Menestystä markkinoinnilla – Case Solita

Markkinointi­blogi

Solita on suomalainen teknologia-, strategia- ja designyritys, joka valjastaa ihmisymmärryksen ja älykkäät teknologiaratkaisut palvelemaan parempaa elämää. Solita on erikoistunut luomaan uusia toimintatapoja, palveluja ja teknologiaratkaisuja uudistaen yrityksiä ja yhteiskuntaa.

Tällä hetkellä yritys työllistää yli 650 strategisen konsultoinnin, palvelumuotoilun, digitaalisen palvelujen, AI- ja analytiikkaratkaisujen sekä pilvipalvelujen asiantuntijaa ympäri maan. Vuonna 1996 perustetun Solitan liikevaihto vuonna 2017 oli 76 miljoonaa euroa.

Menestysresepti = merkitys + panostus

Miksi tietyt yritykset menestyvät toisia paremmin? Edelleen ymmärretään vain osittain, mitä liiketoiminnallinen menestys erilaisissa toimintaympäristöissä edellyttää. Yritysten menestysreseptit voivat olla varsin monimutkaisia ja samaan lopputulokseen on usein monta reittiä. Mutta ainakin yksi asia on varma – merkityksellistä markkinointia, johon jatkuvasti panostetaan, pidetään tärkeänä avaimena yrityksen menestyksessä.

Kysyimme Solitan rekrytointijohtajalta Kati Kitiltä, mikä on heidän yrityksensä markkinoinnin menestyksen taustalla. Myös hän vastasi, että nykyaikainen markkinointi vahvasti linkittyy yrityksen ydinosiin ja menestyvä yritys myös ymmärtää siihen panostaa.  ”Markkinointi on tärkeä osa sekä yrityksen myyntiä, mielikuvaa että rekrytointia ja siihen panostetaan merkittävästi”, sanoo Kati.

Synerginen vuorovaikutussuhde

Jokainen yritys haluaa riveihinsä ne osaajat ja kyvyt, jotka edesauttavat parhaiten yrityksen liiketoimintaa.  Vuosittain markkinoinnin avulla Solita saa täytettyä lähes puolet avoinna olevista työpaikoista. ”Myös mielikuvatyöllä on iso merkitys rekrytoinnissa onnistumiselle. Kun aloitin Solitalla 2014, kuulin henkilöstön vitsailevan sillä, että Solita on Suomen tarkimmin varjeltu salaisuus. Ettei kukaan tiennyt miten hyvä työpaikka tämä oikeasti oli. Siitä lähtien olemme pyrkineet olemaan läpinäkyvämpiä ulospäin. Panostamme nykyisin huomattavasti aiempaa enemmän yrityskulttuuriviestintään”, kertoo Kati.

Työnantajamielikuvaan keskittyvän markkinoinnin tavoitteena on tukea ja kasvattaa yrityksen houkuttelevuutta työnantajana pitkällä tähtäimellä. Oikein toteutettuna lahjakkaimmat hakijat kiinnostuvat yrityksen työmahdollisuuksista sekä nykyiset työntekijät sitoutuvat tiiviimmin yritykseen, lisäksi tulevien rekrytointien kustannukset pienenevät.

Jatkuva kehittyminen tavoitteena

Solitan työnantajamaine ei ole syntynyt tyhjästä, vaan todellisten henkilöstön viihtyvyyttä edistävien tekojen, mutta myös teoista kertovan pitkäjänteisen markkinointiviestinnän tuloksena.

Kati selittää, miten markkinointiasiat on priorisoitu hänen rekrytointitiimissä: ”Vastaamme rekrytointi- ja työnantajakuvamarkkinoinnista yhdessä rekrytointi- ja markkinointitiimiemme kanssa. Markkinointiin osallistuu myös iso joukko solitalaisia, kuten rekrytointiinkin. Meillä on vuosisuunnittelu sekä ns. rullaava 3kk suunnittelu perustuen Solitan-tasoiseen markkinointiin sekä osaamisprofiileittain. Pyrimme oppimaan rohkeilla kokeiluilla sekä kehittämällä osaamistamme vastaamaan muuttuvan maailman tarpeisiin.”

