Köyhän miehen tuotelanseeraus

Markkinointi­blogi

Mitä tehdä, jos tuotelanseerausbudjetti liikkuu lähellä nollaa, mutta tuote olisi silti saatava markkinoille? Seuraavassa muutama vinkki, millä pääsee jo melko pitkälle.

1. Logo / tuotemerkki / ikoni

Nythän on niin, että tuotteellasi on oltava nimi. Mielellään sellainen, joka on järjen puitteissa mahdollista muistaa. Unohda numerosarjat ja vaikeat kirjainyhdistelmät ja keksi jotakin lyhyttä ja selkeää. Keksi "Mokkula". Jotta tuotenimi olisi vieläkin helpompi muistaa, olisi sillä hyvä olla väri ja muoto. Tuote tarvitsee logon! Logo on se josta kaikki lähtee, ydin mihin mielleyhtymät kanavoidaan.

2. Mitä, kenelle, mihin tarpeeseen?

Hämmentävän harva myyjä tai markkinointiviesti osaa oikeasti vastata kaikkiin näihin yksinkertaisiin kysymyksiin.

Mihin tarpeeseen?
-Minkä ongelman tuotteesi ratkaisee? Miksi niin harva vastaa tähän kysymykseen... miksi, oi miksi?

Kenelle myyt?
-Kuka on asiakkaasi? Ja kyllä. "maailman ihmiset" on hieno ja laaja kohderyhmä, mutta olisiko kuitenki niin, että parempia ja tiiviimpiäkin olisi tarjolla.

Mitä myyt?
-mikä on tuotteesi, mitä se pitää sisällään. Listaa siis toimitussisältö.

3. Anna ihmisille mahdollisuus löytää tuotteesi.

Tuntuu siltä, kuin suuri osa yrityksistä itseasiassa piilottelisi tuotteitaan. Lähtökohtaisesti kuitenkin on niin, että olisi hienoa, jos tuotteesi olisi mahdollista löytää kun sitä etsii. Mieti siis edes hetki jakeluteitä. Kysy ensin itseltäsi ja sitten mahdollisimman monelta muulta: "mistä haluaisin tämän tuotteen ostaa".

Älkää erehtykö luulemaan kaikkea tätä riittäväksi, sillä tämä on vasta tuotteesi ensirääkäisy, tila jossa tuotteesi on oltava, jotta olisi edes kaukaisesti mahdollista ajatella sen myymistä. Kaiken tämän jälkeen olisi tarkoitus aloittaa aktiivinen markkinointiviestintä.

- Aki

Kuva: http://naurunappula.com/z/487433/

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.