Sähköiselle markkinoinnille näyttävää kasvua

Markkinointi­blogi

Huonekaluliike Stemma on yksityisten huonekalukauppiaiden perustama ja omistama ketju, johon kuuluu noin 40 myymälää ympäri Suomea. Ketjun liikevaihto vuonna 2015 oli noin 42 miljoonaa euroa. Loppuvuodesta 2015 Stemma laajensi toimintaansa verkkokauppaan ja ryhtyi vankistamaan tunnettuuttaan sähköisten myyntikanavien avulla.

Yhteistyö alkoi toukokuussa 2016

Stemma aloitti yhteistyön Fulmoren kanssa toukokuussa 2016 vuoden mittaisella sopimuksella, jonka tavoitteena oli valjastaa markkinoinnin sähköiset kanavat tehokkaammin Stemman käyttöön. Fulmore tarjosi toteutettavaksi markkinoinnin kehittämisprojektia jonka sisältämät toimenpiteet kattaisivat tehokkaasti ja mitattavasti:

  • Sosiaalisen median kanavat
  • Konversiokehityksen
  • Hakusanamarkkinoinnin
  • Erinäiset kampanjakokonaisuudet
  • Sisältömarkkinoinnin

Johdonmukaisuutta sähköisiin kanaviin

Ennen yhteistyön aloittamista Fulmoren kanssa Stemma oli muun muassa tehnyt hakukonemarkkinointia yhdessä toisen markkinointiyrityksen kanssa ja julkaisseet kattavan tuotekatalogin 12 kertaa vuodessa. Stemma oli toteuttanut myös jonkin verran radio- ja verkkosisältömainontaa, mutta halusi selvästi vakaamman ja kattavamman otteen sähköisen markkinoinnin kanaviin.

“Tuntuma sähköiseen markkinointiin oli meille liian suurpiirteinen. Etenkin tänä vuonna, avattuamme verkkokaupan vuoden alussa, halusimme ehdottomasti johdonmukaisen strategian sähköisille kanaville ja tuloksille mittareita, joilla pysymme tilanteen tasalla”, kertoo Stemman tuotepäällikkö Sari Kankkunen.

Tyytyväisiä ovat molemmat osapuolet

Tyytyväisiä ovat molemmat osapuolet. Puolitoista vuotta kestäneen tiiviin yhteistyön satoon ovat nyt jo tyytyväisiä molemmat osapuolet. Hakukonemainonnan optimoinnin sekä sosiaalisen median kanavissa toteutettujen kampanjoiden tuloksena Stemman verkkosivuille on ohjattu juuri toivotunlaisia asiakkaita. Arvontakampanjat ovat puolestaan kasvattaneet asiakassähköpostien listan jopa kaksinkertaiseksi.

“Onnistuneiden kampanjoiden ja käytännön markkinointitoimenpiteiden lisäksi olemme myös auttaneet Stemmaa käyttämään mittareita johdon työkaluina laajemmin, esimerkiksi myymälöiden kävijämäärien tarkkailussa”, kertoo Fulmoren kehityspäällikkö Erkka Kinnunen.

Yhteistyö lukujen kautta

  • Verkkosivuilla 12,65 % lisääntynyt kävijäliikenne vuoden 2015 vastaavaan ajankohtaan verrattuna
  • Markkinointilistan koko tuplattu
  • Verkkokaupan myynti Fulmoren yhteistyön aikana noin 1,5 kertaistunut ensimmäisten kuukausien myyntiin verrattuna