Postiluukustani kolahti ilmaisjakelulehden yhteydessä nippu A4-suoramainoksia. Silkasta ammatillisesta kiinnostuksesta poimin nipun ja tutustuin sisältöön. Ahdistuin. Tälläkin kertaa kyhäelmä, johon markkinointibudjetti paloi, vaikutti pikemminkin saunapalolta kuin leirinuotiolta.
Hyvä markkinointikirje on lyhyt ja ytimekäs. Eikös se niin mennyt? Suurin osa mainoksistakin on lyhyitä ja ytimekkäitä, varmastikin hyvästä syystä.
Miellettävyysheuristiikka (Availability Heuristic) vetää toistuvasti kritiikittömimpiä nenästä. Ja sekös se ahdistaa. Tarkoitan tällä, että vain koska suurin osa markkinointiviesteistä (kuten mainoksista) on “lyhyitä” ja “ytimekkäitä”, ei silti tule vetää johtopäätöstä, että nämä ominaisuudet olisivat sinällään tavoiteltavia.
Ensinnäkin, mainos on usein lyhyt, sillä mainostila on kallista. Toisekseen, lyhyt formaatti pakottaa tiivistämään sanoman syvän ytimen. Lyhyttä ja napakkaa formaattia ei siis itsessään voida johtaa tehokkuusnäkökulmasta.
Tutkimus tutkimukselta ja testi testiltä vaikuttaa siltä, että pitkä myyntikirje lyö lyhyen 6-0. Syytkin vaikuttavat selviltä:
Näistä syistä en pysty kuin pala kurkussa seuraamaan postiluukustani kolahtelevia “lyhyitä” ja “ytimekkäitä” markkinointikirjeitä. Tokikin mainos on formaattina erilainen kuin markkinointikirje, mutta näissä suorapostitustapauksissa tavoite on ollut sama. Siispä en keksi montaakaan hyvää syytä syytää budjettia jatkuvasti rikastuvan “Kankkulan” kaivoon.
Jotta ei menisi ihan vetistelyn puolelle ja pystyisin täyttämään blogaukseni perimmäisen tarkoituksen, ajattelin tarjota ilmaisen formaatin markkinointikirjeen luomiseen. Kokeilkaapa. Voisin luetella loputtomalta tuntuvan bullet-listallisen syitä kokeilun puolesta, mutta säästän sinut siltä ja menen suoraan pihviin.
Hyvä markkinointikirje rakentuu kuin vanhan koulukunnan drinkit: laatuaineksista, reiluilla mitoilla, oikeassa järjestyksessä ja ilman ylimääräistä kikkailua.
Itse markkinointiviesti koostuu esimerkiksi edellisistä askelista. Kuitenkin on hyvä muistaa, että jokainen viesti on tuomittu epäonnistumaan, mikäli yksikin seuraavista on radikaalisti selällään:
Koska markkinointiviestin tehokkuuden suurin yksittäinen vaikuttaja on vastaanottajalista, olet mokannut lähettäessäsi viestin väärälle porukalle.
Mikäli tarjouksesi on yksinkertaisesti luokaton, vaikeasti ymmärrettävä tai vaikeasti hyödynnettävä, olet mokannut.
Jos viestisi teksti ei ole linjassa tavoiteltavan mielikuvan kanssa tai viestin ajatus ei välity, olet menettänyt pelin.
Laitahan oikea viesti väärään aikaan, niin homma on pilalla.
Kun siis seuraavan kerran päätät kilauttaa kohderyhmäsi postilaatikkoa, niin hengähdä hetki, muotoile kunnollinen viesti ja ulosmittaa lähetyskuluistasi kunnollinen tulos.
Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.