Konversio-optimointi – tuo aikamme vitsaus osa 2/2

Markkinointi­blogi

Blogikirjoitukseni ensimmäisessä osassa avasin perusasioita konversio-optimoinnista. Koska aihe on laaja ja monisyinen, jatkan perusasioiden äärellä. Ovathan kaikki muistaneet laittaa analytiikat kuntoon!? Pahoittelen käyttämiäni termejä jo etukäteen.

Liidityökalulla tarkoitetaan lomaketta, jolla potentiaalinen asiakas ottaa sinuun yhteyttä.

Liidityökalujen määrän lisääminen parantaa sivuston konversioprosentia (olettaen, että asiakasta on ajateltu). Vielä ei ole tullut vastaan, että olisi käynyt päinvastoin.

Kuinka monta on sitten riittävästi? Ylärajaa ei voi asettaa, mutta lomakkeiden määrän lisääntyessä tulee olla tietoinen, pitääkö sivuston koon myös kasvaa.

Jos sivustolta löytyy vain yksi liidityökalu, lisäämällä toinen on määrä tuplattu.

Tärkeä sääntö on miettiä, mitä asiakkaasi haluaa tehdä missäkin vaiheessa. Yleisesti ostoprosessin alkuvaiheessa asiakas haluaa asiantuntijatietoa ja loppupuolella tuote- ja hintatietoa. Liidit voidaan karkeasti jakaa kahteen: markkinointi- ja myyntivalmiisiin liideihin (eng. marketing qualified lead, sales qualified lead). Mitä matalampi kynnys yhteydenotolle asetetaan, sitä helpommin selailijat/etsiskelijät lomakkeen täyttävät. Yleisiä matalan kynnyksen liidejä ovat oppaat ja erilaiset materiaalit. Mitä korkeampi kynnys yhteydenotolle, sitä lähempänä tuote- ja hintatietoja etsivät ovat ostopäätöstä.

Yleisesti suosittelen vähintään kolmea eri tasoista liidityökalua. Tällä määrällä saadaan jo mukavasti helpotettua asiakkaan yhteydenottoja. Kun työkalut ovat olemassa, on tärkeä miettiä, miten niitä kävijälle tarjotaan. Olkaa ystävällisiä ja unohtakaa pup-up-ikkunat heti alkuun. Visuaalisessa suunnittelussa pitää miettiä hyvin tarkkaan, miten haluamme milläkin sivulla kävijän katseen vangita ja kuinka herätämme kiinnostuksen. Lisäksi tekstillä on suuri merkitys siihen, mitä kävijä tekee ja varsinkin, mitä jättää tekemättä. Pelkkä hyvien lomakkeiden teko ja hieno visuaalinen ilme ei pelasta huonolta ja liian vähäiseltä sisällöltä. Lisäksi yhteydenottoa pyydettäessä tulee kertoa selkeästi, onko toiminto maksuton ja sitoutuu sillä mihinkään.

Sillä ei siis ole väliä, mitä sinä tarjoat ja teet, vaan sillä on väliä, mitä potentiaalinen asiakkaasi haluaa tehdä. Asiakas päättää, oletko tarpeeksi hyvä, kiinnostava ja valloittava.

Rakkaudella asiakkaiden ostamisen helpottamista kohtaan.

Niku

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.