Markkinoinnin johtamisen parhaat käytännöt: Oma vai kumppanin osaaminen

Markkinoinnin johtamisen parhaat käytännöt: Oma vai kumppanin osaaminen

Tietopankki

”Osaatko johtaa markkinointianne?”, kysyin ja vastaus oli ”Joo, kyllä mä saan meidän some-päivitykset tehtyä ja pidettyä verkkosivut ajan tasalla.” Mitäpä tuohon sitten sanomaan, kun selkeästi oli syntymässä ongelmia. Ja olisi tietenkin pitänyt – suoraan ja rumasti. Onneksi tilanne on kuvitteellinen, mutta samankaltaisen keskustelun olen käynyt useampaan kertaan vuosien varrelta.

Keihäänheittokin on helppoa

”Keihäänheitto näyttää TV:ssä vaivattomalta”, ajattelin aikanaan. ”Toki laji vaatii rajusti räjähtävää voimaa, mutta muuton kyse vaikuttaa olevan yksinkertaisesta suosituksesta. Napakan riuhtaisun siis pitäisi olla kaiken A ja O.”

Testasin. Tulokseni ei jäänyt historiaan ensimmäisenä treenaamatta heitettynä viidenkymmenen metrin ylityksenä – ei lähellekään. Todellisuuden nimissä viisitoistakin taisi olla aika kaukana.

Tavallaan olin kyllä oikeassakin. Räjähtävää voimaa vaaditaan todella rajusti. Ennen kaikkea kyse on kuitenkin kaikesta muusta; rytmiikasta, motoriikasta ja liikeratojen hallinnasta, asentotajusta ja tarkoista linjauksista ja sen jälkeen kaiken tämän yhdistämisestä räjähtävään voimantuottoon.

Se, mikä näyttää yksinkertaiselta ja on pintapuolisesti toistettavissa kenen tahansa taholta, vaatii tulosta tuottaakseen ihan eri tasoisen ymmärryksen kuin amatööri voi saavuttaa. Tasan sama on tilanne markkinoinnin kanssa.

Ennen kuin teet tai teetät, tunnista organisaationne osaamiset

Jos et ole elämässäsi treenannut piirisarjaa kovemmalla tasolla, et todennäköisesti tähtää seuraavaan kisakoneeseen olipa kyse mistä tahansa lajista. Kun palataan takaisin markkinoinnin johtamiseen, tilanne ei varsinaisesti poikkea.

Kuka tahansa pystyy treenaamaan itsensä hyvään kuntoon ja liikkumaan omaksi ilokseen. Markkinoinnin näkökulmasta perusliikunta voi joskus riittää bisneksellekin. Usein tulosten saavuttaminen vaatii kuitenkin kilpailun kovuudesta johtuen enemmän osaamista ja valmistautumista, joskus ripauksen lahjakkuuttakin. Jos yrityksesi siis kilpailee kansallisessa tai kansainvälisessä markkinassa, tekemisen pitäisi olla SM- tai EM-tasolla.

Jos siis palataan takaisin alun kysymykseeni, se oli luonnollisesti huonosti muotoiltu. ”Osaatko johtaa markkinointianne tarpeeksi hyvin?” olisi olllut selkeästi parempi kysymys.

Viisi asiaa, joista tunnistat, kuka osaa ja kuka ei?

Seuraavat asiat sopivat sekä sisäisen osaamisen että yhteistyökumppaneiden testaamiseen:

1. Tehdäänkö vain toimenpiteitä vai ymmärretäänkö, mihin niillä pyritään?

Lähes kuka tahansa saa aikaan aktiivisuutta ja pystyy tekemään toimenpiteitä. Tämän vuoksi ensimmäinen testi on varmistaa, ymmärretäänkö, mihin näillä toimenpiteillä pyritään? Ja jos vastaus on ”saamaan asiakkaita”, tulee kysyä ”miten tämä edesauttaa sitä”.

2. Onko tekninen osaaminen aidosti halutulla tasolla ja ajantasaista

Jos joku ”osaa varmaan tehdä” jotakin (esim. www-sivut) tai ”on joskus tehnyt” jotakin, on syytä miettiä, tuleeko lopputuloksesta oikeasti vaaditun tasoinen. Antaisitko pari kurssia juridiikkaa opiskelleen veljenpojan tehdä yhtiönne tärkeimmät myyntisopimukset? En minäkään. En antaisi saman tason kaverin myöskään rakentaa asiakkaillemme ensivaikutelmaa yhtiöstäni.

