Suomi on taas menossa kiinni. Vetäytyminen palataan loman jälkeen -moodiin on alkanut. Edelleen jaksan hämmästellä sitä, että tärkeitä asioita lykätään lomien taakse ja samaan aikaan niille haluttaisiin vaikuttavuutta heti syksystä alkaen. Vaikuttavuuden aika-avaruus on rikki.
Olen kirjoittanut aiheesta aiemminkin blogiimme, joten nostan saman pätkän uudestaan: Joko saa siirtää asioita kesäloman yli?
Markkinoinnin näkökulmasta vaikutuksen tekeminen on yksinkertaista. Jaellaan oikeat materiaalit oikeaan aikaan oikealle yleisölle. Tarvitaan siis valmiit materiaalit, tietoa yleisöstä ja kanavista sekä ajoituksesta.
Yhtälö muuttuu tavallisesti ongelmalliseksi siinä, kun joku näistä muuttujista on epäselvä ja vaatii testaamista. Arjen tasolla epäselvyyttä ja hähmäisyyttä on usein vieläpä monessa näistä. Siksi aikaa ja energiaa tarvitaan aina enemmän kuin toivotaan.
Lisäksi, kuten Hofstadterin laki kertoo, kompleksiset asiat vievät aina enemmän aikaa kuin oletat, myös silloin kun otat Hofstadterin lain huomioon. Jokainen voi siis tilata ”yhden täysosuman viikonlopun lottoarvontaan”, mutta tilausta on todella hankala toimittaa.
Loton osalta kyse on järjestelmään sisäänrakennetusta palautusprosentista. Markkinoinnin osalta syy ”hitauteen” on tarvittavan tiedon oppimisessa.
Liiketoiminta tarvitsee tavallisesti markkinoinnilta vaikuttavuutta joka päivä eikä pelkästään silloin, kun kaikki tähdet ovat oikeassa asennossa. Tähän voidaan vaikuttaa keräämällä puskureita, joita puretaan tarpeen mukaan, sekä toteuttamalla hyväksi havaittuja jatkuvia toimenpiteitä, jotka kehittyvät ajan ja datan perusteella.
Toki tähän on poikkeus:
Jos elät täydellisessä maailmassa, jossa sinulla on riittävästi laadukasta tietoa kaikista muuttujista ja osaat viestiä sen sujuvasti markkinointitoimistolle, et tarvitse puskuria ensinkään, kun jokainen toimenpide osuu loistavasti maaliinsa.
Me muut – myös me täällä markkinointitoimiston päässä – joudumme tyytymään rajallisempaan ymmärrykseen maailmasta ja asiakkaista, jolloin tarvitaan puskureita pitämään toiminta jatkuvana.
Tuotannolliset puskurit tarkoittavat käytännössä sitä, että julkaistavaa markkinointimateriaalia on aina valmiina varastossa. Tämä tarkoittaa, että viestintäkanavat pysyvät aktiivisena vaikka olisit viikon tai pari sairaslomalla tai vaikkapa ihan vaan kiireinen. Arjessa tämä voi tarkoittaa esim. kuukauden blogiartikkeleiden ja uutiskirjeiden rakentamista ennakkoon.
Jatkuvat toimenpiteet ovat hyviä rakentamaan toisenlaista puskuria. Tekemällä asioita säännöllisesti, voidaan pitää huolta siitä, että asioita ei tarvitse käynnistää aina uudelleen, vaan osa jutuista rullaa säännöllisesti taustalla.
Hyvä esimerkki on vaikkapa sähköinen mainonta: budjetteja on helppo nostaa silloin, kun muuten on huonommin aikaa käytettävissä. Jos pohjatyöt on tehty kunnolla, tulokset kasvavat budjettien mukana.
Tarvittavan puskurin koko riippuu luonnollisesti kanavien aktiivisuudesta ja tavoitteista. Jos asioita julkaistaan päivittäin ja neljään kanavaan, materiaalia tarvitaan enemmän. Jos samaa kamaa käytetään kolmessa kanavassa ja kerran viikossa, määrä on luonnollisesti pienempi.
Puskurin kokoa kannattaakin tarkastella mieluummin kalenteriajan näkökulmasta. Millaisen pätkän markkinointinne pitää pysyä aktiivisena silloinkin, kun et pysty itse tekemään päivittäisiä toimenpiteitä?
Asiakkaiden ja oman arjen kokemusten perusteella kuukausi menee sangen nopeasti. Oikein tiukassa paikassa kokonainen kvartaalikin humahtaa aika helposti kaaokseksi. Järkevä varautuminen lienee jossain tuossa välissä ja riippuu bisneksesi luonteesta sekä markkinoinnin merkityksestä sen menestykselle.
Jos siis kamat lomanjälkeiseen tekemiseen ovat kunnossa, seuraavia juttuja passaa hyvällä mielin startata vasta syksyllä? Jos kuitenkin tuntuu, että varautuminen voisi olla paremmallakin tolalla, vielä ehditään pistää asioita ojennukseen!
Kirjoittaja on Fulmoren toimitusjohtaja, jonka käsi löytyy useimmiten näppäimistöltä, golfmailan varresta tai keksipurkista.