Viisi tilannetta, joissa sivustosi myyntitehosta tulisi huolestua

Viisi tilannetta, joissa sivustosi myyntitehosta tulisi huolestua

Markkinointi­blogi

Konversio-optimoinnilla tarkoitetaan sivuston myyntitehon parantamista. Konversioprosentti on suhdeluku sivustolle ohjatun liikenteen ja halutun toimenpiteen suorittamisen välillä. Tähän suhdelukuun vaikutetaan konversio-optimoinnilla.

Suomeksi konversio siis tarkoittaa, "montako kävijää sadasta tekee tietyn asian", esimerkiksi lataa lisätietomateriaalia, täyttää lomakkeen, tunnistetaan liidiksi tms. Mikäli konversioprosentti on 3 %, kustakin sivustolle ohjatusta sadan hengen joukosta 3 kääntyy kaupalliseksi keskusteluksi.

Konversio-optimointia kaivataan, kun sivustolla on kävijöitä, mutta tulosta ei synny.

Alla on viisi tilannetta, joissa konversio-optimointi auttaa eteenpäin:

1. Sivustoltasi puuttuvat liidityökalut tai ne ovat yksipuolisia

Liidityökaluksi kutsutaan paikkaa sivustolla, jolle asiakkaasi voi jättää tiedon itsestään – lomakkeita, yhteydenottopyyntöjä, tunnistautumisia jne. Mikäli sivustollasi on pelkästään sisältöä ja myynnin puhelinnumerot, on todennäköistä, että sivustosta voitaisiin saada selkeästi parempi teho irti. Myöskään pelkkä tarjouspyyntölomake ei tavallisesti riitä.

​​2. Sivustollasi on kävijöitä, mutta et tiedä, mitä he siellä tekevät

​Mikäli sivustosi kävijöiden ohjausta ei ole suunniteltu tai mittaroitu, on todennäköistä, että myöskään konversiopisteitä ei ole suunniteltu kunnolla. Tilanne on helppo korjata miettimällä, mihin asiakas tulee sekä mihin hänet haluttaisiin ohjata ja rakentamalla sen jälkeen viestinnällinen polku näiden pisteiden väliin.

3. ​​Maksat hakukonemainonnasta, mutta tuloksia ei tunnu syntyvän ​​

Mikäli hakukonemainonnan tuloksina raportoidaan liikenteen määrää tai klikkauksia, mutta kaupoista tai liideistä ei puhuta, hälytyskellon pitäisi soida. Tavallisesti taustalla on huono konversio mainoksesta liidiksi – tai puhtaasti osaamaton tekijä. Tulosten seuranta mainoksesta myynniksi on verkkomaailmassa todella helppoa, joten aloittaa kannattaa heti.

4. Sivustosi ei lataudu tarpeeksi nopeasti

Mikäli sivustollasi käytetään paljon suuria kuvia, videota tai muita raskaita elementtejä, on varsin todennäköistä, että sivustosi on hidas. Ja hidas tarkoittaa verkossa ärsyttävää. Jos asiakkaasi ei jaksa odottaa sivustosi latautumista, myynti kärsii. Tutkimusten mukaan valtaosa odottaa internetsivujen latautuvan noin 2 sekunnissa ja jokainen lisäsekunti vähentää konversioprosenttia n. 0,5 prosenttiyksikköä.

(Oman sivustosi latausajan näet muuten esim. Google Analyticsistä kohdasta Käyttäytyminen / Sivuston nopeus.)

5. Sivustosi sisältö ei ole selkeää ja nättiä

Sisällöllä ja sen asettelulla on suuri merkitys sivuston tehoon. Mikäli sisältö ei ohjaa asiakasta sujuvasti, herätä turvallisuutta ja synnytä kiinnostusta myytävää tuotetta tai palvelua kohtaan, myyntiteho kärsii. Vaikka sisältö on tämän listan viimeinen asia, se ​on oikeastaan kaikkein tärkein.

Mikäli tunnistit oman firmasi tai sivustosi listalta, ei huolta. Usein tehostaminen on kohtuullisen suoraviivaista ja nopeaakin. Jätä meille viesti tästä, niin otamme sinuun yhteyttä. Lupaamme myös tutustua sivuusi ennen yhteydenottoamme, kestipä sen lataaminen miten kauan tahansa.