Otsikko on tärkein!

Markkinointi­blogi

Olipa teksti mikä hyvänsä, uskallan väittää, että otsikko on aina tärkein.

Huolimatta tekstin pituudesta, kohderyhmästä tai tavoitteesta – otsikko on se tekstin osa, joka luetaan ensin. Otsikko on myös se, jonka perusteella tehdään lukupäätös. Olipa teksti miten loistava tahansa; jos se on varustettu huonolla otsikolla, saattaa se jäädä kokonaan lukematta!

Mistä on hyvät otsikot tehty?

Yleispätevää luomisohjetta otsikointiin ei voi antaa, sillä otsikot ovat erilaisia. Asiapitoisessa mediatiedotteessa toimii täysin erityyppinen otsikko kuin lehtimainoksen huomiota herättävässä sloganissa. Joskus yhden sanan mittainen otsikko on paras mahdollinen, joskus vaaditaan kokonaisia lauseita.

Yhteistä kaikille otsikoille on kuitenkin se, että otsikosta tulisi selvitä tekstin perussisältö; mistä tekstissä on kyse. Esimerkiksi yrityksen nettisivujen palveluvalikossa kuvaavat otsikot ovat elinehto.

Kiinnostavaa kiinnostavasti

Jotta lukupäätös olisi myönteinen, pitäisi tekstin olla lukijan kannalta kiinnostava – pitää olla joku syy, miksi hänen pitäisi lukea teksti. Tämän kiinnostavan seikan tulee luonnollisesti selvitä jo heti otsikosta.

Tässä on jo riittävästi tekemistä parhaimmallekin kirjoittajalle. Mutta se ei kuitenkaan vielä riitä. Kaiken huipuksi asia pitäisi tuoda esille otsikossa kiinnostavasti – jopa nokkelasti.

Otsikointi onkin asia, johon kannattaa uhrata aikaa.

Tarvitsetko apua sisällöntuotantoosi? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.