Konversio-optimoinnilla tarkoitetaan sivuston myyntitehon parantamista. Konversioprosentti on suhdeluku sivustolle ohjatun liikenteen ja halutun toimenpiteen suorittamisen välillä. Tähän suhdelukuun vaikutetaan konversio-optimoinnilla.
Suomeksi konversio siis tarkoittaa, "montako kävijää sadasta tekee tietyn asian", esimerkiksi lataa lisätietomateriaalia, täyttää lomakkeen, tunnistetaan liidiksi tms. Mikäli konversioprosentti on 3 %, kustakin sivustolle ohjatusta sadan hengen joukosta 3 kääntyy kaupalliseksi keskusteluksi.
Alla on viisi tilannetta, joissa konversio-optimointi auttaa eteenpäin:
Liidityökaluksi kutsutaan paikkaa sivustolla, jolle asiakkaasi voi jättää tiedon itsestään – lomakkeita, yhteydenottopyyntöjä, tunnistautumisia jne. Mikäli sivustollasi on pelkästään sisältöä ja myynnin puhelinnumerot, on todennäköistä, että sivustosta voitaisiin saada selkeästi parempi teho irti. Myöskään pelkkä tarjouspyyntölomake ei tavallisesti riitä.
Mikäli sivustosi kävijöiden ohjausta ei ole suunniteltu tai mittaroitu, on todennäköistä, että myöskään konversiopisteitä ei ole suunniteltu kunnolla. Tilanne on helppo korjata miettimällä, mihin asiakas tulee sekä mihin hänet haluttaisiin ohjata ja rakentamalla sen jälkeen viestinnällinen polku näiden pisteiden väliin.
Mikäli hakukonemainonnan tuloksina raportoidaan liikenteen määrää tai klikkauksia, mutta kaupoista tai liideistä ei puhuta, hälytyskellon pitäisi soida. Tavallisesti taustalla on huono konversio mainoksesta liidiksi – tai puhtaasti osaamaton tekijä. Tulosten seuranta mainoksesta myynniksi on verkkomaailmassa todella helppoa, joten aloittaa kannattaa heti.
Mikäli sivustollasi käytetään paljon suuria kuvia, videota tai muita raskaita elementtejä, on varsin todennäköistä, että sivustosi on hidas. Ja hidas tarkoittaa verkossa ärsyttävää. Jos asiakkaasi ei jaksa odottaa sivustosi latautumista, myynti kärsii. Tutkimusten mukaan valtaosa odottaa internetsivujen latautuvan noin 2 sekunnissa ja jokainen lisäsekunti vähentää konversioprosenttia n. 0,5 prosenttiyksikköä.
(Oman sivustosi latausajan näet muuten esim. Google Analyticsistä kohdasta Käyttäytyminen / Sivuston nopeus.)
Sisällöllä ja sen asettelulla on suuri merkitys sivuston tehoon. Mikäli sisältö ei ohjaa asiakasta sujuvasti, herätä turvallisuutta ja synnytä kiinnostusta myytävää tuotetta tai palvelua kohtaan, myyntiteho kärsii. Vaikka sisältö on tämän listan viimeinen asia, se on oikeastaan kaikkein tärkein.
Mikäli tunnistit oman firmasi tai sivustosi listalta, ei huolta. Usein tehostaminen on kohtuullisen suoraviivaista ja nopeaakin. Jätä meille viesti tästä, niin otamme sinuun yhteyttä. Lupaamme myös tutustua sivuusi ennen yhteydenottoamme, kestipä sen lataaminen miten kauan tahansa.