Blogitrilogia paremman markkinointiviestinnän puolesta 2/3: Syy 1/2

Markkinointi­blogi

Viime vuoden puolella startannut blogitrilogiani jatkuu tauon jälkeen; trilogian viimeiset osat julkaistaan sekä SPYMin että Clientsin blogissa. Matkan varrella trilogia on kasvanut kolmiosaisesta neliosaiseksi – osan kaksi jakaantuessa kahteen osaan.

Ensimmäisessä osassa kirjoittelin suomalaisten PK-yritysten markkinoinnin nykytilasta. Vettä on lainehtinut roppakaupalla sillan ali ja meinaankin nyt, näin rauhoituttuani, vuodattaa kaksi (2) syytä, jotka kotimaamme markkinointikenttää ovat riivanneet. Avaan nämä syyt yksi kerrallaan – kahdessa erillisessä blogauksessa. Jos ärsyttää, niin hyvä.

Syy 1/2 – Se, että järkeilemäsi asia tuntuu todelta, ei tee siitä totuutta

Yksi ihmisen alkukantaisimmista ja eloon jäämisemme kannalta kriittisimmistä reflekseistä on luoda stereotypioita. Jos leijonaa härnää kepillä, se tappaa. Jos opettajaa pilkkaa siaksi, saa jälki-istuntoa. Jos kotona kehuu kumppanin kykyjä, ulkonäköä ja älykkyyttä, pääsee... öh... helpommalla. Tämä refleksi on pelastanut meidät sukupuutolta, pitkiltä koulupäiviltä ja perherikoilta, mutta sen ehdottomana kääntöpuolena on todellisuus, jossa totuuksia syntyy aivan turhan helposti ja heppoisin perustein.

Muutama huono myyntipuhelu tarkoittaa, että tuote on susi ja asiakas ääliö. Neljä (4) räväkän mainosviestin aiheuttamaa negatiivista palautetta tarkoittaa, että kampanja oli kuraa. Ja nettisivuistahan ei ole mitään hyötyä, koska kaikki palvelut myydään henkilökohtaisesti.

Stereotypia on huono totuus, sillä se ei ole sitä. Kaikki leijonat eivät tapa, kun niitä härnää kepillä. Kaikki opettajat eivät anna jälki-istuntoa siaksi haukuttaessa. Ja nettisivuista saattaa kuin saattaakin olla hyötyä, vaikka kaupat päätetään henkilökohtaisesti.

Ihminen on idiootti. Ei enempää, ei vähempää. Sinä olet ja minä olen. Tästä syystä ei pidä uskoa itseään tai omia ajatuksiaan, eikä varsinkaan perustaa tulovirtoihin vaikuttavan markkinoinnin valintoja takakireään ja parkkiintuneeseen perstuntumaan.

Tulee tutkia tuloksia ja tehdä perusteltuja ja mitattuja kokeiluja. Tulee tehdä tarvittava määrä kokeita, jotta saadaan järkevä otanta mielipiteen muodostamiseksi. Kun järkeilysi jälkeen olet sitä mieltä, että yritystoimintasi on periaatteessa kannattavaa, mutta tuloslaskelma näyttää kuitenkin aivan jotain muuta, olet sinä väärässä. Väärässä omine totuuksinesi.

Aki Pohjola
markkinoinnin valmentaja

Tulossa vielä neliosaiseksi muuttuneen blogitrilogian kaksi osaa: "Syy 2/2" ja "Ratkaisu".