Blogitrilogia paremman markkinointiviestinnän puolesta 2/3: Syy 2/2

Markkinointi­blogi

Blogisarjaansa jatkaa Clients' Finland Oy:n valmentaja Aki Pohjola.

Syy 2: Kärsimätön pelaaja kynitään myös pokerissa

Vertaan markkinointiviestinnässä onnistumista usein onnistuneeseen pokerin peluuseen. Kummallakaan ei ole pitkällä jänteellä mitään tekemistä sirkustemppujen, tuurin eikä jääkiekosta tuttujen jalkakisujen kanssa.

Markkinointiviestinnän pelisilmää ovat hienot, ajassa puhuttelevat ja kekseliäät kampanjatoteutukset, jotka vastaavat pokerissa yksittäisiä käsiä tai pelisessioita. Koska itse olen siviilissä luokaton pokerimies ja ennen kaikkea kärkikynien kannattaja on tämä kirjoitus mahdollista saattaa kommenttiraidassa kyseenalaiseen valoon.

En kuitenkaan ahdistu moisesta, koska jokainen ajatteleva ihminen ymmärtää pelin hengen.

Muistetaan kärsivällisyys, kun kutisee

Pelistrategian noudattaminen on yksi ja ehkäpä suurin hyvän ja huonon pelaajan erottava tekijä. Toimenpiteet yksittäisissä käsissä ja peleissä perustetaan ennalta päätettyyn suunnitelmaan ja tuurin osuus karsitaan reilulla määrällä toistoja. Periaate on sama, kuin sijoittamisessa ja monessa muussa yleisesti tunnetussa "tuurilajissa".

Väsymys ja yleinen työlääntyminen koituvat pelilinjan kohtaloksi kokemattomammilla toimijoilla, sillä ne ajavat kohti pikavoiton tavoittelua. Se kutina, joka vaatii panostamaan isosti ja luottamaan tuuriin, valehtelee. Se kutina, joka kuiskii yksittäisen maan tai käden olevan henkilökohtaiseti sinua vastaan, valehtelee.

Sama pätee markkinointiviestinnän työkaluissa.

Kestolotto

Pokeri voitetaan, kun valitaan järkevät kädet. Markkinoijan ja pokerimiehen on osattava valita omansa ja oltava yleisestä paineesta huolimatta kylmä ja tunteeton. Olemme suunnattoman huonoja suhteuttamaan tärkeitä taisteluita erilleen vähemmän tärkeistä. Keskitymme siihen minkä näemme ja on ajassa edessämme, unohdamme tärkeimmät. Unohdamme tehdyn suunnitelman, unohdamme pysyä pelistrategiassa.

Ostamme lehtimainosmyyjältä mediatilaa, koska tilanne nyt vain oli päällä ja kaveri kysyi nätisti. Pelaame vitosparilla, koska on ollut hyvä putki päällä. Jäämme hieromaan sähköpostikampanjan viimeisiä tekstirivejä, koska kuvittelemme juuri niiden olevan tärkeimpiä. Keskitymme lillukanvarsiin, kun todellisuudessa olisi ehdottomasti edullisinta soittaa jo saadut messuliidit läpi, säästää pelimerkkejä järkevään käteen, viedä kesälahjat henkilökohtaisesti ja muistaa pyytää vanhoilta ja tyytyväisiltä asiakkailta heidän ystäviensä ja potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja.

Valittaisiin ne oikeat taistelut. Lopetetaan onnenonkiminen ja ryhdytään laskemaan. Onnenonkijan ja lepsun markkinointimiehen tunnistaa kestolotosta. Lotto on lisävero laskukyvyttömille.

Kesätauon jälkeen tulossa neliosaiseksi muuttuneen blogitrilogian viimeinen osa: "Ratkaisu".