. Vasta tämän jälkeen pääsemme ratkaisuun (Blogitrilogia paremman markkinointiviestinnän puolesta 3/3: Ratkaisu).

Aki Pohjola
markkinoinnin valmentaja

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.