Mitä olen oppinut markkinoinnista ja huippu-urheilusta?

Mitä olen oppinut markkinoinnista ja huippu-urheilusta?

Markkinointi­blogi

"Plans are only good intentions unless they immediately degenerate into hard work."
- Peter Drucker

Ajattele huippuhiihtäjää. Tavoitellessaan menestystä absoluuttisella huipulla hän sijoittaa jatkuvasti optimaalisen määrän henkistä ja fyysistä työtä. Ei liikaa, muttei myöskään liian vähän.

Toisaalta, kun ajattelet hitaasti rapistuvaa arkiliikkujaa, niin kuvaavaa ovat hetkittäiset kovat rutistukset ja takuuvarmat repsahdukset. Suurin ero on tietenkin kehityskäyrässä. Huippu-urheilija kehittyy tehokkaasti, kun taas arkiliikkuja rapistuu hiljalleen. Toinen investoi jatkuvasti kehitykseen, joten käyrä osoittaa oikeaan suuntaan. Treeni treeniltä, ohjelmarunkoa noudattaen ja kroppaa kuunnellen fysiikka saatetaan kasvun tielle.

Ajattele yrityksesi markkinakelpoisuutta. Sijoitat siellä täällä projektinomaisesti kehittämiseen. Rutistat hetkellisesti, toivot parasta ja repsahdat. Hetkellisesti oikean suuntaisia tekoja ja paljon. Onko tässä mitään järkeä? Kehottaako yksikään kuntoiluopas vetämään viikon täysiä ja tämän jälkeen taantumaan täysin tunteiden vietäväksi?

Voittavat markkinointikoneistot rakennetaan periksiantamattomalla työllä. Rauhallisesti, jatkuvasti ja koneistoa kuunnellen. Sillä samalla, millä huippu-urheilijatkin. Kehittyminen tapahtuu toistojen, palautteen ja uudelleen soveltamisen  kautta. Tästä syystä on idioottimaista ajatella, että on mahdollista muodostaa suunnitelma, joka näyttää täydellisen tien perille. Ei tule tapahtumaan. Aloitat innolla ja matkan varrella taannut.

Millä tavalla voittavat markkinointitarinat syntyvät?

Vyölläni on 10 vuotta ja rapsakka 10 000 tuntia markkinointityötä, jos se nyt mikään meriitti on. Olen saanut tehdä töitä satojen markkinointiaan kehittävien yhtiöiden kanssa. Voin siis mielestäni kokemukseen pohjaten sanoa, että onnistuneiden ja luhistuneiden tarinoiden välillä on selkeä kontrasti.

1. Kristallinkirkas tavoite

Onnistujat tuntevat tavoitteensa. Tietenkään ei riitä, että tavoite on olemassa. On elettävä sen kanssa päivästä päivään ja tehtävä päätöksiä tavoitteen mukaisesti. Tavoitteen on oltava kirkas ja läsnä. Tavoitteen tulee olla tärkeämpi, kuin hetkellinen tyydytys.

2. Uppiniskainen tekeminen

Toinen kirkkaasti voittavista tarinoista esiin nouseva teema on ”uppiniskainen tekeminen”. Uppiniskaisella tarkoitetaan päivän kunnosta, tunnetilasta ja resursseista riippumatonta pyristelyä kohti kirkkaampia vesiä. Tekemisellä tarkoitetaan käytännön toimepiteitä, jotka toistuvasti ylikirjoittavat paskan puhumisen ja ”plänäilyn”. Uppiniskainen tekeminen vaatii myös resurssia. Siellä, missä ei ole resursseja, ei ole halua jatkaa matkaa.

3. Osaava valmennus

Kolmas esiin nouseva teema on osaava valmennus. Kysykääpä itseltänne, kuinka monta lahjakasta urheilijaa on pilattu luokattomalla valmennuksella? Vastaus on epämieluisa. Voittavat markkinointitarinat ovat nauttineet laadukasta valmennusta matkansa varrella. On hyödynnetty tahoja, jotka ovat perehtyneempiä ja käytännössä kovettuneempia, kuin missä sen hetkinen oma taso on kulkenut. On valittu se epämiellyttävä kumppani, joka esittää ne vi****aiset kysymykset.

Mistä tunnistat kunnollisen kumppanin matkasi varrelle?

Matkasi varrelle haluat kunnollisen kumppanin. Toimijan, joka ei mahdollisuuden tullen väistä vastuutaan. Toimijan, joka määrätietoisesti kulkee toimepide toimenpiteeltä kohti tavoitetta. Toimijan, jolla on näyttöä todellisista onnistumisista.

Tunnistat kunnollisen kumppanin seuraavista ominaisuuksista:

  • Hän myy yhteistä matkaa, ei vain hetkellistä tyydytystä
  • Hän ei ylimielisyyksissään vähättele tekemisen arvoa ja resurssien välttämättömyyttä
  • Hän kykenee näyttämään konkreettisia esimerkkejä todellisista tuloksista

Ajattele huippuhiihtäjää. Hän satsaa karhun osan elämästään tavoitteensa eteen. Ei silloin ole sijaa kumppanille, joka tarjoaa perusteettomia lepopäiviä, vannoo lahjakkuuden nimeen ja perustelee olemassaolonsa pelkillä puheilla.

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.