Kestomenestyksen salaisuus on se, että yhden onnistumisen jälkeen ei jäädä paikoilleen. Kehitettävien osa-alueiden ja omien vahvuuksien tunnistaminen on tärkeää, jotta timantti voi hioutua yhä kirkkaammaksi.

Kumppani tuo tehoa markkinointiin

Moderni markkinointi on kokonaisvaltaista, melkoisen integroitua ja monenlaisia keinoja ja kanavia hyödyntävää. Jos omassa yrityksessäsi ei ole riittävästi resursseja, fiksuin ratkaisu on ottaa kumppaniksi osaava markkinoinnin ammattilainen.

Solitalla on kumppaneita mm. verkkosivukehitykseen ja hakusanamainontaan, rekrytointimarkkinointiin sekä kielikäännöksiin. ”Yhteistyö on pitkäjänteistä ja tapaamme kumppaneita säännöllisesti. Kumppanit auttavat joko jatkuvasti asioissa mihin emme halua sitoa omien ihmistemme aikaa tai selkeissä ruuhkahuipuissa”, mainitsee Kati.

Sitä saat, mitä mittaat

Mitä et voi mitata, sitä et voi ohjata. Mitä et voi ohjata, sitä et voi johtaa.

Merkityksellisyyttä tavoittelevien markkinointitoimenpiteiden tuloksia on pystyttävä mittaamaan ja kertomaan eteenpäin. ”Käytämme paljon sosiaalista mediaa ja sisältömarkkinointia niin luontevasti eniten seuraamme verkkosivuliikennettä, sivulla vietettyä aikaa sekä konversioita hakemusmääriksi ja edelleen haastatteluun valittujen hakijoiden sekä rekrytoitujen määrää”, kertoo Kati. ”Maksetun mainonnan puolella erityisesti klikkimäärät vaikuttavat arvioomme markkinoinnin onnistumisesta.”

Markkinoinnin onnistumisen A ja O

Mikä erottaa voittavan joukkueen muista? Yksi tärkeä kestomenestyksen edellytys on mielenmalli, joka mahdollistaa huippusuorituksen. Tietyt urheilumaailman lainalaisuudet mielen virittämiseksi kohti huippusuoritusta pätevät myös yritysmaailmassa. Tavoitteiden asettaminen on ensimmäinen askel, sillä ilman tavoitteita tekeminen on vain päämäärätöntä haahuilua. Myös intohimo on polttoainetta, jota tarvitaan menestyksen moottoriin.

Kati Kitti nöyrästi kuvaa Solitan suurimmat onnistumiset markkinoinnin osalta seuraavasti: ”tunnettuuden parantuminen pitkäjänteisen työn tuloksena sekä yksittäisissä hauissa onnistumiset”.

Menestyksen eteen on tehtävä töitä. Ilman hikeä tavoitteita ei saavuteta. Halu tehdä töitä yhteisen hyvän eteen on ehdoton edellytys.

Jokaisen markkinointiketun on jatkuvasti opittava uudet temput.

Kurkkaa oppaamme markkinoinnin johtamisesta digitaalisessa ajassa TÄSTÄ »

"Menestystä markkinoinnilla" -artikkelisarjasta:

Menestystä markkinoinnilla on artikkelisarja, jossa haastattelemme alallaan menestyviä markkinoijia. Pyrkimyksenä on löytää käytännöllisiä ajatuksia ja toimintatapoja, joita olisi mahdollista viedä jokaisen omaan arkeen. Kaikissa tapauksissa Fulmore ei ole haastateltavan yrityksen menestyskumppani.

Tutustu myös muihin referensseihimme »