Liian monessa pk-yrityksessä markkinointia suunnitellaan haulikkometodilla. Ensin ammutaan ja toivotaan osumia – ja sen jälkeen ammutaan jonnekin muualle. Omaan kohderyhmään tähtäämisestä saati tarkka-ampumisesta ei useimmiten ole tietoakaan.
Kyse on yleensä sekä ajan että osaamisen puutteesta. Oman arjen keskellä ei ole aina aikaa pysähtyä suunnittelemaan markkinointia, vaan hommat tehdään vanhalla tutulla kaavalla. Kukaan ei kuitenkaan tiedä, toimiiko kaava.
Toki monessa yrityksessä on markkinointisuunnitelma. Suunnitelma on tehty vuosia sitten, eikä sitä ole noudatettu päivääkään. Tai jos sitä onkin noudatettu, ei sen tuloksellisuutta kuitenkaan seurata. Tällöin voi yhytä William Hesketh Leverin sanoihin: ”Markkinoinnista menee puolet hukkaan. En vain tiedä, kumpi puoli.”
Toteuttamattomista markkinointisuunnitelmista ei ole hyötyä; ainoastaan toteutetulla suunnitelmalla on jotakin arvoa. Vain toteutettuja toimenpiteitä on mahdollista mitata, vain toteutettujen toimenpiteiden perusteella voidaan kehittää itse suunnitelmaa ja vain toteutetut toimenpiteet voivat tuottaa tuloksia.
Markkinointisuunnitelman hyödyt voidaan tiivistää kolmeen pääkohtaan:
Markkinointisuunnitelma tehdään yleensä vuositasolla ja siihen kirjataan ylös kaikki markkinoinnin suunnitteluun liittyvät asiat, muun muassa tavoitteet.
Pelkkä markkinointitoimien luettelo ei ole markkinointisuunnitelma. Suunnitelma on kokonaisratkaisu, joka sisältää kaikki suunnitelman vaiheet.
Markkinointisuunnitelman sisällysluettelo voi näyttää esim. tältä:
Lataa oppaamme markkinoinnin suunnittelusta »
Lue myös muut blogisarjan osat:
Osa 2: Määritä mittarit ja tavoitteet, muista myös seuranta
Osa 3: Miten se asiakas sitten tavoitetaan?
Osa 4: Tuloksellista markkinointia pienellä budjetilla