Neljä (4) digitaalisen markkinoinnin osa-aluetta, jotka tulevaisuuden voittajatiimien tulee hallita

Neljä (4) digitaalisen markkinoinnin osa-aluetta, jotka tulevaisuuden voittajatiimien tulee hallita

Markkinointi­blogi

Digitalisaatio asettaa uusia haasteita markkinoinnin ammattilaisille. Vajavainen markkinointikoneisto latistaa kovimmatkin satsaukset vaisuiksi tussahduksiksi. Ero voittajien ja häntäpään välillä kasvaa kiihtyvällä vauhdilla. On tärkeää sisäistää, että nykyaikaisessa markkinoinnissa digitaalisuus on kuningas ja asiakaskokemus on kruununjalokivi.

Esittelemme tässä kirjoituksessa neljä kokonaisuutta, joiden hallitseminen sekä laadukas järjestäminen ovat nykyaikaisen ja kehittyvän markkinoinnin näkökulmasta välttämättömiä.

Sisältö

Huomio! Se on se, mitä sinä tarvitset. Oikealla tavalla asiakaskunnassasi resonoiva sisältö herättää huomion ja tuo tarkoituksenmukaista liikennettä kanaviisi. Tarjoile asiakkaillesi huolellisesti suunniteltua ja toteutettua sisältöä oikea-aikaisesti. Näin seulot liikenteestä potentiaalisimmat, ostoikkuna ammollaan olevat asiakkaat myyntisuppilosi seuraaviin vaiheisiin.

Systemaattisesti rakennetun sisällön avulla saat aikaan laadukkaampia keskusteluita potentiaalisten sekä olemassa olevien asiakkaidesi kanssa. Kun keskustelut perustuvat tietoon eivätkä arvauksiin, voidaan kaupanteon väittää olevan tänä päivänä helpompaa kuin koskaan aikaisemmin.

Sisältö ratkaisee – aina!

Teknologia

Kun sisällön laatu on hyvällä tasolla, niin määrä määrää. Teknologian avulla voit olla enemmän, useammin ja paremmin potentiaalisten asiakkaidesi kanssa tekemisissä, kuin kilpailijasi.

Teknologia on markkinoinnin ammattilaisen paras ystävä. Nykyaikaisilla, automaatioon perustuvilla teknologiaratkaisuilla vähennetään rutiininomaisten töiden määrää. Töitä tehdään juuri niiden asiakkaiden kanssa, jotka ovat valmiita keskustelemaan kaupan päättämisestä. Markkinointikoneiston teknologia nopeuttaa myyntiprosessia ja on kaikelta osin tehokkain sekä kustannustehokkain malli tehdä kauppaa.

Oikein järjestetyn teknologian avulla taklaat pahimman peikkosi – prospektimassan polttamisen. Myyntivalmennuksissa olet varmasti kuullut usein, että myynnissä tärkeää on määrä, suunta ja laatu. Ajoittaminen on kuitenkin täysin ratkaisevaa, sillä vaikka kiinnostavin viestisi paukahtaisi potentiaalisen asiakkaasi silmille kesken kiireisimmän budjetointisesongin, tulet hylätyksi.

Ketterä kehittäminen

Asiakaskäyttäytyminen, markkinointikanavat ja teknologiat muuttuvat jatkuvasti. Digitalisaatio vaikuttaa jokaisen yrityksen liiketoimintaan. Ennen kaikkea se tarjoaa valtavia mahdollisuuksia kirkastaa erottautumistekijät ja seilata markkinoiden sinisille merille. Oikein johdettu markkinointiorkesteri kehittyy tekemisen myötä joka päivä. Markkinoinnin ammattilaisilla tuleekin olla jatkuva kyky kehittää ja optimoida toimintaa. Sisältöjä luodaan asiakaskäyttäytymisen perusteella, oikeat markkinointikanavat valitaan systemaattisesti testaten ja asiakasdataa analysoidaan jatkuvasti. Näin kertyvä markkina- ja asiakastieto varmistavat epäreilun kilpailuedun synnyttämisen.

Vain harvojen yritysten kannattaa tarttua kehittämishaasteeseen omin voimin. Sinun kuuluukin kysyä itseltäsi: Kuinka tärkeänä näen oikeiden kumppaneiden valinnan kehittyvän markkinointikoneiston rakentamisessa?

Analytiikka

Markkinointi on kallista – jos se tehdään väärin. Tasokas digitaalinen markkinointi puolestaan tarjoaa täysin ennenkuulumattomat tuotot investoinneillesi. Totuus on, että myynti ilman laadukasta markkinointikoneistoa on kallista – liian kallista.

Markkinointikoneiston on kyettävä kerryttämään yrityksen johdolle jatkuvasti laadukasta tietoa asiakkuuksista – uusista ja olemassa olevista. Voittajatiimeillä asiakaspolkustrategia on 8,8 kertaa useammin osana yrityksen kokonaisstrategiaa alisuoriutujiin verrattuna. Asiakaspolkustrategia luo pohjan paitsi tehokkaammalle asiakashankinnalle ja paremmalle asiakaspidolle, myös oikea-aikaiselle lisämyynnille olemassa oleville asiakkaille.

Markkinointi ei ole ’mutuilua’, vaan johdon mittareiden on oltava selkeitä. Mittaroinnin kolme tärkeintä asiaa ovat:

  1. bisneskriittisten tietojen tunnistaminen ja määrittäminen
  2. kertyvän analytiikan totuudenmukaisuus
  3. seurannan reaaliaikaisuus.

Mittaroinnin näkökulmasta tilanne on lopulta äärimmäisen yksinkertainen. Tärkeimmät kysymykset ovat: Mitä toimenpiteitä on tehty ja millaisia liiketoimintatuloksia niillä on saavutettu?

Esittelemme webinaarissamme markkinoinnin kokonaisratkaisun, jonka avulla nostat markkinointisi mestaruussarjaan!

Tiivistelmä

Laadukkaan markkinointikoneiston hyödyt:

Saavutettavan yleisön määrä kasvaa

Kaupanteon aloite siirtyy entistä aiemmassa vaiheessa myyjälle

Rikastuvan asiakasdatan ansiosta kauppoja voitetaan enemmän

Asiakkaita ei menetetä ensimmäisen hävityn tarjousneuvottelun jälkeen

Suunnitelmallisen viestinnän piirissä olevat asiakkaat ovat tyytyväisempiä ja ostavat lisää

Markkina- ja asiakastuntemuksen lisääntyminen vahvistaa yrityksen markkina-asemaa

Laadukas asiakasdata on yrityksen tärkein omaisuuserä ja kasvattaa yritysarvoa

Yritystä johdetaan tiedolla – ei tuurilla

 

Lataa opas markkinoinnin automaatiosta