Kolme (3) yleistä syytä, jotka kastroivat markkinointisi 

Markkinointi­blogi

Markkinointi on vaikea käsite. Yksiselitteistä määritelmää ei ole ainakaan helposti löydettävissä. Aiheesta on toisinaan vaikeaa keskustella asiaan syvästi vihkiytymättömän henkilön kanssa, sillä keskustelua ohjaa jokaisen omakohtainen – milloin mistäkin syntynyt – määritelmä.

Tästä syystä koemme, että ennen keskustelun alkua on tärkeää määritellä mitä markkinointi on.

”Markkinoinnilla tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, jotka mahdollistavat uusien asiakassuhteiden muodostumisen ja olemassa olevien vankistumisen”

Markkinoinnin tavoitteena on siis luoda uusia asiakassuhteita ja kehittää vanhoista tuottoisampia. Seuraavassa esitän kolme (3) äärimmäisen yleistä syytä, jotka tuhoavat markkinointisi tulokset.

1. Systeemisyys ei ole jatkuvana tavoitteena

Jotta markkinoinnillasi olisi menestysedellytykset pitkällä aikavälillä on systeemisyyden tavoittelu yksi merkittävimmistä menestystekijöistä. Vain sitä mikä on kosketeltavissa, mitattavissa ja nähtävissä on mahdollista johtaa.

Tästä syystä markkinoinnin on jokaisessa osakokonaisuudessaan pyrittävä systeemisyyteen. Vain tällä tavalla se saa mahdollisuuden kehittyä jatkuvan testaamisen kautta.

Laadukas dokumentaatio vähentää liiketoimintaan liittyvää henkilöriskiä. Avainhenkilön eläköityminen tai siirtyminen kilpailijalle voi johtaa pahimmillaan merkittävään hiljaisen tiedon katoon ja tätä myötä asiakkuuksien menettämiseen. Ladukkaasti dokumentoitu toimintamalli on mahdollista periyttää edelleen. Olipa sitten kyseessä sisäinen työn uudelleenjako tai ulkoistaminen.

2. Datan keruu on puutteellista

Markkinointisi ytimessä pyörivät teknologiat, kuten esimerkiksi kotisivusi, asiakaspostituksesi, CRM:si ja asiakaskyselysi, eivät kerrytä dataa tavoitteellisesti hyödynnettävään muotoon. Jokainen kampanjasi, jokainen asiakasviestisi ja jokainen asiakkaan sähköinen jalanjälki luovat mahdollisuuksia kaupantekoon. Kilpailussa pärjäävät ne yritykset, jotka tuntevat asiakkaansa paremmin ja jotka kykenevät vastaamaan asiakkaan pieniinkin ostosignaaleihin reaaliaikaisesti. Tämä on mahdollista luonnollisesti vain laadukkaan datan keräämisen, analysoinnin ja hyödyntämisen avulla.

Tehtäväsi on kerätä automaattisesti maksimaalinen määrä asiakkaidesi käyttäytymisdataa ja järjestää se hyödynnettävään muotoon. Tällä tavoin yrityksesi tietopankki kerryttää jatkuvasti arvoa tulevia kaupantekotilanteita tai vaikkapa yrityskauppatilannetta varten. Systemaattinen datan keruu on mahdollista ainoastaan markkinoinnin automaation avulla.

3. Mutkat menevät suoriksi

On useaan kertaan todistettu fakta, että kauppaa kohden on tehokkainta edetä vaiheittain. Asiakas ei voi hankkia tuotettasi, ennen kuin hän on tietoinen sinusta tai yrityksestäsi. Toisaalta asiakas on tuskin kovin kiinnostunut suosittelemaan tuotettasi, jollet ensin ole suorittanut laadukasta toimitusta.

Onkin siis järkevintä pyrkiä pilkkomaan myyntiprosessi peräkkäisiksi pullonkauloiksi ja näin ollen syömään elefantti pala palalta. Älä pyri kamppaamaan vasta yrityksestäsi kuullutta asiakasta kaupaksi. Tämä ei anna sinusta ammattimaista kuvaa ja lopulta syntyy vain itkua ja hampaiden kiristystä.

Oikeampi tapa voisi olla esimerkiksi varmistaa, että:

  1. Asiakas on tietoinen sinusta ja yrityksestäsi
  2. Tämä todella tuntee tarjoamasi tuotteen ominaisuudet, edut ja hyödyt
  3. Hän kykenee tunnistamaan oman ongelmansa ja yhdistämään tarjoamasi hyödyn positiiviseksi ratkaisuksi
  4. Yrityksesi mahdollistaa turvallisen ja riskittömän ensimmäisen kokeilun. Tietenkin rahaa vastaan.

Rakenna yrityksellesi nykyaikainen markkinointikoneisto, joka hyödyntää tehokkaita automaatioita ja taustajärjestelmiä palvellen ostajia tasokkailla sekä kohdennetuilla sisällöillä!