Mediatiedottaminen – osa 1: Miksi yrityksen kannattaa tiedottaa?

Markkinointi­blogi

Yritys A on järjestämässä mielenkiintoisen tapahtuman toimipisteessään. Mitenhän tästä tiedottaisi asiakkaille ja sidosryhmille? No mainoksella tottakai. Ei muuta kuin puhelu paikallislehteen ja mainostilaa varaamaan. Näinhän se useimmiten menee.

Toisena vaihtoehtona olisi tietysti ollut mediatiedotteen lähettäminen mainoksen sijaan tai sen ohella. Mutta eihän se tullut yritys A:n mieleen, koska AINA ENNENKIN on laitettu mainos lehteen. Se tiedotteen tekeminen on niin vaikeaa ja eihän sitä välttämättä edes julkaista lehdessä. Ja se on kaiken lisäksi vielä ilmaistakin; kyllä maksettu mainos on varmasti parempi keino!

Näin tunnutaan ajattelevan valitettavan monessa yrityksessä. Toki jotkut yritykset hallitsevat mediatiedottamisen erinomaisesti, mutta moni ei hyödynnä sitä toiminnassaan lainkaan. Vaikka mediatiedottaminen onkin erinomainen viestinnän keino ja sillä voi saavuttaa suuriakin tuloksia! Kysymys kuuluukin: Miksi kaikki yritykset eivät mediatiedottamista hyödynnä?

Haluaisiko yrityksesi ilmaista näkyvyyttä?

Jos vastasit ylläolevaan kysymykseen "kyllä", kannattaa yrityksesi kokeilla mediatiedottamista.

Parhaimmillaan mediatiedottamisella voi saada uusia asiakassuhteita, positiivista julkisuutta ja ennen kaikkea ilmaista näkyvyyttä. Siksi ihmettelenkin, miksi joku yritys mieluummin laittaa lehteen maksullisen mainoksen kuin lähettää sinne huolellisesti laaditun tiedotteen, jolla voi saada jopa enemmän palstatilaa – ilmaiseksi.

Myönnettäköön, etteivät kaikki tiedotteet ylitä uutiskynnystä, joten ainoaksi viestintäkeinoksi mediatiedottaminen ei sovellu. Täydentävänä keinona se kuitenkin on erinomainen. Uskon vahvasti, että jokainen mielenkiintoisella kärjellä varustettu ja huolellisesti laadittu tiedote päätyy edes jonkun median huomionkohteeksi! Ja vuositasolla jokaiselta yritykseltä löytyy edes yksi aihe, josta voi tiedotteen laatia.

Erityisen onnistuneissa tapauksissa mediatiedottamisen hyödyt voidaan nähdä myös pidemmällä aikavälillä. Aktiivinen tiedottaminen tekee yrityksestä tunnetumman ja nostaa yrityksen median huulille. Vaikkeivät kaikki tiedotteet päätyisi lehden sivuille, tulevat toimittajat silti tietoiseksi yrityksestä. Mediatiedottaminen voikin poikia palstatilaa ja medianäkyvyyttä myös muissa yhteyksissä.

Otetaanpa kuvitteellinen (mutta realistinen) tilanne: Yritys A ja Yritys B toimivat samalla alalla. Yritys A ei ole eläessään lähettänyt yhtä ainuttakaan mediatiedotetta, eikä kontaktoinut toimittajia millään tavalla – ainoat yhteyshenkilöt lehdissä ovat mediamyynnin puolella. Yritys B on harjoittanut aktiivista tiedottamista ja lähettänyt tiedotteita yrityksen tärkeistä tapahtumista ja uudistuksista; kaikki tiedotteet eivät ole ylittäneet mediakynnystä, mutta siitä huolimatta niitä on lähetetty riittävän säännöllisesti. Jos lehden toimituksessa pähkäillään paikallista tietyn alan yritystä case-esimerkiksi alasta laajemmin kertovan artikkelin kainalojutuksi, kumpaan yritykseen arvelet otettavan todennäköisemmin yhteyttä?

Tiedote vs. tiedotustilaisuus

Helpoin ja yleisimmin käytetty mediatiedottamisen muoto on luonnollisesti tiedote, joka lähetetään median edustajille sähköpostin tai postin välityksellä. Tiedote on helppo ja nopea tehdä, siinä voidaan kertoa pääasiat tiedotettavasta asiasta ja se on myös helppo välittää eteenpäin. Tiedotteen muotokieltä ja hyvän tiedotteen tunnuspiirteitä käsitellään tarkemmin vielä blogisarjan kolmannessa osassa.

Tiedotteita voi median lisäksi hyödyntää myös muussa yrityksen tiedottamisessa; voidaan lähettää henkilöstö-, asiakas- tai sidosryhmätiedote.

Tiedotteen lisäksi etenkin isommat yritykset hyödyntävät mediatiedottamisessa tiedotustilaisuutta. Tiedotustilaisuutta ei kannata järjestää jokaisen pikkuasian takia, vaan tällöin tiedotettavan asian on oltava laajuudeltaan tarpeeksi suuri ja kiinnostava. Esimerkiksi uuden toimipisteen avaaminen toiseen markkina-alueeseen tai kaupunkiin, uuden tuotteen valtakunnallinen lanseeraus tai kriisiviestintätilanne voivat olla syynä tiedotustilaisuuden järjestämiselle.

Tiedote voidaan lähettää pienemmästäkin asiasta, mutta tiedotustilaisuutta järjestettäessä täytyy olla vakuuttunut siitä, että tiedotettava asia on niin merkittävä, että se kiinnostaa suurta yleisöä. Myös tiedotustilaisuutta järjestettäessä medialle voidaan lähettää tiedote, mutta se toimii pikemminkin kutsuna erilliseen tiedotustilaisuuteen.

Lue myös muut blogisarjan osat:
Osa 2: Milloin voin tiedottaa?
Osa 3: Millainen on hyvä tiedote?
Osa 4: Kun tiedottaminen johtaa toivottuun lopputulokseen

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.