Markkinoinnin automaatio – Voittavan myyntikoneen moottori

Markkinoinnin automaatio – Voittavan myyntikoneen moottori

Markkinointi­blogi

Kuulostaako seuraava selitys tutulta? ”Nyt on saatu tosi kivasti pöhinää aikaiseksi ja on onnistuttu varmasti kasvattamaan meidän tunnettuutta...” Onhan nettisivuliikenteen ja Facebook-tykkääjien määrän seuraaminen kivaa hommaa mutta ne ovat vain kulueriä, mikäli niiden seurauksena ei kilahda todistettavasti euroja kassaan. Markkinoinnin automaatio tuo keskusteluun täysin uuden elementin – tiedon. Tiedon myötä selitykset saavat väistyä!

Jostakin syystä seuraavat faktat unohtuvat markkinoijilta lähes aina

  1. Myynti ja markkinointi ovat yksi ja sama prosessi
  2. Markkinoinnin keskiössä ovat asiakastiedon kerryttäminen, rikastaminen ja murskaaminen
  3. Euro on ainoa hyväksyttävä markkinoinnin tulosten mittari

Jos markkinointisi tuotoksia kalkuloidaan joillakin muilla määreillä kuin euroilla, olet matkalla pientareen puolelle. On pikaisen korjausliikkeen aika!

44% myyjistä luovuttaa yhden seurantatoimenpiteen jälkeen, vaikka 80 % kaupoista vaatii vähintään 5 aktiviteettia (Lähde: Scripted)Tweet: 44% myyjistä luovuttaa yhden seurantatoimenpiteen jälkeen, vaikka 80 % kaupoista vaatii vähintään 5 aktiviteettia https://ctt.ec/au8yP+

Myynnin onnistuminen määrittelee jokaisen yrityksen tulevaisuudenkuvan. Myyntitulokset nousevat ja kaatuvat myyntitiimin aloitteellisuuden, tarmokkuuden sekä täsmällisyyden mukana. Useimmiten inhimilliset tekijät ajavat kehityksen polkemaan paikallaan. Kun inhimillinen tarmokkuus alkaa hiipumaan, markkinoinnin automaatio auttaa iskemään turbovaihteen silmään.

Automatisoi myyntiprosessi

Seuraavat vaiheet löytyvät yritysten myyntiprosesseista lähes jokaisella toimialalla:

  1. Rakennetaan tietoisuutta
  2. Tunnistetaan asiakaspotentiaaleja
  3. Luodaan yhteistä kontaktipintaa
  4. Vahvistetaan luottamusta
  5. Palvellaan ostoikkunan avautuessa
  6. Sementoidaan asiakassuhdetta
  7. Mahdollistetaan suosittelu

Tämän prosessin vivuttaminen sähköisen markkinoinnin ratkaisuilla vapauttaa myyjien huomion asiakkaisiin, jotka odottavat juuri tänään ostoikkunat ammollaan. Oikeilla toimenpiteillä etenkin kyseisen prosessin alkupäätä on mahdollista vankistaa niin, että ostajat kokevat myyjän aidosti palvelevan heitä ostamaan paremmin. Ajoituksen merkitys ostajan palvelemisessa onkin täysin kriittistä.

Mikäli palvelet liidiä 5 minuutin aikana, mahdollisuutesi onnistua myynnissä on 9-kertainen (Lähde: InsideSales)Tweet: Mikäli palvelet liidiä 5 minuutin aikana, mahdollisuutesi onnistua myynnissä on 9-kertainen (Lähde: InsideSales) https://ctt.ec/e2i9a+

Tieto on valtaa

Asiakasinformaatio on yrityksen tärkeä omaisuuserä. Markkinoinnin automaatio auttaa kerryttämään ja rikastamaan asiakastietoa systemaattisesti.

Nykyaikaisen markkinoinnin keskiössä ovat asiakastiedon kerryttäminen, rikastaminen ja murskaaminen. Yritykset panostavat tyypillisesti melkoisesti yleisön määrän ja tunnettuuden lisäämiseen. Useimmiten tässä turvaudutaan mainoseurojen polttamiseen. Nämä eurot kuitenkin valuvat hukkaan, mikäli saavutetusta yleisöstä ei onnistuta kerryttämään uusien potentiaalisten ostajien yhteystietoja yrityksen tietokantoihin.

Markkinoinnin automaatiota liidien hoivaamisessa hyödyntävät yritykset, tuottavat 451 % enemmän laadukkaita myyntiliidejä (Lähde: ANNUITAS Group)Tweet: Markkinoinnin automaatiota hyödyntävät yritykset, tuottavat 451% enemmän myyntiliidejä (Lähde: ANNUITAS Group) https://ctt.ec/vc0ni+

Tuntuu jokseenkin hullulta maksaa yhden ja saman ostajaehdokkaan tavoittamisesta mainostajille moneen kertaan – saamatta siltikään seuraavaa aloitetta omiin hyppysiin. On hyvä muistaa, että kun potentiaalinen ostaja on tunnistettu ja tieto taltioitu yrityksen omaan datapankkiin, ostajaa kyetään palvelemaan – ja toisaalta hänen käyttäytymistään pystytään myös seuraamaan – entistä henkilökohtaisemmin ja paremmin. Markkinoinnin automaatio on tähän voittamaton ratkaisu.

Todenna onnistumiset euroissa

Minulta kysytään usein, että millä mittareilla mittaamme markkinoinnin onnistumisia. No, tulosten mittaamiseen ei tietenkään ole mitään muuta hyväksyttävää mittaria, kuin euro. Markkinoinnin ROI on kyettävä selvittämään.

Myynnin ja markkinoinnin yhtenevyys kasvattaa liikevaihdon kasvunopeuden 3-kertaiseksi (Lähde: Bulldog Solutions)Tweet: Myynnin ja markkinoinnin yhtenevyys kasvattaa liikevaihdon kasvunopeuden 3-kertaiseksi (Lähde: Bulldog Solutions) https://ctt.ec/J4sjw+

Ammattimaisesti toteutettu ja johdettu markkinointi on helppoa tunnistaa esimerkiksi siitä, että jokainen osapuoli johtajasta graafikkoon tuntee projektin keskeiset liiketoimintatavoitteet (KPI). Tasokkaasti toteutettu markkinointi tähtää aina kehittyviin myyntituloksiin sekä yrityksen markkina-aseman jatkuvaan vankistamiseen.

LATAA OPAS markkinoinnin automaatiosta >>

Kolme elementtiä onnistuneen markkinoinnin automaation taustalla >>