Älä investoi markkinointiprojektiin

Älä investoi markkinointiprojektiin

Markkinointi­blogi

Eikö kehittämisprojektia hankittaessa olisi kohtuullisen tärkeää esittää kysymys hyödynnettävästä kehittämisprosessista? Miten kehittämisprojekti aiotaan saattaa alusta loppuun? Millä mittareilla onnistumista seurataan? Kuinka todennäköistä on, että lopputulos on sovitun kaltainen tai parempi? Yksinkertaisesti: miten homma meinataan hoitaa?

Markkinointitoimistoille tämä on kinkkinen kysymys - yleisesti ottaen kun on nahkeaa ja vaarallista mennä lupailemaan parempaa huomista pää silmukassa, oikeasti vastuuta ottaen ja sitä kantaen.

Vaadithan siis seuraavalla kerralla toimittajaa valitessasi vastausta kysymykseen: Millaisen kehittämisprosessin läpi meinasitte markkinointini sujauttaa? Vaikea ja ahdistunut ämpyily on varma merkki epävarmuudesta - siitä, että vastausta ei ole ja prosessi puuttuu. Myös ylimielisesti ilmoitettu ”no me ollaan tehty näitä vuosia” -lähestyminen indikoi prosessin olemattomuutta.

Ehdotankin, että vältät perinteisten markkinointiprojektien hankintaa. Satsaat sen sijaan todennettuihin ja tuotteistettuihin kehittämisprosesseihin.

Projektivastuu ei useinkaan ulotu kehittämistavoitteisiin

Vaatii erilaista osaamista vastata toiminnan kehittymisestä kuin vastata toimenpiteiden läpiviennistä. Kehittämisosaaminen ja projektiosaaminen ovat kaksi toisistaan vankasti erillään kulkevaa osaamisaluetta.

Epäilen, että olet vuosiesi varrella törmännyt useisiinkin projektiosaajiin. Henkilöihin, jotka kykenevät tarkkuuteen kalenterissa ja vaativuuteen sosiaalisissa suhteissa. Toisaalta voisin myös epäillä, että matkasi varrelle on osunut kapeampi joukko kehittämisosaajia: sitä porukkaa, jotka spiraalin kaltaisesti saavat toimintasi tason kohoamaan kuukausi kuukaudelta. Porukkaa, joka luo tyhjästä uutta, totta ja kouriintuntuvaa.

Kehittämistavoitteen kolme tukijalkaa

Väitänkin, että laadukkaan kehittämisen taustalla on kolme keskeistä tukijalkaa, joiden päälle on mikä tahansa kehittämishaaste turvallista rakentaa:

  1. Kehittämisprosessi, joka on yhteisesti hallittu
  2. Tiimi, joka pitää sisällään tarvittavan substanssin
  3. Visio, joka antaa syyn taistella kohti parempaa huomista

Pohdihan siis tässä kehyksessä omia kehittämishankkeitasi, sanotaan nyt vaikkapa markkinointia. Löytyykö kehittämisprosessi, jonka koko konklaavi tuntee läpikotaisin? Löytyykö tiimi, jonka sisältä löytyy kaikki tarvittava substanssi laadukkaan markkinoinnin toteuttamiseksi? Löytyykö visio, jonka eteen kiinnostaa työskennellä myös huonoina päivinä?

Okei. Ikäviä kysymyksiä. Mukana oli ehkä vähän turhan ronskisti paatosta. Mutta myönnä pois… On tässä joku perä.

Paluu käytännön pariin

Koska tavoitteeni on tarjota jotakin käytäntöön soveltuvaa, aion seuraavissa kolmessa (3) blogauksessani keskittyä kuvailemaan:

A) Markkinoinnin ketterää kehittämisprosessia - Kuinka Scrum taipuu markkinoinnin kehittämiseen?

B) Tiimin rakennusta - Millaista osaamista nykyaikainen markkinointitiimi vaatii?

C) Kehittämisvisiota - Miksi maalin on oltava selkeä ja annettava syy kärsiä?

-Aki

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.