5 vinkkiä, joilla saat lisää uskollisia asiakkaita

5 vinkkiä, joilla saat lisää uskollisia asiakkaita

Markkinointi­blogi

Mikä avuksi, kun bisnes ei kehity toivotulla tavalla? Liikevaihto junnaa paikoillaan, potentiaaliset asiakkaat löytävät helpommin kilpailijan ja nykyisetkin asiakkaat häviävät kuin tuhka tuuleen.

Vastaus: Kirkasta markkinointisi ”punainen lanka”.

Nykyaikainen markkinointi on täynnä mahdollisuuksia. Nyt puhutaan asiakaskokemuksesta, markkinoinnin automaatiosta, konversioista, somesta, Facesta, digitaalisesta disruptiosta ja paljon muusta. Tässä mahdollisuuksien ja vaatimuksien suossa meidän saattaa olla vaikea tunnistaa, mikä on oleellista oman bisneksen kannalta. Paras tapa lähteä etsimään omaa ”punaista lankaa” on seuraava:

Katso maailmaa asiakkaan silmin.

Nyt eletään nimittäin asiakkaan aikakautta. Kuluttajasta on tullut aktiivinen etsijä, joka etenee sherlockholmesilaisella tarkkuudella kohti haluamaansa – etsimäänsä tuotetta, palvelua tai ratkaisua. Sillä matkalla hän muodostaa käsityksen yrityksestäsi ja tekee jopa ostopäätöksen, ennen kuin olet kuullut hänestä vielä mitään. Tuntuuko epäreilulta?

Ota haaste vastaan ja lähde rakentamaan sherlocholmeseille valmiiksi viitoitettua polkua. Oikeilla askelmerkeillä johdatat tuotteita ja palveluja etsivät asiakkaat tehokkaammin luoksesi ja saat heidät ostamaan juuri sinulta. Parhaimmassa tapauksessa aina uudelleen ja uudelleen.

Viisi vinkkiä kohti vahvempaa markkinointia

Markkinointi on strategialaji. Kaikessa yksinkertaisuudessaan se on lupausten antamista ja lunastamista. Jos teet muutaman asian paremmin kuin kilpailijasi, olet vahvoilla.

Pohdi, kuinka seuraavat asiat toteutuvat yritystoiminnassasi ja missä on kehittämisen varaa.

1.    Löytääkö asiakas yrityksesi?

Vinkki numero yksi: ole helposti löydettävissä. Monikanavaisessa ympäristössä voi olla haasteellista tunnistaa, mistä asiakkaan polku alkaa. Etsiikö hän ratkaisua Googlesta, viettääkö hän aikaa Facebookissa vai käykö hän alan tapahtumissa? Jos et tiedä, niin ota selvää. Sinun on oltava läsnä mahdollisimman edustavasti kaikkialla, missä tärkeimmät kohderyhmäsi hengailevat.

2.    Ymmärtääkö hän mitä haluat myydä?

Kuka, mitä, häh? Sinulla on upeat tuotteet ja palvelut, mutta tiedätkö, miltä tarjoamasi näyttää asiakkaan silmin? Onko tuote- ja palvelukokonaisuus mahdollisimman helposti hahmotettavissa. Ovatko tuote- ja palvelukuvaukset hyötyineen ja ominaisuuksineen niin selkokielisessä paketissa, että lapsikin ymmärtää mistä on kyse? Panosta tähän – selkeästi ymmärrettävä ja ostettava tuote tai palvelu on nimittäin kaiken A ja O, kun haluat helpottaa ostamista.

3.     Vakuuttuuko hän sanomastasi?

Tunnistatko tämän: ”Olemme vakavarainen perheyritys ja sijaitsemme Pirkanmaalla. Vuonna 1982 rakennettu teollisuushallimme on suuri ylpeydenaiheemme.” (Kuvassa sininen teollisuushalli, jonka edessä kaksi pakettiautoa.) –  Ei kovin erottuva tai tarvetta herättävä lähestymistapa.

Mieti tarkkaan, mitkä ovat tärkeimmät asiakasviestisi. Paras ohjenuora nykymarkkinoinnissa on se, että osoitat heti asiakkaallesi ymmärtäväsi hänen ongelmansa ja tarjoat niihin houkuttelevaa ratkaisua. Sinun on tehtävä vaikutus nopeasti ja osoitettava mitä arvoa voit tuottaa asiakkaallesi. Arvoa tuotetaan harvoin esittelemällä ensimmäisenä yrityksen historiaa tai toimitilaa, ellei niillä ole poikkeuksellisen suurta merkitystä asiakkaallesi.

4.     Kokeeko hän tulevansa palvelluksi hyvin?

Vaikka markkinointi ja ostaminen muuttuvat, yksi asia ei ole muuttunut: asiakas arvostaa edelleen hyvää palvelua. Hyvä palvelu on yksi parhaimmista erottautumiskeinoista. Tiedät kyllä, että ”hyvä kello kantaa kauas” ja huono vielä pidemmälle. Huomioi myös se, että palvelu alkaa jo markkinoinnista ja myynnistä. Jos yrityskuvauksesi on Googlen hakutuloksissa selkeämpi, houkuttelevampi ja esillä aiemmin hakutuloksissa kuin kilpailijoillasi, palvelet jo siinä kohtaa hyvin. Tarkista myös koko palveluprosessisi asiakkaitasi kuunnellen ja hio se timantiksi.

5.     Ostaako hän sinulta uudelleen?

Meidän suomalaisten yrittäjien perisynti on se, että emme aina näe nykyisten asiakkuuksien potentiaalia. Keskitymme uusasiakashankintaan, kun samalla ”perälauta” vuotaa, eli nykyiset asiakkaat karkaavat takaovesta piittaamattomuutemme takia. Muista, että pitkäaikainen ja uskollinen asiakas oikein palveltuna on kannattavin asiakas. Hae jatkuvasti uusia asiakkaita, mutta muista myydä aktiivisesti lisää myös nykyisille asiakkaillesi. Ennen kaikkea – pidä asiakkaistasi hyvää huolta, koska ilman asiakkaita sinulla ei ole bisnestä.

Ottamalla haltuun nämä perusasiat, voit vankistaa markkina-asemaasi huomattavasti. Nykyaikainen markkinointi ei ole vaikeaa. Kyse on pikemminkin siitä, että ymmärrät, kuinka monikanavainen nykyaikainen markkinointi toimii ja tiedät, mitkä asiat ovat oleellisia sinun yritystoimintasi kannalta. Tarvitaan vain suunta ja tavoitteet sekä asiakasymmärryksen pohjalta rakennettu markkinointikoneisto selkeine viesteineen, yksinkertaisine toimenpiteineen ja prosesseineen.

Mikä on sinun markkinointisi ”punainen lanka”?

Jos joku kysymys jäi mietityttämään, ilmoittaudu mukaan Markkinoinnin punainen lanka -webinaariin. Saat meiltä selkeät askelmerkit siihen, kuinka kehität bisnestäsi, saat aikaan enemmän tuloksia ja kasvua.

Ilmoittaudu mukaan oheisesta linkistä ja varmista paikkasi saman tien. Mukaan mahtuu ensimmäiset 50 ilmoittautujaa, joten toimi heti.

» Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.