Black Friday kaataa verkkokauppoja kuin heinää

Black Friday kaataa verkkokauppoja kuin heinää

Markkinointi­blogi

Tarjouskampanjat pomppivat nenille

On taas se aika vuodesta, kun Black Friday -alennukset kaatavat verkkokauppoja. Tarjouskampanjat pomppivat nenille aamun lehdestä, sähköpostilaatikosta ja Facebookista. Samaan aikaan tekniikka takkuaa eikä ostoksista tule mitään. Miksi näin?

Black Friday on Yhdysvalloissa suuri alennusmyyntipiikki, ja ajallisesti aina seuraava perjantai kiitospäivästä. Tapahtuma on ajallisesti helppo hahmottaa ja siihen varaudutaan markkinointipalavereissa jo keväällä.

Olen itse törmännyt tänään kolmeen Black Friday -kamppikseen, jossa verkkokauppa on täysin hyytynyt. Koska en ole halunnut käyttää koko työpäivää verkkokauppojen koeponnistamiseen, päätin aukoa päätäni blogissa, jotta ensi vuonna asiat olisivat paremmin.

Kokonaisuushan on tällä hetkellä ihan päätön. Käytetään varsin suuri summa rahaa siihen, että ohjataan asiakkaat tarjoushintojen perässä verkkokauppaan, mutta ei saada tehtyä kauppaa, kun ostokanava on etsimässä itseään palvelinpilvessä.

Jos olisin itse verkkokauppias, varmistaisin ensi vuotta ajatellen myös, että palvelinkapasiteetti kestää sen, että tarjoukset voi hyödyntää.

Verkkokauppias, toimi näin:

  1. Varmista ostokanavan tekninen toimivuus.
  2. Aja ihmiset ostoksille.
  3. Naura koko matka pankkiin.

Sama muuten toimii ihan missä tahansa markkinointiviestinnässä.

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.