Äiti mainosmaailmassa

Markkinointi­blogi

Otollista maaperää mainonnalle

Äidit. Mikä loistava kohderyhmä mainonnalle! Hyvän äidin on tehtävä lastensa hyväksi vähintäänkin se, mitä naapurin äiditkin tekevät, eikä sekään todennäköisesti riitä.

Kaikki lasten ja perheen hyvinvointiin liittyvä on helppo myydä itsensä syyllistämiseen taipuvaiselle äiti-ihmiselle. Uskallatko äitinä ottaa vastuullesi sen, että lapsesi terveys tai perheesi onni vaarantuu, kun et ostanut testivoittajaturvaistuinta / sijoittanut kalleimpaan vedenkestävään toppahaalariin / tarjonnut tarpeeksi virikkeitä ja luomuruokaa / huolehtinut omasta freesiydestäsi tehokkaalla ryppyrasvalla?

Tunnistettava mainossymboli

Äiti. Mikä mainio mainoselementti! Meillä kaikilla on äiti, joten jokaiselta löytyy kosketuspintaa aiheeseen. Se herättää myös vahvoja tunteita, joita totta kai halutaan hyödyntää mainosmaailmassa.

Äiti symboloi mainoksissa usein kotoisuutta, oikeaa tapaa tehdä asiat, aitoutta ja turvallisuutta. Tyypillisesti äiti liitetään moniin ruoka-aiheisiin mainoksiin. Saarioisten ”Äitien tekemää ruokaa” on kaikkien tuntema esimerkki tästä. Äidin avulla valmisruuasta tulee vähintäänkin kotitekoisen veroista.

Hyvä vai huono asia?

Äitiys on herkkä aihe käsiteltäväksi mainonnassa. Se voi loukata lapsettomia naisia ja ärsyttää liialla stereotypiallaan. Onko tunteiden herättäminen kuitenkaan huono asia? Ärsyttävä mainos voi olla todella toimiva mainos – joku pitää suututtaa, että toisia voidaan miellyttää.

Tänään emme kuitenkaan halua ärsyttää ketään. Toivotamme hyvää äitienpäivää kaikille täydellisille ja epätäydellisille äideille!