Sisällöntuotanto on markkinoinnin osa-alueista se, josta helposti kiireessä tai resurssien säästömielessä tingitään, vaikka ei missään nimessä kannattaisi. Hyvin toteutettu sisältö on koko markkinoinnin ydin ja tuo sujuvuutta markkinoinnin rattaisiin. Listasimme viisi syytä, joiden takia sisällöntuotantoon kannattaa ehdottomasti panostaa.
Hyvin tuotettu, tärkeitä hakusanoja sisältävä tekstisisältö on avain siihen, että asiakkaasi löytävät sivustosi hakukoneiden avulla. Hyvä sisältö tuo lisää liikennettä sivuille, mikä parhaassa tapauksessa tarkoittaa myös vastaavassa suhteessa lisää liidejä ja myyntiä. Sisällöntuotanto on hakusijoitusta parantavista keinoista selvästi edullisin.
Oikein suunniteltu markkinointisisältö tukee liiketoimintasi tavoitteita ja brändimielikuvaa. Sisällön tulee siis olla haluamiisi tavoitteisiin ohjaavaa, yrityksen arvoihin sopivaa – ja jotta se saa huomiota, myös käyttäjiä kiinnostavaa.
Asiakkaille tulee yhä enemmän mainontaa ja viestejä, joten on tärkeää erottua massasta räätälöimällä ja kohdentamalla oma viesti tarkkaan ja harkitusti. Sisältöä rakennettaessa on tunnettava kohdeyleisönsä: mikä heitä kiinnostaa, mitä kysymyksiä heillä on ja mihin he reagoivat. Hyvässä sisällössä kohdeyleisön tarpeet yhdistyvät oman liiketoiminnan tavoitteisiin ja brändin viestiin. Siispä tarkoituksenasi on tuottaa oikeanlaista sisältöä ostoprosessin eri vaiheisiin.
Sisällöntuotannon voi aloittaa pienilläkin investoinneilla eli voit sijoittaa siihen juuri sen verran kuin haluat. Mitä enemmän sijoitat, sitä parempia tuloksia saat pidemmällä aikajänteellä – tästä on kiistatonta näyttöä. Sisällöntuotannon ROI eli sijoitetun pääoman tuotto on merkittävä, ja sen vaikutukset näkyvät monella tasolla: brändinäkyvyydessä, brändimielikuvassa, inbound-liikenteessä, asiakkaiden sitoutumisessa, asiakaspysyvyydessä, konversiossa ja asiakashankinnassa. Kaikkien näiden kautta tuottoa sijoitettuun pääomaan nähden voi parhaimmillaan tulla moninkertaisesti.
Älä kuitenkaan tee pienelläkään panostuksella huonoa jälkeä, sillä silloin vaikutus voi olla päinvastainen. Kirjoitusvirheet esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnissa luovat nopeasti ajatuksen roskapostista ja epäluotettavuudesta.
Tekstillä on tärkeä osuutensa markkinoinnissa, mutta markkinointisisältöjen ei tarvitse olla pelkkää tekstiä. Artikkeleiden kirjoittamisen lisäksi sisällöntuotanto voi olla myös visuaalista: esimerkiksi videoita tai infograafeja.
Monipuolinen sisältö on hyödynnettävissä lukemattomin eri tavoin. Järkevästi suunniteltu sisällöntuotantostrategia palvelee muita markkinoinnin toimintoja tuoden materiaalia mm. sosiaaliseen mediaan, sähköpostimarkkinointiin, laskeutumissivuille ja myyntiesityksiin.
Netin aikakaudella markkinointisisällöstä on tullut yhä tärkeämpi ase yritysten välisessä kilpailussa asiakkaista. Sisällöntuotanto on yhtä lailla tarpeellista niin pienille kuin suurillekin yrityksille. Jos kilpailijasi ovat jo investoineet sisältömarkkinointiin, sinun on ehdottoman tärkeää pysyä perässä. Jos taas eivät, sinulla on loistava mahdollisuus ottaa sen avulla johtopaikka alallasi.
Oletko valmis laittamaan markkinointisisältösi kuntoon? Me autamme siinä mielellämme.