Kohu-uutinen: Konsultti oli väärässä, ja myönsi sen!

Markkinointi­blogi

 

Kuinka paljon markkinointia on liikaa? Kuinka paljon on riittävästi? Etenkin sähköpostissa monille muodostuu omakohtaisten kokemusten perusteella mielipiteitä, eikä sähköpostimarkkinointia välttämättä toteuteta numeroihin perustuen. Sähköposti siis koetaan spämmiksi eli roskapostiksi.

Tarina tosielämästä

Meillä oli vuoden 2014 lopussa keskustelu, kuinka usein tulemme lähettämään uutiskirjelistallemme (asiakkaat, liidit ja verkosto) sähköpostia vuonna 2015. Itse ehdotin yhtä lähetystä per kuukausi, koska se oli ns. yleinen käytänne alalla. Kuitenkin eräs A. Pohjola ehdotti(vaati), että jatkossa lähetämme uutiskirjeen kerran viikossa.

Tätähän minä aikalailla vastustelin, mutta myönnyin testaamisen nimissä ajatukseen. Lupauduin mukaan, kunhan vain emme sorru perinteiseen ”Mitä yrityksellemme tänään kuuluu?”-jargoniin, vaan pyrimme antamaan jokaisessa kirjeessämme hyödyllistä tietoa. Näin pyrimmekin parhaamme mukaan tekemään.

Tulokset – Kuinkas sitten kävikään?

Ensimmäisen vuosipuoliskon viikoittaisten uutiskirjeiden keskimääräinen avausprosentti oli 29,06% ja listalta poistui keskimäärin 0,46% vastaanottaneista. Luvut ovat kutakuinkin samat, kuin aikaisemmin harvemmin lähetetyissä posteissa. Näihin lukuihin perustuen myönsin tappioni ja tästä eteenpäin lähetämmekin uutiskirjettä viikoittain.

Me koemme, että viestin lukeneiden osuus ja kaupalliset tulokset ovat tärkeämpiä, kuin ne jotka poistuivat listalta, koska tuskin he meiltä olisi muutenkaan ostaneet.

No miten sinä tästä artikkelista sitten hyödyt?

Koemme sähköpostin spämmiksi, koska saamme liikaa huonoa sähköpostia. Tärkeintä onkin lähettää sähköpostia tarpeeksi usein ja keskittyä nimenomaan sisältöön. Hyvin yksinkertainen ja kliseinen vinkki: Älä kerro mitä sinulle kuuluu (ei asiakasta kiinnosta) tai mitä tällä kertaa haluat myydä, vaan mieti mihin kysymyksiin voit vastata asiakasryhmäsi arjessa ja haasteissa. Näin saat asiakkaasi myös kiinnostumaan palveluistasi ja kuulumisistasi.

Ota minuun rohkeasti yhteyttä, niin lupaan haastaa ajattelusi aiheisiin ja sisältöihin liittyen. Samalla saat vähintään 10 aihetta uutiskirjeeseesi maksutta.