Joko saa siirtää asioita kesäloman yli

Joko saa siirtää asioita kesäloman yli

Tietopankki

Kevät on pitkällä, kun koivu kukkii, golfkausi on avattu ja maantiepyörä kaivettu varastosta. Kevät on myös pitkällä, kun ensimmäisen kerran tulee vastaan "pitäisiköhän tätä miettiä vasta lomien jälkeen".

JOKO TAAS? JOKO NYT?

Inhimillisesti ymmärrettävää – ja huono päätös

Asioiden päättämättä jättäminen ja lykkääminen lomien jälkeen tehtäväksi tuntuu vuosi vuodelta puhuttelevan bisnespäättäjiä meillä ja muualla. Ajatus on inhimillisesti ymmärrettävä. Kiireen keskellä on usein kevyempää ja helpompaa jättää päätös tekemättä tai ainakin pelata hetki aikaa. Liiketaloudellisesti tämä on kuitenkin todella outoa.

Jos oletetaan, että asiakkaasi päättävät asioita samaan tapaan kuin monet muutkin päättäjät: kunkin lomakauden jälkeen (siis elo–syyskuussa ja alkuvuodesta), tulisi yrityksesi markkinointi olla näissä hetkissä ihan pirun kovassa tikissä. Vaikka tämä varmasti kuulostaa kissan hännän nostamiselta, sanon suoraan, että markkinointipäätösten tulisi olla niitä, joita ei siirretä. Syy liittyy puhtaasti kilpailuedun rakentamiseen.

Tarkastellaan skenaariota yksinkertaisen kuvan kautta.

Skenaario 1: Päätös lomien jälkeen

Kuten alla olevasta kuvasta huomataan, markkinointi päätetään pistää kuntoon loman jälkeen. (Aikajanan yläpuolella yhtiön oma tilanne, alapuolella asiakkaan päätös siirtää ostamista.) Tässä tilanteessa asiakkaasi ostoikkuna saatetaan menettää, mikäli se ajoittuu lomien jälkeiseen aikaan.

Markkinointiprojekti loman jälkeen(Tämä on kuitenkin erinomainen aikataulutus, mikäli asiakkaasi tekee vahvasti vuosibudjetteihin sidottua liiketoimintaa. Vaikutus saadaan loppuvuoteen, jolloin kuluvan vuoden budjetti halutaan tyhjentää ja suunnitelmat seuraavalle vuodelle kuntoon ennen budjettikauden vaihtumista.)

Skenaario 2: Päätös ennen lomia

Ja sitten se toinen skenaario. Pointti lienee selvä.

Markkinointiprojekti ennen lomaa

Liiketoiminnallinen vaikutus saadaan osumaan parhaiten siihen kohtaan, kun asiakkaasi tekee ostopäätöstä. Ja kunnolla toteutettuna se luonnollisesti säilyy myös vuodenvaihteelle.

Haluatko nopeasti eteenpäin?

Jos haluat kaikkein nopeiten markkinoinnin päälle, kannattaa ottaa yhteyttä ja pistää asioita liikkeelle. Sovitaan etätapaaminen ja otetaan hommasta kiinni.