Fulmoren tietopankki

Tee sellaista markkinointia, jota yrityksesi ansaitsee

Kirjoittanut Jussi Junikka | 8. lokakuuta 2018 klo 10.27.33

Olin muutama viikko takaperin sparraamassa Kasvu Openin yrityksiä Kuopiossa. Eteen osui useampi hyvä kv-markkinaan tähtäävä firma, joiden markkinointiviestintä ei näyttänyt läheskään siltä, miten hyvä bisnes muutoin oli. Totesin päivän saatesanoinani ”tehkää sellaista markkinointia, jota yrityksesi ansaitsee”. Ajatus jäi pyörimään mieleen sen verran tukevasti, että päätin kirjoittaa aiheesta.

On ongelmallista, jos bisnes menestyy keskinkertaisesta markkinoinnista huolimatta

Osa varmasti miettii otsikon luettuaan, että nyt konsultti on seonnut. Ja voi olla, että olenkin, mutta antakaas niin selitän:

Suomalaiset yhtiöt eivät kilpaile markkinassa vain muita suomalaisia firmoja vastaan. Globaalissa kisassa pärjää pidemmän päälle parhaiten se, joka on oikeasti asiakkaan mielestä paras – ei Pohjois-Savon tai Suomen vaan koko maailman paras. Mikäli haluamme – ja mehän haluamme – nostaa suomalaista osaamista framille, pitää olla valmis kisaamaan MM-sarjassa.

"Ihan ok" -tasoinen markkinointiviestintä riittää kyllä vakuuttamaan paikalliset asiakkaat ja saattaa palvella kv-kenttääkin alkuun. Ongelma tulee siitä, että kasvua tehdään puolivaloilla. Tämä jättää ladun auki haastajille, kun voitaisiin itse pistää oikeat voiteet pohjaan ja mennä paistattelemaan parrasvaloihin.

Miten suuri se bisnes voisikaan olla, jos markkinointia tehtäisiin oikeasti hyvin?

Ei me pärjätä täällä, jos asiakasmäärä kasvaa?

Niin no, tokihan se kapasiteetti on rajallinen.

Markkinoinnin kehittäminen tarkoittaa myös prosessien kehittämistä, ei pelkästään mainonnan kasvattamista. Prosessien kehittäminen puolestaan syö rahaa ja työaikaa.

Raha ei riitä kehitystyöhön, jos asiakasmäärää ei saada kasvatettua. Aikaa puolestaan ei ole, kun kaikki aika menee nykyisten asiakkaiden kanssa puuhatessa. Ja jos aikaa ja rahaa olisikin, pitää tehdä näitä oikeita töitä. Kuulostiko tutulta?

Onneksi rahaa voidaan kaivaa muualtakin kuin tulovirrasta. Ja koska aika on rahaa, rahalla voidaan ostaa aikaa – tarkemmin työntekijöitä ja yhteistyökumppaneita, jotka voivat tehdä niitä juoksevia asioita, kun firmaa kehitetään suuremmaksi. Maailma on pullollaan mukavia kavereita, joilla on pinkka kunnossa ja tahto saada aiemmin ansaittu raha ansaitsemaan lisää.

Jos siis bisnesideasi on aidosti hyvä, tekeminen kannattavaa ja asiakasvirtaa olisi enemmän kuin pystytään hoitamaan, on aika alkaa etsiä rahoitusta. Hyvälle bisnekselle löytyy aina rahaa, jos siitä tulee rahalla parempi ja tuottavampi.

Mikä siinä sitten on vaikeaa, jos kaikki kerran on noin yksinkertaista?

Itse syytän mukavuudenhalua ja kunnianhimon loppumista. Kaikkein vaarallisin tilanne missä tahansa bisneksessä on se, että ei uskalleta ajatella tarpeeksi isosti.

Kun tyytyväisyys hiipii tajuntaan, on mukava jäädä hetkeksi paikalleen ihailemaan tähänastisia saavutuksia. Tässä kohtaa olisi hyvä, että taustalla olisi joku – vaikka se investori – joka kysyisi, että eikö tuota voisi vähän vielä venyttää suuremmaksi.

Toinen iso kasvun este on yrittäjän tahto pitää kiinni asioista liian pitkään. Tämä tappaa kunnianhimon – ei yrittäjältä vaan organisaatiolta.

Yrityksellä on tarve järjestää markkinointi, myynti, tuotanto ja taloushallinto. Yrityksellä on kyky järjestää rahoitusta (monesti vieläpä useita vaihtoehtoja), järjestää resursseja ja ostaa palveluita kasvuunsa. Yrityksellä on kyky tehdä asioita, joita yrittäjä ei osaa, tahdo tai ehdi. Yrittäjällä pitää olla kyky katsoa peiliin, tunnustaa tosiasiat ja hankkia apua. Luopumalla kunnianhimostaan olla kaikessa mukana yrittäjä ruokkii parhaiten kasvua – paradoksaalista, mutta totta.

Yrityksesi ansaitsee molemmat – kunnianhimoisen johdon ja yrittäjän, joka tajuaa olla olematta kasvun este. Toisinaan ne mahtuvat samaankin henkilöön.

Toivomus

Minä tiedän, että tätäkin lukee useampi yrittäjä, joka tunnistaa jonkin edellä maalatuista haasteista omassa organisaatiossaan tai kaverin firmassa. Toivon, että teet itsellesi tai hänelle palveluksen:

Sano suoraan, että tuosta saisi paljon paremman bisneksen kuin se on, jos ottaisit tuohon [täydennä prosessi / osaaminen tai joku muu] apua. Ja jos tuntuu liian rajulta sanoa suoraan, pistä vaikka tämä teksti jakoon.

Ja jos joudut sanomaan sen peilille, sano pois. Tuntuu tyhmältä, mutta ei tapa. Etkä todellakaan ole yksin.

Tee yrityksestäsi niin hyvä, kuin se ansaitsee olla.

Aloita vaikka tästä.