Pikakurssi yritysbloggaamiseen – osa 4: Löytävätkö lukijat blogiisi?

Markkinointi­blogi

Blogista ei ole yritykselle juurikaan hyötyä, jos asiakkaat (sekä nykyiset että potentiaaliset) eivät blogia löydä.

Ykkösoletuksena tietysti on se, että blogi on helposti löydettävissä; blogi sijaitsee yrityksen verkkosivustolla tai sivustolla on näkyvällä paikalla linkki blogiin.

Tämän lisäksi tärkeää on myös hakukoneoptimointi, eli se että hakukoneissa käytettävät hakusanat on määritelty tarkoin ja niiden avulla houkutellaan yritysen blogiin lisää kävijöitä. Hakukonelöydettävyyteen vaikuttavat tietysti myös blogin päivitysaktiivisuus sekä linkkien määrä blogissa.

Blogin löydettävyyttä voi parantaa myös tagien käytöllä; tagit ovat eräänlaisia avainsanoja, jotka näkyvät kunkin blogikirjoituksen perässä ja auttavat lukijaa löytämään tiettyä avainsanaa käsittelevät blogikirjoitukset.

Blogin markkinointi

Mitä useammassa paikassa blogiasi markkinoit, sitä useammasta paikasta sinne tulee kävijöitä. Eli jos blogiisi ei olisi linkkiä missään, kävijät sinne tulisivat vain Google-hakujen kautta. Jos blogiisi on linkki kotisivuilla, myös kotisivuillasi kävijät tulevat blogiin. Jos blogiin löytyy linkki myös Facebook-sivuilta, tulee kävijöitä myös sieltä.

Linkki blogiin kannattaakin laittaa kaikkiin yrityksen käyttämiin sosiaalisen median palveluihin. Kotisivujen lisäksi linkin voi laittaa mahdolliselle Facebook-sivulle, Twitter-tilille, LinkedIn:iin ja niin edelleen – mitä palveluita yrityksellä vaan onkaan käytössään. Tiedon blogista tai suoran osoitteen blogiin voi lisätä myös muihin yrityksen materiaaleihin, esimerkiksi esitteeseen.

Myös omalla aktiivisella blogiseurannalla voi saada omalle blogilleen lisää näkyvyyttä. Kannattaa käydä kommentoimassa muita saman alan blogeja (silloin kun on jotain järkevää kommentoitavaa!) ja jättää kommentointi-ruudun yhteystietoihin oman blogin osoite. Todennäköisesti tämä johtaa ainakin muutamaan käyntiin yrityksesi blogissa ja parhaassa tapauksessa blogisi saa uusia vakituisia lukijoita ja sitä kautta myös yrityksesi asiakkaita.

Tarkkaile myös muita blogeja!

Kilpailijoiden blogeja kannattaa tarkkailla, jotta saat vinkkejä siihen, mistä oman yrityksesi blogissa kannattaisi kirjoittaa – benchmarkkausta kannattaa hyödyntää! Kilpailijoiden blogista löydät vinkkejä myös siitä, mihin suuntaan yrityksesi ala on kehittymässä – millaisia ovat tulevaisuudessa odottavat haasteet ja millaisiin kilpailijoiden tuotteisiin tulisi varautua.

Kilpailijoiden lisäksi kannattaa seurata myös sitä, mitä omasta yrityksestä sanotaan muissa blogeissa. Yksityishenkilöiden pitämiä blogeja on lukematon määrä, niiden joukosta löytyy varmasti myös monta yrityksesi asiakasta. Mitä he kirjoittavat blogiin yrityksestäsi? Tai löytyykö kilpailijasi blogista jotain mainintaa yrityksestäsi?

Erityisesti negatiiviset arvostelut yrityksesi palveluista tai tuotteista saavat blogimaailmassa aikaan paljon hallaa; blogeilla on runsaasti lukijoita ja monesti luetuimmat blogitekstit löytyvät myös hakutulosten kärkipäästä – myös sinun yrityksesi nimellä haettaessa.

Viimeisessä osassa käydään läpi, miten yritysblogia voi kehittää eteenpäin.