3. Onko kumppanillasi näyttöjä osaamisestaan yhtä vaativassa casessa

Vaadi referenssejä! Vaadi näyttöä tuloksista ja pyydä saada jutella tyytyväisten asiakkaiden kanssa. Mieti myös samalla, onko referenssiasiakas oikeasti samankaltaisessa tilanteessa tai ”edellä” bisneksensä kehittämisen suhteen. On ihan eri asia tehdä kesäkahvilan materiaalit tyylikkäästi kuin lähteä rakentamaan lanseerausta uudelle SAAS-palvelulle.

3. Millaista vuorovaikutus on ensimmäisessä vaiheessa?

Markkinoinnin kehittäminen, kuten kaikki inhimillinen toiminta, on tykkäämislaji. Jos tekeminen markkinoinnistanne vastaavan henkilön tai tiimin kanssa tuntuu tahmealta, voi olla aika keksiä uusi ratkaisu. Usein ongelmat viestinnässä ovat oireita piilevistä ongelmista muussa tekemisessä. Saatko suoria vastauksia vai selittelyä? Ymmärrätkö, mitä sinulle kerrotaan? Onko yhteistyö kivaa?

5. Luotatko?

Ja lopulta kyse on pelkästään siitä, mihin luotat. Jos lopulta luotat siihen, että piirinmestaruustason markkinointipalloilijasta tulee vuodessa SM-tason maalintekijä, päätös on sinun. Urheilutähtiä kuitenkin syntyy vain kovan treenin ja pitkän määrätietoisen tekemisen kautta. Toisaalta jos uskot, että tekeminen on parempaa alan toimistossa, sekin vaatii luottamusta ja pitkäjänteistä yhteistyötä. Jos et luota, olet väärän kumppanin kelkassa.

Toimi näin:

1. Listaa oman organisaatiosi markkinointiosaamiset ja arvioi, ovatko ne kilpailutilanteenne edellyttämällä tasolla:

  • Markkinoinnin strateginen osaaminen
  • Taktinen suunnittelusta
  • Jatka operatiiviseen tekemiseen ja kartoita tarvittavat osaamisen bisneksenne mukaan (graafinen suunnittelu, sisällöntuotanto, valokuvaus, web-koodaus, sosiaalisen median markkinointi, sähköinen mainonta, myymälän somistukset ja menekinedistäminen jne.)
  • Mittaaminen ja analytiikka
  • Johtaminen.

2. Mitä puuttuu?
Kun olet tunnistanut omat osaamisenne, tunnista puutteet. Mitä osaamisia yhtiössänne olisi hyvä olla; mitä osaamisia tarvittaisiin jatkuvasti, mitä harvemmin?

3. Pyydä tarvittaessa apua
Jos arviointi on vaikeaa, pyydä ulkopuolinen asiantuntija apuun. (Autan mielelläni.)

4. Ala johtaa organisaation osaamisia
Rakenna suunnitelma siihen, miten osaamisia täydennetään (rekrytointi, ostopalvelut, koulutus jne.). Rakenna myös suunnitelma, miten nykyisiä osaamisia ylläpidetään ja kehitetään edelleen. Suunnitelman kautta yhtiösi alkaa johtaa varsinaisen markkinointiviestintänsä lisäksi markkinointiosaamistaan.

5. Keskustele kokonaisuudesta ja liiketoimintasi tavoitteista
Älä osta ”vain nettisivuja” tai ylipäätään ”vain mitään”. On todella tärkeää, että markkinoinnin tekijä – sisäinen tai ulkoinen – ymmärtää, miten asiat liittyvät toisiinsa ja mihin suuntaan kokonaisuutta viedään. Itseään kunnioittava markkinoinnin tekijä tietty selvittää tämän oma-aloitteisesti.

6. Aseta mittarit ja seuraa
Aseta mittarit, joita kohti työtä tehdään, sekä omille että ulkopuolisille tekijöille ja vaadi selkeää raportointia näiden mittareiden valossa.

Webinaari: Kohti ketterämpää markkinoinnin toimintamallia

Olen vienyt läpi vuosien varrella kymmeniä muutosprosesseja, joissa vanhasta markkinoinnin johtamisen tavasta ja siirrytty kohti ketterämpää ja tuloksellisempaa. Niputan parhaat käytännöt ja huomiot yhteen ja tarjoilen ne Sinulle webinaarin muodossa.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=RRX6KqwYbo8[/embed]