Fulmore kuusi kuukautta - Mikä käy kaupaksi?

Fulmore kuusi kuukautta - Mikä käy kaupaksi?

Markkinointi­blogi

Keväällä 2016 päätimme kirjoittaa silloisten yhtiöidemme Mainostoimisto Spymin ja Clients’ Finlandin tarinoihin seuraavan toimintakohtauksen. Pauketta, roisketta, painetta ja ronskeja linjoja.

Syksyllä 2016 noin kymmenen vuotta kestänyt kahden yhtiön matka jalostui Fulmoreksi.

Ei enää pelkkiä markkinointituotantoja, ei enää irtonaista yrityskonsultointia, ei enää pelkkiä kasvurahoitusprojekteja. Halusimme muodostaa yhtiön, jonka ytimessä tiivistyy asiakkaidemme kokonaisvaltainen markkina-aseman vahvistaminen. Siis yhtiön, joka tuottaa palvelua asiakasyritystensä menestysedellytysten tanakoittamiseksi - kilpailuaseman manipuloimiseksi.

Jargonia! Arjesta etäistä ja käytännöstä vieraantunutta jargonia, sanon minä (ja siitä huolimatta, että itse olin lupausta muotoilemassa).

Kuvittelisin, että olet samaa mieltä kanssani. Markkina-aseman vahvistaminen, menestysedellytysten tanakoittaminen ja kilpailuaseman manipuloiminen. Otapas tuosta nyt sitten kiinni. Yleviä tavoitteita, jotka toteutuvat aivan yhtä lailla markkinointiponnisteluilla, rekrytointiponnisteluilla kuin johtamisponnisteluillakin. Siispä voidaan todeta, että melkoista geneeristä höttöä.

Missä on tarttumapintaa?

Olemme kuitenkin viimeiset kuusi kuukautta pystyneet tekemään melkoista kasvua niin taloudellisilla mittareilla, kehittämishankkeilla kuin henkilöstölukumäärälläkin mitattuna. Asiakkaat ovat luottaneet ja ostaneet. Uusia ammattilaisia on tullut ja pysynyt. Kehittämishankkeita on aloitettu ja saatettu maaliin.

Millaista osaamista sitten olemme asiakkaillemme tarjonneet ja mistä he ovat halunneet maksaa? Joku konsultti nimittäin saattaisi sanoa, että arvoa syntyy asiantuntija-alalla ainoastaan asiakastoimituksissa. Siispä kysymys kuuluu, että mitä on mennyt kaupaksi?

1. Trbo-palvelu - 30% liikevaihdosta

Trbo-palvelu pitää sisällään käytännössä neljä pyhää pilaria. Teknologian, sisällön, kehittämisen ja operoinnin. Trbo-palvelussa tuotamme dedikoidun kehittämistiimin ja ketterän kehittämisen kautta mitattavia toimenpiteitä konkreettisten tulosten aikaan saamiseksi. Kansankielisemmin kyseessä on markkinoinnin osa- tai kokonaisulkoistus.

Asiakkaamme ovat siis saaneet:

  • Oman kehittämistiimin
  • Skaalautuvan määrän toimenpiteitä
  • Asiakasdataa kerryttävän ohjelmistoinfran
  • Tulosvastuullisen operoinnin

2. Markkinointi-infrastruktuurin rakentaminen - 20% liikevaihdosta

Infrastruktuurivaiheeseen laskemme projektit, joiden tarkoituksena on mahdollistaa laadukas markkinointiviestintä. Tarkoituksena on siis valaa perusta, jonka päälle mökki on kannattavaa, turvallista ja helppoa rakentaa.

Käytännön tasolla asiakkaamme ovat siis hankkineet esimerkiksi:

  • Verkkopalveluja
  • Internetsivuja
  • Visuaalisia ilmeitä
  • Myynnin tukimateriaaleja
  • Markkinointiohjelmistojen käyttöönottoja

3. Markkinointisisällön kehittäminen - 20 % liikevaihdosta

Sisältöpalvelumme ovat tuottaneet asiakkaidemme markkinointiväyliin tavoitteellista täytettä. Koska mikään nykyaikainen tai vanhanaikainen markkinointikoneisto ei ole pelannut ilman laadukasta sisältöä on selvää, että sisällölle on aina kysyntää. Tästä syystä olemme tuottaneet jatkuvalla syötöllä höpinää asiakkaidemme tötteröön.

Raha on vaihtanut omistajaa esimerkiksi:

  • Blogikirjoituksista
  • Referenssitarinoista
  • Opastoteutuksista
  • Videototeutuksista
  • Myyntikirjeistä
  • Uutiskirjeistä
  • Infograafeista

4. Kasvurahoitus - 15 % liikevaihdosta

Kasvurahoituspalvelumme toimivat vipuna rohkeille kehittäjille. Niille tahoille, jotka pitävät kansamme hyvinvoinnista huolta. Asiantuntijamme ovat avustaneet asiakkaitamme useiden erilaisten kasvurahoitushankkeiden selvittämisessä, hakemisessa ja raportoinnissa.

Lopputuloksena on usein ollut esimerkiksi:

  • Tuki kansainvälisen kasvun suunnitteluun
  • Markkinakartoitustuki
  • Investointituki
  • Rekrytointituki

5. Kehittämiskonsultointi - 15 % liikevaihdosta

Asiakasprojektien tarkoituksena on ollut viitoittaa tietä kohti tavoitetta yhdessä asiakkaan kanssa kulkien. Käytännössä olemme siis viettäneet yhteistä aikaa, tuottaneet dokumentaatiota tavoitteista ja toimenpiteistä, sparranneet ja rohkaisseet. Asiakkaamme ovat maksaneet siitä vuosien varrella kertyneestä osaamisesta ja näkemyksestä, joka organisaatiostamme löytyy.

Käytännössä projektit ovat koostuneet esimerkiksi:

  • Kasvukonsultoinnista
  • Markkinoinnin ja asiakkuuksien kehittämiskonsultoinnista
  • Markkinointisuunnittelusta
  • Digisuunnittelusta
  • Palvelumuotoilusta

Jotain on siis kuitenkin tapahtunut. On saatu aikaan tuloksia, euroja ja tyytyväisiä asiakkaita.

Ajatuksemme ja lupauksemme "markkina-aseman vahvistamisesta" on yksin torso, mutta kun kylkeen liitetään konkretia palvelu- ja liikevaihtotasolla, on lupaus kaikkea muuta kuin impotentti sotahuuto.

Vahvistamme asiakasyritystemme markkina-asemaa laadukkaan markkinoinnin ja sen mahdollistavien tukipalveluiden avulla. Joskus on liikkeelle lähdettävä kasvurahoituksesta, joskus taas on aloitettava valamalla perustukset.

Markkina-asema kasvaa markkinoimalla!

PS. Paina TÄSTÄ ja kerro millaisten haasteiden kanssa painit oman markkinointisi kanssa. Ehkäpä voimme olla avuksi.