Näin teet brändistäsi asiakasmagneetin

Näin teet brändistäsi asiakasmagneetin

Markkinointi­blogi

Oletko koskaan kysynyt asiakkaaltasi, millaisena hän näkee yrityksesi? Onko vastaus ollut ”olette luotettavia”, ”pidän teitä todellisina ammattilaisina”, ”myyjäänne ei saa koskaan kiinni, kun on asiaa” – tai jotain vastaavaa? Jos kysyt samaa asiaa toiselta asiakkaaltasi tai vaikkapa verkostokumppaniltasi, saat todennäköisesti vielä lisää erilaisia vastauksia. Kaikki saamasi vastaukset ilmentävät yrityksesi brändin tämänhetkistä tilaa.

Mutta mitä brändi oikeastaan tarkoittaa?

En mene tässä tarkemmin brändin määritelmiin, koska brändin, maineen, imagon ja yrityskuvan häilyvät rajat ja monipuoliset tulkinnat saavat aikaan yleensä hämmennystä sekä mahdollisuuksia tarttua epäolennaisiin lillukanvarsiin. Joten pidetään asiat yksinkertaisina.

Brändi on se, kuinka tärkeät sidosryhmäsi – esim. asiakkaat, verkosto, henkilökunta – kokevat yrityksesi. Brändisi asuu siis asiakkaasi päässä. Se on kokemusten, kuulopuheiden, aistihavaintojen ja asenteiden summa. Mielipide siitä, millainen yrityksesi on.

Olet varmasti kuullut tarinoita siitä, kuinka joku brändi on ”tahriintunut” yhdessä yössä. Yksi merkittävän huono asia (oli se sitten A-sarjan Mersun kaatuminen tai Axl Smithiä koskeva skandaalipaljastus) voi muuttaa ihmisten mielipiteet brändistä salamannopeasti. Toisaalta brändimielikuva voi myös ajaa karille pikkuhiljaa, esimerkiksi huonojen asiakaskokemusten (toisin sanoen yritystoiminnan prosessien laadun huononemisen) kautta.

Juuri siksi, että brändisi rakennetaan todellisuudessa muualla kuin yrityksesi seinien sisäpuolella, sitä on haastavaa hallita – ainakin ilman määrätietoista brändin johtamista.

Kuinka brändiä sitten johdetaan?

Harmittavan monet yritykset jättävät brändinsä oman onnensa nojaan. Kenties asiakkaita on riittänyt tähän asti ilman suurempia myynti- ja markkinointiponnistuksia. Johto ei ole ehkä nähnyt tarpeelliseksi miettiä yrityksen houkuttelevuustekijöitä asiakkaiden silmin. Mutta vaikka tilanne olisi hyvä nyt, kannattaa oma brändi ottaa haltuun ja tehdä siitä tehokas asiakasmagneetti, jolla on vahva perusta.

Työ kannattaa aloittaa heti, koska se vie aikaa. Karu totuus on, että et voi rakentaa haluamaasi brändiä yhdessä yössä, vaan ansaitset sen teoilla. Brändiä et voi koskaan täysin hallita, mutta yrityskuvaa ja yrityksesi toimintaa kehittämällä voit vaikuttaa sen suuntaan. Yrityskuva ja toiminta yhdessä rakentavat tukevan maaperän positiivisen brändin syntymiselle.

Seuraavaksi haluan nostaa esiin kaksi tärkeää asiaa, jotka mahdollistavat positiivisen ja vahvan brändin rakentumisen.

Yrityskuvan kirkastaminen ­­– Lupausten antaminen

Käytännön brändityö alkaa edustavan ja liiketoimintasi tavoitteita tukevan yrityskuvan rakentamisesta tai kehittämisestä. Yrityskuvasi ”vuoren huippu” on se miltä yrityksesi näyttää ja mitä viestii. Jotta yrityskuva saadaan muotoutettua, pitää sukeltaa pinnan alle ja ammentaa oikeita mielikuvatekijöitä yrityksen ja toiminnan vahvuuksista, arvoista, tavoitteista, erottuvuustekijöistä, ihmisistä jne. Jos yritystoiminnan yhtenä tärkeänä teemana on vaikkapa ekologisuus, ilmentyy se jotenkin väreissä, ydinviesteissä, kuvamaailmassa ja toiminnassa.

Korostan vielä, että yrityskuva ei ole pelkästään visuaalista ilmenemismuotoa, vaan sekä ilme että sisältö yhdessä ovat tärkeä aisapari. Nyt on H2H (Human to Human) -markkinoinnin aika, jonka vuoksi sisällöllä on aiempaa suurempi rooli markkinoinnissa. Nykyaikaisessa markkinoinnissa erityisesti asiantuntijayritykset pistävät rohkeasti persooniaan peliin ­– vaikkapa omien asiantuntijablogien muodossa – koska se luo mielikuvaa alan asiantuntijasta ja edelläkävijyydestä.

Toiminta ­­– Lupausten lunastaminen

Nyt yrityskuvasi on kunnossa, olet pukeutunut edustavimpaan smokkiisi tai jakkupukuun. Parhaimmat puolesi tulevat esiin, asiakkaitasi kiinnostavat houkuttelevuustekijät ovat kohdillaan.

Seuraava tärkeä asia on, että annetut lupaukset tulee lunastettua. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kun yrityskuva antaa lupauksia toiminnasta, niin ne myös toteutuvat, kun asiakas tulee yritykseesi, on palveltavana, kaikkialla, aina. Huolehdi, että jokainen työntekijä toimii yrityskuvan ja yhdessä sovittujen prosessien mukaisesti.

Yrityskuva on tietynlainen toimintaohjeisto, joka määrittelee yrityksen tärkeimmät bränditekijät. Kun kaikki työntekijät johtajasta asiakaspalvelijaan pitävät nämä samat ”silmälasit” päässään, alkaa myös brändi ohjautua oikeaan suuntaan. – Eli hallitulla ja suunnitelmallisella brändityöllä voitte vaikuttaa siihen, että eri kohderyhmät näkevät yrityksenne enemmän sellaisena kuin haluatte heidän sen näkevän.

Summa summarum: Vahva brändi on yritykselle arvokas. Se auttaa saamaan lisää ideaaliasiakkaita, markkinaosuutta ja liikevaihtoa. Se on myös tärkeä olla kunnossa yrityskauppa- ja sukupolvenvaihdostilanteissa sekä kansainvälistymisaikeissa. Kuinka brändiasiat ovat hallussa sinun yrityksessäsi?

Tervetuloa brändiwebinaariin

Jos brändin kehittäminen on mielestäsi kiinnostava teema, osallistu Brändin anatomia -webinaariimme. Se on Markkinoinnin punainen -lanka webinaarisarjamme kolmas ja samalla viimeinen osa. Kerromme webinaarissa, kuinka liiketoimintaasi edistävän brändin syntymiseen voi vaikuttaa määrätietoisella brändityöllä.

Käy ilmoittautumassa webinaariin tästä »